Gå til innhold

Er det lov å bruke pepperspray på russ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min søster går på en skole der de er helt gærne under russetiden, i flere år har mobiler/pc'er blitt ødelagt pga feiringen til russen. Hun vil nå utruste seg med pepperspray, er det lov å bruke hvis de går til "angrep"?

Anonymous poster hash: c896c...f00
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, pepperspray er forbudt for privatpersonar å bruke.

Skrevet

http://www.bodyguard.no/?utm_campaign=ZEN+NETWORK+AB+-+Norge&utm_source=google&utm_medium=ppc&utm_term=pepperspray&utm_content=1073570x838276639237950595

Det står her at det er lov :)

HI

Dette er ikkje pepperspray.

http://www.bodyguard.no/?utm_campaign=ZEN+NETWORK+AB+-+Norge&utm_source=google&utm_medium=ppc&utm_term=pepperspray&utm_content=1073570x838276639237950595

HI

Nei, skjønner at det ikke er skikkelig pepperspray, men den har jo nesten den samme effekten.. Dere skjønner vell hva jeg mener? Dette er et lovlig middel, men det jeg lurer på om det er lov til å bruke forssvarsspray på russ som "angriper"? :)

HI

Skrevet

HI

HI

Nei, skjønner at det ikke er skikkelig pepperspray, men den har jo nesten den samme effekten.. Dere skjønner vell hva jeg mener? Dette er et lovlig middel, men det jeg lurer på om det er lov til å bruke forssvarsspray på russ som "angriper"? :)

HI

Det vil vel avhenge av angrepet. I norge har ein rett til å forsvare seg, men volden ein utøver må stå i samsvar med trusselen ein er utsett for.
Skrevet

Hvis man blir forsøkt ranet synes jeg det er på sin plass å bruke f.eks hårspray til å få personen til å dra seg vekk, evnt. slenge veska som selvsagt er full i stein i fleisen på vedkommende. 

Er det noen som erter og tuller blir det å gå litt langt.

Anonymous poster hash: ebe66...a42
Skrevet

Hvis man blir forsøkt ranet synes jeg det er på sin plass å bruke f.eks hårspray til å få personen til å dra seg vekk, evnt. slenge veska som selvsagt er full i stein i fleisen på vedkommende. 

Takk for svar! :)

Men er det bare tulling og uskyldig erting når folk blir lagt i bakken for å bli tegnet på med sprittusj, dynket i vann og såpe slik at telefoner blir ødelagt osv osv? Jeg personlig synes ingenting om en slik russefeiring. Jeg kan jo skjønne at det muligens er å gå forlangt med å utruste seg med selvfforsvarsspray, men samtidig igjen er det jo ikke lov til å holde på slik noen gjør. Det har blitt tatt opp på skolen flere ganger at denne ukulturen som har bygd seg opp igjennom årene er nødt til å slutte, men ingenting skjer :(

HI

Skrevet

Takk for svar! :)

Men er det bare tulling og uskyldig erting når folk blir lagt i bakken for å bli tegnet på med sprittusj, dynket i vann og såpe slik at telefoner blir ødelagt osv osv? Jeg personlig synes ingenting om en slik russefeiring. Jeg kan jo skjønne at det muligens er å gå forlangt med å utruste seg med selvfforsvarsspray, men samtidig igjen er det jo ikke lov til å holde på slik noen gjør. Det har blitt tatt opp på skolen flere ganger at denne ukulturen som har bygd seg opp igjennom årene er nødt til å slutte, men ingenting skjer :(

HI

Hvis det er slik at klær, telefoner og annet utstyr blir ødelagt så får dere anmelde de for hærverk og kreve erstatning for ødelagte ting!! Det er selvfølgeli ikke lov å ødelegeg andres eiedeler bare fordi man utstyrer seg med ei rød elelr blå bukse!

Anonymous poster hash: 20699...cbc

Skrevet

Hadde jeg vært din søster hadde jeg beskyttet meg med lovlig spray. Russen drar det lenger og lenger for hvert år og mye de gjør er grove overtramp og noe går under kriminelle handlinger( eks kidnappe med bilen og kjøre til skogs og kle de nakne) hører om dette hvert år.

Skrevet

Hadde jeg vært din søster hadde jeg beskyttet meg med lovlig spray. Russen drar det lenger og lenger for hvert år og mye de gjør er grove overtramp og noe går under kriminelle handlinger( eks kidnappe med bilen og kjøre til skogs og kle de nakne) hører om dette hvert år.

Akkurat dette skjedde for noen årtilbake på naboskolen hennes. Det er helt forferdelig hvordan noen holder på. Synes ikke det heller er greit å "bare" kaste vann på folk.

HI

Gjest Tittentott
Skrevet

Dersom det er et problem at elektronisk utstyr blir ødelagt ville jeg vurdert om det kunne legges igjen hjemme. 

Skrevet

Slik russen holder på må helt klart de andre elevene få lov til å beskytte seg. Ikke skjønner jeg at man skal godta at en gjeng ungdommer skal få ture frem som de vil bare for de er russ. Forøvrig burde russerne avvikles da de feirer at de ikke har kommet noen vei med utdannelsen sin, hele greia har blitt helt meningsløs.

Anonymous poster hash: b5f5e...ae6

Skrevet

Det er klart at man kan forsvare seg, men det forsvaret må stå i stil med det man blir utsatt for.

Bare pass på at ikke bruken av slik spray slår tilbake på henne. Kanskje de da er ute etter å ta henne resten av russetida. Er nok ikke så populært å komme med en sånn spray. Verdt å tenke på i hvert fall.

Anonymous poster hash: 14a91...148

Skrevet

I slike tilfeller mener jeg at skolen må kommer tøffere på banen. Om det så er utestengelse som også går over eksamen russen skal ha. Da vil de måtte ta eksamen på nytt etter sommeren.

Hva med å gå ut i media NÅ og ta dette opp, få lokalavisa til å kontakte de som er ansvarlige for skolene det gjelder, få dem til å måtte uttale seg om hva som gjøres osv.

Slike episoder i skoletiden bør straffes strengt fra skolens side i tillegg til at de bør ha som linje at slike hendelser også blir anmeldt.

Skjer det utenom skoletiden er det anmeldelse selvsagt.

Det å bortføre noen mot deres vilje er faktisk et alvorlig lovbrudd, og et lovbrudd som ikke bør minske fordi det "bare" er russen som gjør det.

Jeg ville gått til lokalavisa umiddelbart, komme russen i forkjøpet. Du trenger jo ikke stå frem, men få avisen til å ta saken. Da blir det et tema før russefeiringen har startet ordentlig.

Anonymous poster hash: 899ee...8e9
Skrevet

Hva med litt chilisaus ;) tabasco gjør nytten

Anonymous poster hash: 79b3a...5ca

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Hvis de er så tjukke i huet at de går til angrep på uskyldige folk kan de bare takke seg selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...