Gå til innhold

Inspirert: kjepphester på merkedager

Anbefalte innlegg

Gjest Antarctica
Skrevet

Når jeg leser noen av trådene her, som f eks «påskeegg med frukt»-tråden, slår det meg at noen ønsker å statuere et eksempel, og velger å gjøre det på et tidspunkt da man riktig kan få anledning til å markere seg – men at det ikke er særlig heldig å gjøre det akkurat på merkedagene!

F eks: man er opptatt av helse og sunn mat. Er det da klokt å gjøre det  ved å lage mager riskrem av upolert ris og null sukker på JULAFTEN? Jeg kjenner en som gjorde nettopp det, for riktig å markere sitt ståsted overfor svigerfamilien.Unødvendig å si at svigerfamilien ikke ba henne lage julemat året etter! Det var dårlig taiming med hensyn til å frelse sjeler for et sunnere liv, syns nå jeg...

Noen ønsker å vise hvor flinke de er med disiplin og pen oppførsel, ved å slå ned på alle andre. I min egen omgangskrets hadde jeg en onkel som ikke kunne omgås med ungdommer i familien uten å begynne å oppdra oss rett foran nesen på våre foreldre. Da jeg var liten syntes vi bare han var lite hyggelig, fordi han bare kritiserte, men da jeg ble større, syntes vi han bare dummet seg ut. Som om han kunne komme og «ordne opp» ved å mase om albuene på bordet den ene gangen i sommerferien at vi faktisk spiste et måltid sammen, eller i konfirmasjonsmiddagen til sønnen hans. Hadde det ikke vært lurere å være grei, så hadde jeg kanskje giddet å ta hans meninger på alvor? Man lytter jo mer til folk man har respekt for.

Så har vi dem som bærer nag til noen, og som vil ut med det. Mormor var sur på en fjern slektning som hun mente hadde tusket til seg noen ufortjente godbiter fra arven etter noen felles forfedre. Det tok hun opp i alle fora hvor hun møtte ham. Etter hvert møtte hun ham bare i begravelser – det var rimelig pinlig å høre henne mase om sølvfløtemuggen etter oldemor i sånne sammenhenger!

For ikke å snakke om brylluper, da. Det er jo en rein slagmark for enkelte familier, der prinsipper og meninger får sin brytning. Der kan man oppleve at bruras familie er avholdsfolk og bare vil servere blåbærsaft, mens brudgommen mener det ikke er parets jobb å avvenne gjestene fra sin last. Ei venninne av meg var den brura, og jeg skal si hun ble slitt mellom ulike viljer!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff det er mye rart rundt om i denne verden.

Nei enn om alle heler kunne passet på seg selv og jobbet for og være ett godt menneske.

Blir stadig fascinert av disse "frukt i påskeegget" folkene.

Vi har ett meget avslappet forhold til sukker og godis og du ser aldri mine bare raide gotteriskålen på bursdager f.eks.

Skrevet

Noen så opptatt av å ha rett, og bevise at de har rett, kan best, vet best, og, i egne øyne, bare er best, at de er blinde for at andre synes de oppfører seg som fjols. Å velge spesielle markeringer til å ri sine kjeppehester er enda mer umusikalsk.

Vi har vært utsatt for en slik en i vår slekt også, som mener at små barn skal sees men ikke høres. De to gangene i året vi traff han, fikk alle som hadde små barn høre hvor elendig barneoppdragelsen var, hvor uoppdragne unger vi hadde som kunne finne på å le høyt i et rom med voksne osv. Det tok brått slutt i en konfirmasjon da han grep tak i min 3 år gamle nevø som løp forbi på plenen, og i alles påsyn gav han et rapp over rumpa for at han "bråkte". Da fikk han så ørene flagret av samtlige tilstedeværende voksne, at siden har vi ikke hørt et pip om barneoppdragelse fra den kanten. Jeg tror at det da, endelig, gikk opp for han at han ikke "talte alles sak" som han trodde, men at han var helt alene om standpunktene sine.

Skrevet

Noen så opptatt av å ha rett, og bevise at de har rett, kan best, vet best, og, i egne øyne, bare er best, at de er blinde for at andre synes de oppfører seg som fjols. Å velge spesielle markeringer til å ri sine kjeppehester er enda mer umusikalsk.

Vi har vært utsatt for en slik en i vår slekt også, som mener at små barn skal sees men ikke høres. De to gangene i året vi traff han, fikk alle som hadde små barn høre hvor elendig barneoppdragelsen var, hvor uoppdragne unger vi hadde som kunne finne på å le høyt i et rom med voksne osv. Det tok brått slutt i en konfirmasjon da han grep tak i min 3 år gamle nevø som løp forbi på plenen, og i alles påsyn gav han et rapp over rumpa for at han "bråkte". Da fikk han så ørene flagret av samtlige tilstedeværende voksne, at siden har vi ikke hørt et pip om barneoppdragelse fra den kanten. Jeg tror at det da, endelig, gikk opp for han at han ikke "talte alles sak" som han trodde, men at han var helt alene om standpunktene sine.

Hørtes ut som en sjarmerende fyr😁😁bra han fikk tilsnakk og en "oppvekker".👍

Skrevet

Jeg har heldig vis hygligere fammilie og venner enn deg, eler så er det bare jeg som ikke bryr meg så mye om noen sier noe dumt. Jeg yror aldri jrg har reagert på noe av den typen oppfætsel fu skriver om.

Anonymous poster hash: c5de0...621

Skrevet

Jeg er enig med deg, HI. Jeg pleier å holde meg til "velg dine kamper med omhu", og i min verden tar man ikke sånne kamper jul og påske. Eller i bryllup og konfirmasjoner, for den del. I høytidene svelger vi kameler så godt vi kan. Ta dem medhårs så sklir de lettere ned ;).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...