Gå til innhold

Lov til å betale andres regninger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vunnet et stort beløp med penger. Jeg kommer til å gi bort en del til nærmeste familie, men lurer på om det er noen måter som jeg lovlig kan unngå at de må betale arveavgift på det? Kan jeg for eksempel betale deres regninger uten arveskatt? Jeg vet at foreldrene mine gjerne vil bygge på huset, kan jeg betale arbeiderne? Hva med strømregninger, nedbetaling på lån osv?

Anonymous poster hash: 6e8e0...3dc
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det kan du.
Jeg og samboer betaler jo på tvers av kontoer hele tiden. Har også betalt regninger for søsken. Ingen problem.

Anonymous poster hash: 09af7...92a
Skrevet

Så flott! Kan jeg betale ned et helt lån for noen andre også? Skjønner liksom ikke helt at det er så annerledes enn å bare gi dem pengene...

Skrevet

Du kan gjerne få betale noen av mine :(

Så utrolig snill du er, veldig omtenksomt av deg å dele på det du har :)

Anonymous poster hash: 6a978...17e

Skrevet

Nå kan jeg lite om arverett osv, men man betaler vel strengt tatt ikke arveavgift av gevinster? Det er jo ikke arv. Man må betale andre former for skatt, som man må på gaver over et visst beløp, men ikke arveavgift. Tror ikke det spiller noen rolle om du betaler deres regninger etc eller bare gir dem pengene mtp skatt. 

Dette høres litt rart ut...

Anonymous poster hash: c7a04...469
Skrevet

Så flott! Kan jeg betale ned et helt lån for noen andre også? Skjønner liksom ikke helt at det er så annerledes enn å bare gi dem pengene...

Jeg betalte ut et lån på 97 000 for samboern min ;) 

Skrevet

Er jo ikke arveavgift lengre..... så bare å gi i vei :) helt uten avgift. 

Skrevet

Tusen takk for svar alle mann! Gleder meg veldig til å overraske nærmeste familie :) Jeg føler meg egentlig ikke snill, heller en egoistisk glede over å ha muligheten til å gi samt at jeg har vært helt vanvittig heldig som har vunnet såpass mye penger!

Skrevet

Siden den norske befolkningen var smarte nok til å bytte ut sosialistene ved siste valg, har jo arveavgiften blitt avskaffet!

Anonymous poster hash: 00d0f...537

Skrevet

Det er vel ikke arveavgift lenger så du kan vel bare gi de pengene..

Anonymous poster hash: 0538c...b52

Skrevet

Enten du gir dem en sum penger i handa eller betaler regningene for dem, så er det å anse som en gave. Akkurat som at det er like mye gave om jeg gir deg penger til ei bukse eller ei bukse jeg har kjøpt, men fra årsskiftet så spiller det ingen rolle. Det er ikke avgift uansett., men det er mulig at de fortsatt må oppgi gaven på selvangivelsen.

Skrevet

Jeg betalte ut et lån på 97 000 for samboern min ;)

oi det var generøst. Hadde jeg nok aldri gjort. Vet jo aldri hva fremtiden bringer så leit å ha gitt nesten 100 000 til en person. Familien blir jo noe annet men.

Anonymous poster hash: 2add9...81c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...