Gå til innhold

Hva baker jeg i form med hull i midten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hjem fra ikea for et par år siden kom vi med ei pen og rød rund kakeform av typen som har en innsats som gjør at det som lages oppi der får hull i midten. I dag lette jeg etter korken til den store termosen og fant i stedet denne forma. Ubrukt og like rød. Og jeg har ikke en eneste oppskrift på noe som passer i sånn form, men det har kanskje noen av dere som faktisk baker?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jepp! En jækla god sitronkake?

2 egg og 1,5 dl sukker til eggedosis. Vend i 2,75 dl hvetemel, 1,5 ts bakepulver, 50 g smeltet smør og 1dl melk pluss revet skall av en sitron. Stek ved 175 i 35 minutter. Mulig du må doble oppskriften? Dette passer til en ikke alt for stor brødform. Melisglasur på og Bob's your uncle.

Skrevet

Takker og bukker og nikker og neier. Men jeg er så fascinert av hullet i midten, kan jeg fylle det med noe morsomt?

Skrevet

Mmmm. Og så tenker jeg, siden det er  påske, kunne jeg jo bytte sitron med appelsin, kanskje?

Skrevet

Banankake med sjokoladeglasur passer i en sånn form synes jeg. 

Skrevet

Hvis du lager m appelsin bytter du melk m juice!

Skrevet

Ikke at jeg baker, men en klassiker må vel være angel food cake? Denne skal visst være god: http://www.food.com/recipe/angel-food-cake-homemade-12591

Jeg baker heller ikke, utover brød og julebakst. En av grunnene er at det er tuklete og nøyaktighetskrevende. Sånn som å skille tolv egg... så denne kan noen andre få bake til meg, tenker jeg.

Skrevet

Farmor laget alltid plomkake/plumkake i slik form. Med sukat i. Jeg spiste den ikke, men den var favoritt hos mange andre.

Du kan lage alt i en rund form med hull i. Du kan også bruke den til gele og fromager og puddinger. Da kan du ha masse godt i midten. Kanskje krem :D

Skrevet

Alskens formkaker. Mine favorittar er sitronkake, aprikoskake og marmorkake. Meinar eg støttar meg til Ingrid Espelid i framgangsmåte på alle desse.

Skrevet

Btw: Ingrid Espelid er ikkje glad i å komplisere ting, skal ein bake enkelt og greit er den rutete kokeboka genial :)

Skrevet

Krydderkake :)

Oppskrift? Uten skilling av egg, vel å merke, eller andre cruel and unusual framgangsmåter.

Gjest Jigglewiggle
Skrevet

Krydderkake :)

Oppskrift? Uten skilling av egg, vel å merke, eller andre cruel and unusual framgangsmåter.

Gi meg 5 min så skal du få :)

Skrevet

Jepp! En jækla god sitronkake?

2 egg og 1,5 dl sukker til eggedosis. Vend i 2,75 dl hvetemel, 1,5 ts bakepulver, 50 g smeltet smør og 1dl melk pluss revet skall av en sitron. Stek ved 175 i 35 minutter. Mulig du må doble oppskriften? Dette passer til en ikke alt for stor brødform. Melisglasur på og Bob's your uncle.

Henger meg på sitronkake. Har en lik form (neppe lik siden min stammer fra bestemor og derav sikkert kjøpt på en lokal sjappe i 30-årene).

"Bob's your uncle" er en av mine topp 5 favoritter. Deriblant dem finner man hos meg (sagt meget oppgitt) "For Pete's sake".

Skrevet

Bak sjokoladekake, hvilken som helst oppskrift, egentlig, ta glasur på, og fyll hullet i midten med Anthon Bergs sjokoladeegg i glade farger. Da er du ferdig pynta til påske i samme slengen. 

Skrevet

Jeg har sett flere oppskrifter som passer i slik form. Sjekk hvor mange L som passer i den contra en springform. Tror de " vanlige " formene passer oppskrifter til springform 24 cm.

Men tilbake til oppskrift: det passer med typiske formkaker , hjemmelagde puddinger eller geleer ;)

Du kan jo pøve denne fra vår gamle forumvenninne: http://villaperlesukker.no/2013/03/03/enkel-formkake/

Skrevet

Min mor lager nøttebunn i slik form, " hullet" som fylles med svisker som er kokt myke i sukker lake med vaniljestang og kantene pyntes med pisket kremfløte... Mmmm......

Skrevet

Karamellpudding :D

Nå snakker vi. Oppskrift?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...