Anonym bruker Skrevet 13. april 2014 #1 Skrevet 13. april 2014 .... å sitte i ro? Holde fokus? Sitte ved matbordet? Knøing og herjing? Ønsker ærlige svar Anonymous poster hash: 9640f...49f
Anonym bruker Skrevet 13. april 2014 #2 Skrevet 13. april 2014 .... å sitte i ro? Holde fokus? Sitte ved matbordet? Knøing og herjing? Ønsker ærlige svar Anonymous poster hash: 9640f...49f Han sitter ved matbordet,men skal borti alt mulig,som å slå litt på glasset sitt,slå litt i kasserollene,stikke fingeren i vannet sitt osv . herjer ikke så mye,men er utrolgi flink til å terge søstra på 10 mnd og ler da veldig av dette,for det er jo moro for han... Han er flink til å sitte i ro og holde fokus,men da må det virkelig interessere han.Å sitte på kino for eksempel,da MÅ det fenge,ellers så blir de siste 15 minuttene veeeldig lange! Han gjør så masse idiotiske småting;feks skraper opp skinnsofaen med neglene sine (noe han vet han ikke skal gjøre)stikker fingeren i vannglasset,tørke fingrene på klærne sine etter at han har spist,selv om han har papir foran seg osv osv osv,blir litt gal av alle disse småtingene til tider.:! Han ble 4 år i januar Anonymous poster hash: a0c45...6af
Isola&Lille+julegave Skrevet 13. april 2014 #3 Skrevet 13. april 2014 Min 3 åring er ikke veldig flink på å holde fokus og sitte i ro. I Bhg kan hun sitte og høre på når de voksne leser bok, men hjemme har hun ikke tolmodighet til det Hun er veldig flink til å sitte ved bordet, men jeg syns hun griser endel, spiser med fingrene osv. Prøver å plukke det av henne, men det er ikke så lett. Knøing vet jeg ikke hva er, men herjing - hun herjer mye. Jeg liker litt herjing og tøys. Men hun er veldig flink til å roe ned når hun får beskjed om det.
Anonym bruker Skrevet 13. april 2014 #4 Skrevet 13. april 2014 .... å sitte i ro? Holde fokus? Sitte ved matbordet? Knøing og herjing? Ønsker ærlige svar Anonymous poster hash: 9640f...49f Har en på straks 4. Han satt pent ved bordet frem til i vinter en gang, etter det har han hatt konstant maur i blodet. Løper til og fra. Konsentrerer seg fint hvis det er noe som fenger. Ellers absolutt ikke. Knøing?! Hva er det? Herjer tidvis veldig, og har begynt å bli høylytt. Typisk barnehagestemme. Anonymous poster hash: 1e35f...65f
Anonym bruker Skrevet 13. april 2014 #5 Skrevet 13. april 2014 Min jente på 4,5 år er slik: *Å sitte i ro er noe som kun skjer ved to anledninger: 1. Hun sover, 2. Hun har over 39-39,5 i feber. *Dersom noe interesserer henne kan hun holde fokus på det en stund, f.eks. perle eller pusle, men hun åmer seg rundt det hun gjør på hele tiden. Dersom noe bare er passe interessant eller mindre interessant mister hun fokus etter få sekunder/minutter og svever fra aktivitet til aktivitet eller maser på de rundt seg. *Ved matbordet er det egentlig sjeldent at hun sitter. Hun makker seg som en gal på stolen og har som regel en 2-3 "skal bare" der hun forlater bordet (minst en gang for å gå på do). Ofte sklir hun ned fra stolen og må heises opp igjen, peller på og plukker fra hverandre maten osv. *Jeg vet ikke helt hva du mener med "knøing", men hun er generelt aktiv og herjete med tusen lopper i blodet. Dette er et helt ærlig svar, men dette er også svaret til en mamma som har seriøs grunn for å mistenke barnet for å ha ADHD. Hun har en bror med diagnosen (som for øvrig er mye roligere og satt pent i ro ved bordet på samme alder) og det er da mye større risiko for at søsken også har det. Det er også mye mer enn dette som forårsaker mistanken min. Anonymous poster hash: 80b14...93a
Busy_bee Skrevet 13. april 2014 #6 Skrevet 13. april 2014 Han sitter i ro dersom han får se på noe på ipad/tv eller spiller på ipaden. Da kan han også holde fokus leeenge om han får lov til å sitte med det. Ved matbordet sitter han også kun fint om det er underholdning foran ham. Ellers er han skikkelig makk på stolen. Dog, han kan sitte veldig fint og spise pent når det bare er meg og ham. Merkelig nok. Når pappa er kommet hjem skjer det aldri. Herjer gjør han en del av. Spesielt når onkler og besteforeldre er på besøk. Men det er greit for oss. Han forstår når han må roe seg også og er forsiktig i forhold til lillebroren. Han er litt over 3 år. :-) Han sitter forresten veldig pent når de spiser i bhg har de sagt. Så han kan om han vil da. :-P
Anonym bruker Skrevet 13. april 2014 #7 Skrevet 13. april 2014 Godt å lese svarene deres Har ei som har makk i ræva og jeg blir helt galen Lurte bare på om det er vanlig (første barnet) og om jeg har for høye forventninger til henne, men leser av svarene at det er ganske vanlig da. Puh! (med "knøing" mener jeg å makke på stolen / i sofa, gjerne sånn halvveis oppå dere) Anonymous poster hash: 9640f...49f
Anonym bruker Skrevet 13. april 2014 #8 Skrevet 13. april 2014 #7 var meg, HI forresten Anonymous poster hash: 9640f...49f
Honningmelon Skrevet 13. april 2014 #9 Skrevet 13. april 2014 Har ei som blir 3 år denne mnd. Hun sitter alltid pent og rolig ved matbordet. Griser aldri og spiser pent. Hun kan sitte lenge i ro å se på TV eller nettbrett og å spille på nettbrett, om hun får lov Hun kan også sitte stille mens hun blir lest for, men er mer utålmodig da. Vil gjerne perle, men sitter ikke lenge med det. Hun er glad i å herje og kan fint base å bruke høylydt stemme Hun er en jente som er enkel å ha med å gjøre.
Chl85 Skrevet 13. april 2014 #10 Skrevet 13. april 2014 Min er 3 år og kan absolutt sitte å tegne og pusle litt, men..... ellers så knør hun noe i all verden! Klarer ikke sitte mer enn 10 min i ro å se på tv, altså hun ser på tv mens hun danser, går fram og tilbake, beveger seg hele tia i sofaen. Ved spisebordet skifter hun stilling hele tiden, så ja hun har mark i rompa He he... Litt typisk for alderen har jeg hørt da
Anonym bruker Skrevet 13. april 2014 #11 Skrevet 13. april 2014 Min er 3 år og kan absolutt sitte å tegne og pusle litt, men..... ellers så knør hun noe i all verden! Klarer ikke sitte mer enn 10 min i ro å se på tv, altså hun ser på tv mens hun danser, går fram og tilbake, beveger seg hele tia i sofaen. Ved spisebordet skifter hun stilling hele tiden, så ja hun har mark i rompa He he... Litt typisk for alderen har jeg hørt da Haha! Er som å lese om mi Takk for svar til Honningmeon også. Nettbrett stiller hun stille, men hun får ikke spille så ofte da. Ute-stemme ALLTID er mer normen enn unntaket. HI Anonymous poster hash: 9640f...49f
Anonym bruker Skrevet 13. april 2014 #12 Skrevet 13. april 2014 .... å sitte i ro?Holde fokus?Sitte ved matbordet?Knøing og herjing? Ønsker ærlige svar Anonymous poster hash: 9640f...49f Sitt i ro: ja og nei. Han kunne sitte i ro en god stund med en bok eller leke et eller annet som fanget oppmerksomheten, men å sitte i ro f.eks. på venterommet til legen stod ikke på programmet (fremdeles ikke, og han ble 5 for ikke lenge siden). Transportetapper derimot gikk/går som en drøm, uavhengig av om det er med bil, tog, fly, båt, buss... Holde fokus: varierte veldig, og gjør det enda. Om det er HAN som ønsker å holde fokus kan han fokusere i flere minutter (timer?). Om det er vi som ber han konsentrere seg (over det å ta på seg sko, f.eks.), er det som p snakke til en sommerfugl. Sitte ved matbordet: ingen pb, gutten har næringsvett nok til å huske reglene ved bordet. Å gå fra bordet fører nemlig til umiddelbar utvisning, det samme å tulle med maten eller det som står på bordet. Den saken ble avgjort når han var 2 år gammel (vi har mye annet å jobbe med enda). Knøing og herjing: vet ikke hva knøing betyr, herjing forekom stort sett i bhg, hjemme er han som regel ganske trøtt og har mest lyst til å leke rolig. Men han har absolutt futt i seg når det gjelder, blir bare lite herjingsmuligheter med såpass fulle dager ila uken. Anonymous poster hash: 923b2...264
Tingenes Herre Skrevet 13. april 2014 #13 Skrevet 13. april 2014 Hun er 3 og flink til å sitte i ro. Kan konsentrere seg om en ting i lang tid av gangen. Sitter som regel pent ved matbordet, spiser med bestikk. Selvfølgelig hender det at hun gjør et sprell, men det er sjeldent. Griser litt, men flink til å tørke bort med serviett; hun liker ikke å bli klissete. Hun kan herje i bestemte situasjoner. Skjer omtrent alltid ved leggetid, eller når vi leker med ball o.l. Stort sett er hun rolig, synes jeg. Hun kunne godt herjet mere. Lever litt i sin egen fantasiverden og har lange dialoger med seg selv mens hun leker med tingene sine. Herregud som jeg elsker den ungen!!! Må inn og klappe på henne...
SuperFries Skrevet 13. april 2014 #14 Skrevet 13. april 2014 Elendig, er svaret du leter etter. De klarer ikke der nå. Hun klarte det for ikke så lenge siden, men så ble verden for spennende. Det er for mye å lære seg. For mye å forstå seg på. Det vil roe seg etterhvert. Håper jeg :-)
Gjest Sekretøsa Skrevet 13. april 2014 #15 Skrevet 13. april 2014 Min eldste var et lite mareritt, nummer to var eksemplarisk. På alle punkter. Nå er de 9 og 6 og fortsatt sånn :-P
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå