Anonym bruker Skrevet 14. april 2014 #1 Skrevet 14. april 2014 Leser meg opp på amming før fødsel. Er et par ting jeg ikke finner ut av: Hvor lenge skal hver amming ta? Hvis baby vil amme i 1 time, er det greit? Når skifter man bryst og må det ammer fra hvert bryst hver gang? Anonymous poster hash: 99da8...2d6
Anonym bruker Skrevet 14. april 2014 #2 Skrevet 14. april 2014 Jeg lot ungen ligge til det var tomt på det ene brystet og la over på det andre til det var tomt igjen Ammingen kunne ta alt fra 5 min til 20 min (hvis jeg husker rett). Jeg gjorde en feil og det var å la henne ligge så lenge at jeg ble en "smokk" og det er ikke noe du vil gjøre Anonymous poster hash: 6a42e...08d
Anonym bruker Skrevet 14. april 2014 #3 Skrevet 14. april 2014 Hvor lang tid amming tar er veldig individuelt, og i begynnelsen kan det fort ta en time ja. Mine barn hadde litt gulsott og var derfor slappe og søvnige, da varte måltidene ganske lenge for de sovnet jo før de var mette.. Men de blir mer effektive etterhvert, dere finner en måte å gjøre det på som passer både deg og babyen. Jeg har aldri latt ungene bruke med som smokk, jeg har gitt de vanlig smokk og heller bysset og kost. Du trenger ikke amme hvert bryst hver gang. Jeg gjorde det, barnet puppet og etterhvert slapp det taket. Da rapte vi litt også tok vi andre puppen. Men noen unger suger seg helt mette før de slipper taket, og da kan du ta andre puppen nest måltid. Men det tar litt tid å finne riktig rutine, kanskje får du sinnsyk melkespreng om du tar puppene annenhver gang, da er det kanskje bedre å løsne ungen å bytte pupp midt i måltidet.. Ungen suger best når den er sulten, så det lønner seg å bytte på med hvilket bryst du starter måltidet med. Jeg hadde en liten spenne på bh'en som jeg satte på den siden jeg startet måltidene, ved neste måltid begynte jeg da med den siden spennen ikke satt på og byttet plass på dem. Da sørget jeg for at begge brystene ble skikkelig tømt annenhver gang, for pupp nr to gadd aldri ungen suge like godt og like lenge på. Anonymous poster hash: 4fe0e...0f3
Hjertefru Skrevet 14. april 2014 #4 Skrevet 14. april 2014 Jeg lot ungen ligge til det var tomt på det ene brystet og la over på det andre til det var tomt igjen Ammingen kunne ta alt fra 5 min til 20 min (hvis jeg husker rett). Jeg gjorde en feil og det var å la henne ligge så lenge at jeg ble en "smokk" og det er ikke noe du vil gjøre Anonymous poster hash: 6a42e...08d Et lite forbehold: husk at når du blir brukt som smokk har det den bivirkning at ungen "suger opp" melkeproduksjonen. Viktig å tenke på hvis du produserer litt lite.Hilsen smokken....
Anonym bruker Skrevet 14. april 2014 #5 Skrevet 14. april 2014 Takk for svar!! flere med erfaringer? Hi Anonymous poster hash: 99da8...2d6
Anonym bruker Skrevet 14. april 2014 #6 Skrevet 14. april 2014 Min var ferdig ved puppen etter 10-15 min Anonymous poster hash: b28d3...651
Laybik Skrevet 14. april 2014 #7 Skrevet 14. april 2014 Min sovnet hele tiden ved puppen den første tiden, for hun var både sulten og trøtt og tok ikke smokk. Da lå hun lenge med puppen i munnen, det resulterte i at jeg fikk veldig såre brystvorter og det ble fryktelig vondt å amme. Da jeg etterhvert lærte meg å få henne til å sovne uten pupp (med byssing etc.) ble det mye bedre. Da våknet hun når hun var utsovet, og var mye mer "effektiv" med puppen. Da la hun bedre på seg også. Vet ikke om det var til hjelp, men det var hvertfall noe jeg erfarte.
Gjest Turid87 Skrevet 14. april 2014 #8 Skrevet 14. april 2014 Min var flere mnd gammel (3-4) før hun frivillig slapp taket da hun ammet. Jeg ammet opptil 20 ganger pr døgn og hun var veldig puppeglad. Hun trengte den koden og tryggheten og var en blid og harmonisk baby. Hun tok heller ikke smokk eller flaske, kun ekte vare. Hvis hun sovnet tungt eller jeg fikk følelsen av å bli sår, så tok jeg henne i fra. Løsnet vakuumet ved å putte fingeren min ved munnviken hennes. Hun ammes fortsatt ofte (8mnd gammel) og leeenge, spesielt nattestid. På denne måten har vi sluppet nattevåk pga tenner eller annet ubehag, siden amming er smertelindrende. Samsover og ammer liggende. Hun vil ikke ammes like ofte og lenge på dagtid nå lenger, 2-3 ganger i ca 1-10 minutter. Jeg er for å la babyen regulere både hyppigheten og lenge selv :-) lykke til!
Anonym bruker Skrevet 14. april 2014 #9 Skrevet 14. april 2014 Jeg tror du kommer til å finne ut av hva som passer for deg når babyen er her. Dessuten får du hjelp på barsel - vær for all del ikke redd for å be om hjelp til å få ammingen ordentlig på plass. Det hjelper de deg gjerne med! Barna er forskjellige, og mødrene er forskjellige så noe fasitsvar er det nok ikke. Selv ammet/ammer jeg annenhver pupp. Hvor lenge det varer er veldig forskjellig, men i starten trenger babyen lenger tid. Etterhvert blir den mer effektiv i sugingen sin og da går det fortere. Du kommer nok til å merke når den er mett, og når den ligger der for å kose også. Lykke til med fødsel og ammingen! Det går seg til skal du se. Anonymous poster hash: a1367...ab6
Hjertefru Skrevet 14. april 2014 #10 Skrevet 14. april 2014 Min var flere mnd gammel (3-4) før hun frivillig slapp taket da hun ammet. Jeg ammet opptil 20 ganger pr døgn og hun var veldig puppeglad. Hun trengte den koden og tryggheten og var en blid og harmonisk baby. Hun tok heller ikke smokk eller flaske, kun ekte vare. Hvis hun sovnet tungt eller jeg fikk følelsen av å bli sår, så tok jeg henne i fra. Løsnet vakuumet ved å putte fingeren min ved munnviken hennes. Hun ammes fortsatt ofte (8mnd gammel) og leeenge, spesielt nattestid. På denne måten har vi sluppet nattevåk pga tenner eller annet ubehag, siden amming er smertelindrende. Samsover og ammer liggende. Hun vil ikke ammes like ofte og lenge på dagtid nå lenger, 2-3 ganger i ca 1-10 minutter. Jeg er for å la babyen regulere både hyppigheten og lenge selv :-) lykke til! Min erfaring også. Jeg har også hatt minimalt med nattevåk med minsten, og han har fått så mye pupp han har villet. Det blir mye til å begynne med, men da tar produksjonen seg opp og det blir mindre etterhvert Lykke til fra meg også
Ladybird2014 Skrevet 14. april 2014 #11 Skrevet 14. april 2014 Når du ammer fra begge bryst; begynn alltid på det brystet du avsluttet med. Da begynner du amnenhver gang på hvert bryst.
Anonym bruker Skrevet 14. april 2014 #12 Skrevet 14. april 2014 Leser meg opp på amming før fødsel. Er et par ting jeg ikke finner ut av: Hvor lenge skal hver amming ta? Hvis baby vil amme i 1 time, er det greit? Når skifter man bryst og må det ammer fra hvert bryst hver gang? Anonymous poster hash: 99da8...2d6 Disse spørsmålene avhenger av deg og barnet. Jeg har ammet 3 barn. Nr 1 brukte lang tid, ofte 1 time sa hun var som ferskest, og etter hvert opp mot 1 time på kvelden. Hun tømte derimot aldri mer enn ett bryst om gangen. Ble ammet med skjold, pga hun aldri klarte å få tak på brystet. Fikk smokk for å dekke sigebehovet. Ammet i 6 mndr. Nr 2 var effektiv og sulten. Ble effektiv rundt 2 mnds alder. Men vi slet med ammingen fram til han var 7 mndr. Såre brystvorter, sopp, infeksjon, ammefeber, mer sopp. Jeg holdt på å gi opp mange ganger. Ammet i 9 mndr, aldri smokk. Nr 3 var flink gutt. Diet sjelden mer enn 40 min, men ville ha mat hver 2. Time døgnet rundt fram til han var 6 mndr. Innførte fast føde. Jeg begynte å jobbe da han var 7 mndr. Ammet da morgen, ettermiddag, kveld og natt fram til han var 1,5 år. Da startet han med smokk i bhg. Ammet kveld og natt fram til han var 2 år og 8 mndr. Sluttet med pupp og smokk samtidig. En mett baby slipper gjerne brystet, en sovende baby kobler du fra selv. Noen ganger vil barnet ha bryst konstant. Enten for å bygge opp nattrrserver eller for å øke melkemengden. Å amme kan være hardt arbeid, men veldig enkelt å alltid ha tilgang på mat. Anonymous poster hash: 3e087...b66
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå