Gå til innhold

skal sitte helt alene i påsken. trenger tips til matretter:)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenker jeg skal lage meg middag i påsken. Gjør det skjelden når jeg er alene. Synes det er stusselig og mye styr. Men siden det er påske tenkte jeg at jeg skal kose meg. Men tenker at lammelår og slikt blir for mye siden jeg er alene. Hva ville dere ha laget?

Anonymous poster hash: 04af5...77a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjøp en pakke med tre-fire kyllinglår fra prior, varm de i ovn sammen med litt pomfri, det er så enkelt og godt!

Et annet forslag er å kjøpe karbonade eller et biffstykke, det steker du jo lett på panna, og så kan du ha fløtegratinerte poteter til, sånn ferdig som du bare varmer. Godt med toro peppersaus til.

Et tredje forslag er pizza med stæsj som DU elsker, bruk gjerne ferdigbunn.

Et siste forslag er takeaway :)

God påske :)

Skrevet (endret)

Du kan fint lage enkel og god mat til en person uten å ty til for mye ferdigmat :)

- Kjøp lammekoteletter hos slakter. Tilbeder dem med litt hvitløk og rosmarin. Server med potetmos (kok to poteter og mos dem i kjelen med litt smør), litt dampet broccoli og hjemmelaget rødvinssaus - det er såååå enkelt!

- Kjøp salmalaks som du skjærer i skiver. Topp med hakket koreander, dill eller persille, sojasaus med litt wasabi og panneristede sesamfrø. Deilig sashimi!

- Kjøp et SKIKKELIG bra kyllingbryst (Stange e.l.) eller unn deg et lite andebryst - server med grønnsaker.

- røkt laks og eggerøre med masse gressløk.

Endret av MammantilNurket
Skrevet

Er alene i påsken jeg og, her blir det kyllingfilet med krydderost og bacon, fløtegratinerte poteter, stekt sopp og asparges med bacon. Lager nok, så har jeg middag i 2 dager.

Skrevet

jeg er alene med barn og vi griller i dag, skal stekt fisk i morgen. pizza fredag, rester lørdag og skal ut å spise på søndag :) 

jeg synes nachos, kylling salat, stekt fisk og ovnsbakt grønt er enkelt å ordne når jeg er alene :) 

Anonymous poster hash: 9707d...489
Skrevet

Vi legger ned rester som porsjonspakker når vi får litt mye igjen etter middagene. Det er kjempegreit når man er alene.

Akkurat nå har vi i hvertfall lasagne, kyllingwook med ris, kalkun med saus og fiskesuppe liggende. I tillegg har vi bestandig noen poser med frossne erter, bønner ol som er raske og enkle å varme en porsjon av. Vi er heller ikke så flinke til å lage middag til bare en person, men å ta opp en ferdig rett som bare er å varme er greit.

Anonymous poster hash: 01d9e...e15
Skrevet

Jeg er også alene i påsken - men jeg skal faktisk lage meg lammelår, jeg :)

Det er jo lite arbeid med det, egentlig, det trenger bare lang tid i ovnen. Men sette det i ovnen på lav temperatur og ta seg en tur ut og finne på noe annet, komme hjem og slenge inn litt potetbåter og grønnsaker siste 45-60 minuttene, og på den tiden lage litt saus.... Ikke mye arbeid, men verdt hvert minutt :)

Så skal jeg fryse ned rester i porsjonspakker til senere bruk, og så skal jeg koke kraft av beinet samme dag eller dagen etter, alt etter som. Da har jeg god kraft til f.eks. en kjøttsuppe en annen dag også.

Ellers skal jeg ha ovnsbakt fisk en dag eller to, og en dag skal jeg ha indrefilet av rein (kom over et kjempetilbud for en stund tilbake, så det er ingen dyr middag). Lammelåret har jeg hatt en stund i fryseren, likeså fisken. Så jeg skal ha masse god mat i påsken - men har ikke brukt penger på annet enn grønnsaker :) En dag skal jeg kjøre helt enkelt, ha en suppe og kanskje en omelett til.

Anonymous poster hash: d9c55...427
Skrevet

Pastaretter er lett å lage til kun en person, carbonara med hvitløksbrød f.eks! Kanongodt:)

Hønskefrikassè er også godt og her er det bare å tilpasse mengde til en person.

Anonymous poster hash: ed5ff...ab5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...