Gå til innhold

Småunger som kommenterer på rot... frekt, eller bare naivt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barna fikk litt uventet besøk av nabo og klassekompis. Klassekompisen kommenterte på rot.

Jeg er syk og hjemme med barna, det var rot på stuebordet, to brettspill, det var sko, jakker og hjelmer i gangen, og det var rot på barne rommene, men lite rot på rommen, men begge hadde dyna på gulvet, og litt rundt omkring, men ikke grunnleggende rotete. Huset var strøkent på mandag, så det er ikke så fryktelig lenge siden.  

Kjøkkenbordet var full av påskekunst da vi har malt, dekorert og litt plukk i dag.

Det sto litt oppvask og tull på kjøkkenbenken.

Jeg ble dritsur, og tenkte at denne ungen som er åtte-år mangler oppdragelse til tusan. Har ei venninne som har det veldig rotete alltid, hun hadde fått sprøsmål om hvorfor de alltid hadde det rotete av ei jente på seks år, og mente at det var frekt, da forsvarte jeg jenta og mente det bare var naivitet som fikk henne til å sprørre slik.

Nå når jeg har opplevd det samme, dog med mindre rot, og større barn, tenker jeg frekk, uoppdragen, og litt ego, hva som får et lite barn til å komme inn i et hjem og kritisere det til den voksen, den ikke engang kjenner. Må ha litt vel mye selvfølelse for sånt, eller? Føle seg vel berettiget?

Anonymous poster hash: 30b78...432
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Herregud. Tenk å ta seg nær av hva en unge sier om rotet ditt?
Du veit jo sjøl hvorfor det er litt rot rundt omkring, men det visste jo ikke det barnet. Må du ta deg sammen.

Anonymous poster hash: 93b68...47b
Skrevet

En får høre sannheten av små barn...

Litt frekt, men skjønner ikke hvorfor du reagerer så kraftig.

Anonymous poster hash: 8c872...1f6

Skrevet

Hadde bare svart at her er det litt rotete nå, ja. Jeg bør nok rydde litt.

I all verden..å ta så på vei over en sånn kommentar. Han hadde jo rett!

Skrevet

Du skriver jo at det var en del rot i huset, du er syk og har sikkert ikke prioritert dette.

Gutten kan ha kommet fra et hjem hvor påskeryddingen og -vasken ble gjort i går, han kan ha trodd at alle skulle ha det like nyordnet hjemme som de ev har nå.

Du sier du ble dritsur..... men han kommenterte jo bare det du selv konstaterer - det er litt rot hjemme hos dere akkurat nå.

En 8-åring tenker ikke så langt.

Jeg ville bare sagt - "ja, det har du helt rett i at det er, men det var helt ryddig her på mandag, og etter det har jeg vært syk og hverken jeg eller barna har ryddet aboslutt alt disse dagene. Derfor er det litt rotete. Og alt rotet på bordet der ser du sikkert er slikt vi har holdt på med i går og i dag for å lage påskepynt, og det er vi ikke ferdige med. Har dere laget påskepynt hjemme?"

Anonymous poster hash: 9dafd...138
Skrevet

Min gutt har alltid reagert på rot, her i hjemmet og hos andre. Ikke lik meg der ;)

Jeg påpekte tidlig at slikt kommenteres ikke. Tenk hva du vil, ikke alt trenger sies høyt.

Er det rotete her i hjemmet får han bli med å rydde, hvordan andre lever er ikke vår sak.

Synes det er litt frekt.

Anonymous poster hash: beb06...12c

Skrevet

Dritsur er vel bare en måte å snakke på. Jeg kjeftet ikke, og smilte bare at det nærmer seg ryddedag, nå til påsken. Så reagerte vel ikke så voldsomt, men jeg merket at jeg ble sur, tenkte han var uoppdragen.

Men det fikk meg også til å tenke meg om litt. Jeg hadde nok aldri kommet inn i noen sitt hjem og følt meg berettiget til å kommentere til de voksne der på et sånt vis når jeg var åtte år. Min mann kom hjem fra jobb nå nettopp, han var enig med meg, og håpet at våre barn aldri hadde oppført seg slik, når det kom inn til andre.  

Vel, vel ungene er oppe i loftsstua og leker og herjer, så jeg har ikke kastet de ut eller noe.

Skrevet

Av barn hører du sannheten. Slik du beskriver var det rotete. Skjønner ikke at du orker, syk eller ei

Anonymous poster hash: d10ec...308

Skrevet

Barn forteller hva de ser. Det er ikke sikkert de ser på rot som noe negativt en gang. Selv har jeg barn som sier at de liker at alt er dratt ut av skuffene, for da ser de hva de kan leke med.

Jeg tror jeg ville bekreftet at det var rotete, og kanskje også spurt hva han syntes om det. Det kan jo bli en interessant samtale ut av det.

Om du skjønner at hensikten hans da var å være frekk, syntes jeg du kan korrigere han. Dersom ikke syntes jeg ikke du skal ta det så høytidelig. Ingen ting å ta på vei for.

Anonymous poster hash: e69a6...1ae

Skrevet

Synes det er litt uoppdagent. Who asked you, liksom. Men sånn er vel de fleste barn nå til dags, at de føler at deres mening er viktig og at de har ytringsberettigelse i alle sammenhenger. Kan være både positivt og negativt, det da.

Anonymous poster hash: 4ba50...e19

Skrevet

Min 5-åring påpeker også når det er rotete her hjemme. Flott at hun ser det tenker jeg. Det betyr at hun ikke trives i rot og at det tydeligvis ikke er normalen her i heimen. Vet ikke om hun ville sagt noe borte, men ærlige, det er barna. Og det beste med ærligheten dems er at de mener det ikke vondt. De sier bare høyt hva de ser, på godt og ondt.

Anonymous poster hash: 72c12...444

Skrevet

Syns det er uoppdragent. Jada, barn sier mye men når de er såpass ganoe bør de ha lært seg at det ikke passer i alle situasjoner.

Jeg ser egentlig for meg en guttan kommer hjemmefra og må ha ryddet rommet, støvsuger og hjulpet til ellers for å ordne til påske;-) Når han da kom inn til dere ble forskjellen merkbar, og det stakk nok ikke dypere enn så.

Likevel mener jeg altså at han burde ha lært seg at en ikke sier sånt.

Anonymous poster hash: 8bef1...766

Skrevet

Håper ikke det var mitt barn. Da hadde jeg blitt sint på han/henne. Skjønner godt at du reagerer.

By the way... Jeg VET at det ikke kan ha vært mitt barn som sa det. For her oppdras barna til å ikke være frekke og fordragelige.

Anonymous poster hash: 77d5e...1c9

Skrevet

Det går i hvert fall en grense for når barn bør lære at de ikke trenger å sette ord på alt de observerer. Når man er 8, nærmer man seg den grensen. Jeg blir litt irritert når små gjester kommenterer at jeg er tykk, at maten er vond, at mamma er greiere enn meg, at den genseren er rar osv. Er de 4 år, er det greit. Er de 9 år, sier jeg at jeg blir lei meg (hvis jeg blir det). 

Skrevet

8 år er på grensen, er enig i det.

Jeg hadde ikke blitt sur da, er det rotete her blir jeg ikke sur av at et barn observerer og kommenterer det, antagelig hadde jeg ikke tenkt noe mer over det i det hele tatt.

Har barn i "alle aldre" selv, eldste er 13 og yngste er 5 år. Yngste kan fremdeles komme med noen kommentarer til folk, men det er jo min jobb som mamma og lære henne hva som er greit og ikke greit å si. Jeg lærer mine barn at om de ikke har noe pent å si så trenger de ikke si noe i det hele tatt, og man lærer de ganske tidlig at det ikke er greit å kalle noen tykk o.l.

Jeg er nesten 100% sikker på at min 7-åring aldri ville kommentert rot hos andre, men jeg er ikke like sikker på hun som akkurat fylte 5, der renner munnen fremdeles litt ubetenksomt over noen ganger.

Anonymous poster hash: 74217...b1b
Skrevet

Synes foreldrene kan lære barna å ikke kommentere på sånt. Alt for mye slapp oppdragelse når det gjelder sånt. Barn som roper at de ikke liker maten osv.

Anonymous poster hash: d5d3a...51f

Skrevet

Dette var jo helt sikkert bare et Indigobarn, og de er jo lagd sånn, så da kan det ikke ha vært frekt ment....

Skrevet

Så litt delt leir angående dette. tenker jo selv at slder spiller en rolle her, synest det er forskjell på en åtteåring og en fireåring.

Vel, vel, barna leker enda fint sammen, både inn og ute :-)

Gjest usababy
Skrevet

Jeg syns det er frekt, og jeg syns foreldre bør lære barna å være høflige. En trenger ikke kommentere alt.

En over her skrev at noen oppdras i den tro at de har ytringsberettelse i alle sammenhenger og at alle skal høre meningen deres om alt. Dette mener jeg er feilslått som oppdragelse. Voksne skal ikke bli belært av barn på den måten.

Det er forskjell på å ta barn med på rådslaging om enkelte ting, og på å lære dem at deres mening alltid er berettiget.

Å være høflig og ikke kommentere alt er noe 8 åringer bør ha lært hjemmefra. Syns jeg.

Skrevet

Jeg lurer litt på hvor mange på denne tråden som faktisk har 8-åringer selv? Barn tenker ikke alltid før de snakker, og 8-åringer er faktisk fortsatt ganske "små". Som forelder vil de fleste oppdra barna sine til å være høflige og få inn filter for hva som er greit å si og ikke, men man klarer som regel ikke å tenke over alle mulige situasjoner som kan dukke opp. Jeg kan ikke huske å ha sagt til noen av barna mine at de ikke må si noe dersom de kommer inn i et rotete hus, men jeg har fortalt dem mye annet de ikke skal kommentere. Det er helt sikkert en del annet også jeg ikke har rukket å forklare dem enda, så da får jeg jo bare håpe at de skjønner såpass selv, eller at den de er hos er overbærende nok til å forstå at det tross alt er snakk om et barn som enda ikke vet bedre :) Oppdragelsen er ikke ferdig i det barna bikker 4-5 år slik det virker som mange her inne tror, barn har fortsatt masse igjen å lære som 8-åringer.

Anonymous poster hash: 6f4bf...d49
Skrevet

Barna fikk litt uventet besøk av nabo og klassekompis. Klassekompisen kommenterte på rot.

Jeg er syk og hjemme med barna, det var rot på stuebordet, to brettspill, det var sko, jakker og hjelmer i gangen, og det var rot på barne rommene, men lite rot på rommen, men begge hadde dyna på gulvet, og litt rundt omkring, men ikke grunnleggende rotete. Huset var strøkent på mandag, så det er ikke så fryktelig lenge siden.  

Kjøkkenbordet var full av påskekunst da vi har malt, dekorert og litt plukk i dag.

Jeg ble dritsur, og tenkte at denne ungen som er åtte-år mangler oppdragelse til tusan. Har ei venninne som har det veldig rotete alltid, hun hadde fått sprøsmål om hvorfor de alltid hadde det rotete av ei jente på seks år, og mente at det var frekt, da forsvarte jeg jenta og mente det bare var naivitet som fikk henne til å sprørre slik.

Nå når jeg har opplevd det samme, dog med mindre rot, og større barn, tenker jeg frekk, uoppdragen, og litt ego, hva som får et lite barn til å komme inn i et hjem og kritisere det til den voksen, den ikke engang kjenner. Må ha litt vel mye selvfølelse for sånt, eller? Føle seg vel berettiget?

Hvordan tror du at uttrykket "Av barn og fulle folk skal du få høre sannheten" oppsto... ;)?

Barn er barn. Vi har selv hatt flere barn på besøk som har kommentert smårot, men også et barn som sa at mamma og pappa synes at vi hadde det så ryddig. Mye rart detter ut av en barnemunn.

Men du kan fint si til barnet at du ikke synes det er passende å kommentere slik :).

Skrevet

Ungen konstaterer at det er rotete hos deg, og du har det rotete... problemet er???

Barnet mitt kunne sikkert sagt det samme - ikke støvfritt eller fritt for rot hos oss til tider, men hun kunne sagt det...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...