Gå til innhold

Hjelp, kloke hagedamer!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har jeg tatt mot til meg og skal spørre her - pleier ellers bare å lese ;) og har jo fått med meg at noen har ekstreme hagekunnskaper (smiske, smiske)

Jeg har fått en lavendelplante som skal stå i krukke. Kos :) men kan den settes ut nå? Eller må jeg ha den inne en stund? Bor på østlandet, og nattefrosten har sluppet, men det er nå ikke sydentemperaturer akkurat.... Har ikke grønne fingre å skryte av, men det hadde vært stas om denne planta overlevde en stund :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå har jeg tatt mot til meg og skal spørre her - pleier ellers bare å lese ;) og har jo fått med meg at noen har ekstreme hagekunnskaper (smiske, smiske)

Jeg har fått en lavendelplante som skal stå i krukke. Kos :) men kan den settes ut nå? Eller må jeg ha den inne en stund? Bor på østlandet, og nattefrosten har sluppet, men det er nå ikke sydentemperaturer akkurat.... Har ikke grønne fingre å skryte av, men det hadde vært stas om denne planta overlevde en stund :)

Har lavendel i hagen året rundt, og har hatt flere av dem i flere år. De er riktignok lite herdige og noen går dukken innimellom. Nå har jeg fem, de har jeg plukket inn kvister av allerede. De står i bakken. I potte er de langt mer utsatt for kulde. Ville satt den ut, evnt i et kaldt rom noen dager for å venne dem til kaldere omgivelser.

Skrevet

Jeg tror du bør venne den til litt av gangen, ta den inn på natten fx. Lavendel er nydelig!

Skrevet

Kommer an på hva slags lavendel du har. Sommerfugllavendel er veldig lite herdig, mens feks augustifolia tåler litt mer.

Skrevet

Ellers er jeg ikke helt sikker på om nattefrosten har sluppet??

Skrevet

Jeg bor også på østlandet, og det var 0 grader da jeg dro på jobb på mandag. Jeg ville ha hatt dem som litt ut- og innplanter en stund til, for å være på den sikre siden. Ut om dagen og inn om natta. 

Skrevet

Takk for svar! :) ja, lavendel er virkelig nydelig :) så håper jeg klarer å holde den i live :/

Jeg lar den bo inne en stund jeg, flytter den ut litt på dagtid. Ble litt i tvil om frosten har sluppet, så skal være veldig forsiktig :)

Det er så hyggelig å få planter og blomster i gave, ble et lite prosjekt denne her siden den var så ukjent for meg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...