Gå til innhold

Jeg har et "luksusproblem"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har akkurat fått en datter. I den sammenheng så har jeg fått ekstremt mye klær fra familie som er ferdig med barn. Og det stopper aldri! Har til nå fått absolutt alt av klær helt opp til 3 år. I begynnelsen så syns jeg det var kjekt. Tenkte at det var greit å ha litt ekstra. Men nå har det tatt helt av og de fortsetter å "pushe" på meg klær. Jeg prøver å si at jeg har mer enn nok, men de gir seg ikke. Så jeg tar det i mot. Mye av det er utvaska, flekkete og ikke helt min smak. Man kan se at det er kjøpt for 10 år siden for å si det sånn.

Jeg syns i tillegg det er kos å kjøpe ting selv, men det er tydeligvis bare tullete i følge dem.

Åssen skal jeg greie å si nei uten å fornærme noen? Nå sitter jeg bare med en haug med klær jeg ikke syns er fine en gang. Vil ikke virke utakknemlig men jeg har lyst til å kjøpe litt nytt til jenta mi også.

Anonymous poster hash: 25c95...e06

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du tar det fineste selv og gir resten til Fretex. Eller du kan sende det til meg ;)

Skrevet

Og når noen spør om du vil ha så sier du at du har fått plenty, det er da en ærlig sak.

Skrevet

Behold det du ønsker og gi resten til Fretex eller andre som trenger det.

Skrevet

Behold det fineste, så sender du resten til fretex eller UFF.

Og når det kommer til di som vil gi deg klær, så vær ærlig å si at du har mer enn nok i mange år fremover. Eller si at du kan se kjapt igjennom det om det er noe du har behov for, så gir du bort resten.

Anonymous poster hash: 90d4c...d20
Skrevet

Behold det du vil ha, gi til Fretex det som fortsatt er brukbart og resten kaster du.

Om mine barn arver klær så sier jeg bestandig i fra om at jeg tar det jeg liker og resten går til Fretex. Det har aldri vært noe problem her :)

Skrevet

Jeg har tenkt på det. Men de vil også gjerne se min datter i "sine" klær. Og det blir litt dårlig stemning hvis jeg sier jeg har nok. De vil at jeg skal se gjennom det likevel, og når jeg må sitte og se igjennom klæra mens de følger med som hauker så føler jeg at jeg må ta med meg en del.. er minimalt av det som jeg faktisk syns er ålreit, men føler det er så slemt og juge å si at jeg liker det og så gir jeg det til fretex..

Anonymous poster hash: 26fca...f14

Skrevet

Jeg hadde ikke gitt det til fretex, kan bli konflikter når man ikke vet om det er i orden. Hadde plukket ut noe og hørt med dem om de vil ha det tilbake når det er for lite til din datter. Du får ta noen bilder eller ha arveklærne på så giveren får se det av og til, så bruker du egne klær til vanlig.

Skrevet

Si det som det er at du selv syns det er litt stas og kjøpe klær til din datter. Takk pent for ar de var så snille å tenke på deg.

Ellers kan du jo si at du får litt dårlig samvittighet side du har råd til å kjøpe klær selv, får masse klær, mens du vet om mange som sliter å ikke har råd til å kjøpe klær ikke får noe... Så dermed kunne du tenke deg å gi klærne videre :)

Ellers så syns jeg ar det er veldig rart at disse slekningene dine ikke godtar et nei. Veldig sært å forlange at andre skal være over seg av begeistring for klær de selv kjøpte for 10 år siden liksom.

Skrevet

Forstår godt at du synes det er slitsomt. Men det er det er ditt barn, og de har ingenting med å gi deg dårlig samvittighet fordi du har lyst til å kjøpe nytt i din smak!

Jeg har hatt det litt sånn med svigers. De er verdens snilleste, men noen av klærne de har gitt barnet vårt er absolutt ikke min smak. Er litt flaut, for jeg har bare lyst til å kaste de/gi de til fretex, men siden klærne er helt nye, så kan jeg liksom ikke det. Tror de legger merke til at de ikke blir brukt også.

Jeg presser meg til at ungen har klærne på når vi møter de, men synes de er så utrulig stygge. Kan jo ikke bruke det at de er utdaterte/hullete/skitne som unnskyldning heller, for det er de jo ikke. 

Arveklærne jeg har fått fra min familie derimot. Hurra. Det er utrulig mye superbra der. Og ingen av de bryr seg en døyt om det blir brukt eller ikke. Så det er null stress. De har samme smak som meg, alle barna er ganske unge, så er ikke gammelt/utdatert. 

Så går vel mest på at det er slitsomt å få noe en absolutt ikke liker. Og at det at giveren forventer at det blir brukt når en selv ikke liker det er et latterlig press. En har jo lyst til å være høflig og ikke såre noen. 

Anonymous poster hash: 1699c...afe
Skrevet

Jeg ville satset på å si fra. Si at du har fått så mye allerede, du har rett og slett ikke plass til mere nå. Presser de på, så si med et smil at da må dere bygge på huset først, for du har rett og slett ikke plass. Blir de fornærmet, så får det være deres problem.

Prøver de å tvinge deg til å se gjennom klær, rist taktfast på hodet. Gjenta som en papegøye at nei, du har ikke plass til mere klær nå.

Skrevet

Jeg har flere som arver klær etter meg. Sender med posen til nr en som tar det hun vin ha og leverer tilbake, så til neste. Når alle har tatt det de vil ha går resten til misjon Europa. Bytter på hvem som blir nr en da:) blir aldri fornærmet om de ikke vil ha. De skal kommune det barna skal bruke også da.. Og gjerne ikke ha så mye at det ikke er plass i skapet.

Anonymous poster hash: 44559...9fb

Skrevet

Hvis de er såpass villige til å gi, så er det jo en ypperlig situasjon du har for å hjelpe andre! Bruk noe av det du får, når du møter de f.eks så de kan se at din datter bruker klærne.. Så vet jeg at helsestasjoner blir ofte glade for klær da de treffer mange som lever med svært svært svak økonomi, så jeg gav masse til helsestasjonen og til krisesenterene i Oslo/Akershus/Østfold, de trenger det virkelig :)

Anonymous poster hash: 51cef...17e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...