Anonym bruker Skrevet 13. april 2014 #1 Skrevet 13. april 2014 Jeg skal snart i mekling med en psykopat og holder på å lese meg opp på temaet og hvordan forholde seg til en sånn person. Det står m.a. at de bare demper seg ifht de som bruker deres eget maktspråk.. Hva menes med dette? Anonymous poster hash: 3c797...089
Gjest Antarctica Skrevet 13. april 2014 #2 Skrevet 13. april 2014 Kan vel variere fra person til person, men hvis det gjelder den klassiske "psykopatisk alfahann"-typen, så menes det vel at når de er i rom med f eks sjefen sin, og sjefen bruker autoritære metoder, så logrer de og kryper for ham. Og i samme øyeblikk som han er gått, bruker de hans metoder overfor folk nedover i hierarkiet.
Anonym bruker Skrevet 13. april 2014 #3 Skrevet 13. april 2014 En finere måte å si "oppfører seg på samme måte"? Anonymous poster hash: d883c...e1e
Anonym bruker Skrevet 13. april 2014 #4 Skrevet 13. april 2014 Det finnes ulike former for maktspråk. Herskerteknikker er et maktspråk. Å bruke mange fremmedord eller et utilgjengelig språk er en annen form for maktspråk. Nonverbal kommunikasjon kan være et maktspråk. Og det finnes flere ulike typer for brukt av makt i språk og kommunikasjon. Hvordan maktspråk din eks bruker kan vi umulig vite. Anonymous poster hash: 59273...e8e
Gjest Antarctica Skrevet 13. april 2014 #5 Skrevet 13. april 2014 Eksempelvis: han er vant til å brøle og være sint for å skremme folk til lydighet. Da responderer han "best" (mest ydmykt) hvis andre brøler og fyrer seg opp. Eller han er vant til å være kjølig, ironisk og bruke fremmedord og tåkelegge fakta med masse prat. Da vil han muligens legge seg flat for andre ordkunstnere som har en hånlig og intellektuell tone.
Anonym bruker Skrevet 13. april 2014 #6 Skrevet 13. april 2014 Jeg skal snart i mekling med en psykopat og holder på å lese meg opp på temaet og hvordan forholde seg til en sånn person. Det står m.a. at de bare demper seg ifht de som bruker deres eget maktspråk.. Hva menes med dette? Anonymous poster hash: 3c797...089 Unngå mye slik litteratur om du kan, det er dessverre mye dårlig som er utgitt, også av såkalte fagpersoner. Uansett hva du møter så er det aller beste er å ha integritet selv og være saklig. Dersom du blir servert løgner eller det du sier blir forsøkt vridd på, og blir helt satt ut der og da, så send gjerne en mail eller ta en telefon og forklar hva du mente i ettertid. Hva er det som får deg til å tenke at din ex er en psykopat da? Er dette noe du har tenkt lenge før bruddet var et faktum, eller en tanke som har oppstått nylig? Anonymous poster hash: 53d28...bc7
Anonym bruker Skrevet 13. april 2014 #7 Skrevet 13. april 2014 Takk for svar! Da får jeg prøve å tenke ut hva som er typisk strategi for han. Det står at en aldri kan vinne kampen mot en psykopat, men jeg gjør alt for min datter, så jeg må bare prøve.. Anonymous poster hash: 3c797...089
Gjest Antarctica Skrevet 13. april 2014 #8 Skrevet 13. april 2014 Jeg skal snart i mekling med en psykopat og holder på å lese meg opp på temaet og hvordan forholde seg til en sånn person. Det står m.a. at de bare demper seg ifht de som bruker deres eget maktspråk.. Hva menes med dette? Anonymous poster hash: 3c797...089 Unngå mye slik litteratur om du kan, det er dessverre mye dårlig som er utgitt, også av såkalte fagpersoner. Uansett hva du møter så er det aller beste er å ha integritet selv og være saklig. Dersom du blir servert løgner eller det du sier blir forsøkt vridd på, og blir helt satt ut der og da, så send gjerne en mail eller ta en telefon og forklar hva du mente i ettertid. Hva er det som får deg til å tenke at din ex er en psykopat da? Er dette noe du har tenkt lenge før bruddet var et faktum, eller en tanke som har oppstått nylig? Anonymous poster hash: 53d28...bc7 Hør, hør. Men jeg tror vel ikke HI selv hadde tenkt å kopiere vedkommendes "maktspråk"? Det vesentlige i å lese seg opp her er jo å gjenkjennet taktikker. Den gode gamle "kjenn dine fiender." Hvis man vet hva han trigges av, og hva han kan komme til å gjøre, er man bedre forberedt enn hvis man sitter og skjelver og er spent.
Anonym bruker Skrevet 13. april 2014 #9 Skrevet 13. april 2014 Svært mange mennesker har usunne måter å kommunisere på og det betyr ikke at de er psykopater av den grunn, det kan skyldes mye. Men den beste måten å møte slikt på er ved å ikke synke ned til samme nivå, og ved å ikke bli i overkant følsom (om du klarer). Blir du ropt til, så ikke rop tilbake. Anonymous poster hash: 53d28...bc7
Anonym bruker Skrevet 13. april 2014 #10 Skrevet 13. april 2014 Jeg skal snart i mekling med en psykopat og holder på å lese meg opp på temaet og hvordan forholde seg til en sånn person. Det står m.a. at de bare demper seg ifht de som bruker deres eget maktspråk.. Hva menes med dette? Anonymous poster hash: 3c797...089 Unngå mye slik litteratur om du kan, det er dessverre mye dårlig som er utgitt, også av såkalte fagpersoner. Uansett hva du møter så er det aller beste er å ha integritet selv og være saklig. Dersom du blir servert løgner eller det du sier blir forsøkt vridd på, og blir helt satt ut der og da, så send gjerne en mail eller ta en telefon og forklar hva du mente i ettertid. Hva er det som får deg til å tenke at din ex er en psykopat da? Er dette noe du har tenkt lenge før bruddet var et faktum, eller en tanke som har oppstått nylig? Anonymous poster hash: 53d28...bc7 Dersom du ikke har opplevd å leve med en sånn, så er det umulig å forklare. Det begynte å demre etter 4 år med vold. Etter flukten og bruddet har jeg skjønt mer av hva jeg har vært med på. Det hjelper å lese bøker om temaet. Og jeg har fått kontakt med en av eksdamene hans. Noe som også hjelper på bearbeidelsen av det helvetet jeg har levd i. For en vanlig og normalt godtroende person som meg selv, så gikk jeg mange runder med meg selv for å endre meg slik at forholdet kunne bli bedre. Det gikk ikke uansett hva jeg gjorde. Det at et annet menneske kan være så ondt er ikke noe en kan forstå uten å ha kjent det på kroppen. Anonymous poster hash: 3c797...089
Gjest Antarctica Skrevet 13. april 2014 #11 Skrevet 13. april 2014 Au, au. Ja, da kjenner du jo denne personens maktspråk godt. Beskytt deg selv, beskytt ditt barn, og ha med deg gode allierte. Lykke til.
Anonym bruker Skrevet 13. april 2014 #12 Skrevet 13. april 2014 Takk for svar! Da får jeg prøve å tenke ut hva som er typisk strategi for han. Det står at en aldri kan vinne kampen mot en psykopat, men jeg gjør alt for min datter, så jeg må bare prøve.. Anonymous poster hash: 3c797...089 Det kan være en ide å lytte til dem som ikke bare sier det du vil høre her også... Med en slik innstilling under mekling så tror jeg dessverre du vil kunne få problemer, og du vil kanskje fremstå som en som forsøker å sverte den andre, eller en som er like umoden som eksen. Blir du overrasket av noe han sier/ vil som han så forsøker å presse deg til og får mekleren med på, så forlang noen dagers betenkningstid! Det har du all rett til å be om. Anonymous poster hash: 53d28...bc7
Anonym bruker Skrevet 13. april 2014 #13 Skrevet 13. april 2014 Jeg skal snart i mekling med en psykopat og holder på å lese meg opp på temaet og hvordan forholde seg til en sånn person. Det står m.a. at de bare demper seg ifht de som bruker deres eget maktspråk.. Hva menes med dette? Anonymous poster hash: 3c797...089 Unngå mye slik litteratur om du kan, det er dessverre mye dårlig som er utgitt, også av såkalte fagpersoner. Uansett hva du møter så er det aller beste er å ha integritet selv og være saklig. Dersom du blir servert løgner eller det du sier blir forsøkt vridd på, og blir helt satt ut der og da, så send gjerne en mail eller ta en telefon og forklar hva du mente i ettertid. Hva er det som får deg til å tenke at din ex er en psykopat da? Er dette noe du har tenkt lenge før bruddet var et faktum, eller en tanke som har oppstått nylig? Anonymous poster hash: 53d28...bc7 Dersom du ikke har opplevd å leve med en sånn, så er det umulig å forklare. Det begynte å demre etter 4 år med vold. Etter flukten og bruddet har jeg skjønt mer av hva jeg har vært med på. Det hjelper å lese bøker om temaet. Og jeg har fått kontakt med en av eksdamene hans. Noe som også hjelper på bearbeidelsen av det helvetet jeg har levd i. For en vanlig og normalt godtroende person som meg selv, så gikk jeg mange runder med meg selv for å endre meg slik at forholdet kunne bli bedre. Det gikk ikke uansett hva jeg gjorde. Det at et annet menneske kan være så ondt er ikke noe en kan forstå uten å ha kjent det på kroppen. Anonymous poster hash: 3c797...089 Jo, jeg forstår nok bedre enn du tror hva du mener, både personlig og fra faglitteratur. Men mener fremdeles at svært mye av litteraturen overproblematiserer normal individuell personlighetsvariasjon slik at nesten 20- 30% vil kunne passe til definisjonen psykopater med de kriteriene enkelte psykolog- eller sosionomforfattere av slike bøker anvender. Og mange betegner en eks som en psykopat først når konflikter oppstår etter bruddet. Hvis dette reelt er en av de få prosentene med antisosial personlighetsfortyrrelse/ sterke psykopatiske trekk, slik det høres ut som, så er jeg helt enig i at du bør forberede deg. Men synk ikke til samme nivå som din eks. Hvis han ikke klarer å få deg sint, usaklig og fortvilet så vil han kunne vise sin verste side helt på egen hånd.... Vær fast bestemt på være mild, moden og argumentere saklig. Anonymous poster hash: 53d28...bc7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå