Gå til innhold

Barnehagesituasjon - dilemma

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet mitt går i en kommunal barnehage. Hver uke har de en dag hvor de møtes

tvers på avdelingene. I en av avdelingene som mitt barn møtes med har de hatt en uheldig "seksual" hendelse mellom noen av barna (vet ikke helt hvordan jeg skal formulere det). Vet ikke akkurat hva som skjedde da jeg ikke har faatt svar fra dette fra barnehagen, de har bare sagt at noe uheldig har skjedd mellom noen av barna som ikke skulle ha skjedd. Etter dette har de sagt at barna får ikke lov til å gå på do alene, at de alltid passer og holder øye med hva barna gjør.

Jeg fikk vite dette da barnet mitt kom hjem og fortalte at et annet barn på den avdelingen det er snakk om, som barnet mitt er mye sammen med når det er slike grupper, hadde fortalt at et barn hadde kysset et annet barn der nede. Og så til stort sjokk for meg, fikk jeg vite at barnet mitt hadde lært seg fra dette barnet alt hva som foregår mellom mann og kvinne på det private plan. Det var veldig ubehagelig (jeg viste ikke dette til barnet, men det var bare mine egne følelser) å høre hva mitt barn hadde lært i detaljer, og at jeg da måtte prate med barnet mitt så detaljert om dette tema når h*n er så lite. Denne samtalen hadde jeg trodd at i minst skulle drøye flere år før kom på banen.

Hvordan ville dere reagert på noe slikt? Er det noen som ville tatt barnet ut fra disse gruppene som er ca en gang i uken? Jeg synes det er ubehagelig hver gang barnet mitt skal på disse gruppene, og har mest lyst til å ha h*n hjemme, da jeg har mulighet til det...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ærlig talt, synes du overreagerer fullstendig. Det er helt naturlig for barn å utforske sin seksualitet, selv om det selvsagt var riktig at de voksne sa fra da de kysset hverandre 'der nede'.

Når det gjelder å vite hvordan man lager barn, måtte vi fortelle dette til jenta vår da hun var rundt fire, da hun alltid har vært veldig smart og vitebegjærlig, og forlangte å vite hvordan dette foregikk. Vi så ikke noen grunn til å holde dette hemmelig, sda hadde hun nok følt at dette var noe skummelt eller ekkelt/unaturlig. Nå er hun ti, og har ikke fått noen traumer! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...