Gå til innhold

AAP, dere som kan endel om dette...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var i mammaperm, fikk gjenopptatt AAP (som jeg fikk før perm) og skal mest sannsynlig ut i praksis :) det er i allefall det jeg ønsker. Pappaen har pappaperm frem til midten av juni, jeg fikk AAP frem til slutten av juni.

Hvorfor fikk jeg kun frem til juni/juli? Merkelig.. Hva tror dere er årsaken til det, fordi de regner med at jeg må være hjemme med baby frem til bhgstart? (1 mnd). Kan man få permisjon fra AAP pga det? Har ikke satt en plan enda, må snakke med veilederen (ikke fått tak i henne), kan det være årsaken?

Anonymous poster hash: 43fc4...190

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det var litt rotete skrevet og svarer gjerne feil pga det. Fikk litt lite info i innlegget ditt.

Det kommer veldig an på hvorfor du får aap. Hos meg er det ikke noe grunn til å tro at jeg kommer ut i jobb igjen med det første så jeg får forlenget for 1 år om gangen. Men i starten når man ikke visste det og trodde og håpte at jeg hele tiden snart skulle klare å jobbe igjen ble aap bare forlenget med noen få mnder om gangen.

Kan det være grunnen?

Skrevet

Ok! Jeg vet ikke, det kan være grunnen :) Mine problemer er psykiske (angst), og jeg sliter fortsatt tydeligis. Tidligere fikk jeg forlenget med ett år av gangen jeg og (fikk aap sommeren 2012), derfor jeg syntes det var rart.

Men man kan vel søke om forlengelse? Jeg fikk nylig smake på angsten min igjen, og tror ikke jeg er helt klar for arbeid riktig enda for å si det sånn. Men målet er å arbeide! Jeg har absolutt ikke noe mål om å bli ufør, det ønsker jeg ikke på noen måte, jeg tror bare jeg trenger hjelp og tid til å bygge meg selv opp igjen så jeg mestrer livet bedre enn jeg gjør akkurat nå.

Kanskje veilederen min vet noe om dette? Fikk et skriv i posten om at jeg skulle få arbeidstrening (praksis?).

Nå som jeg har et barn, føler jeg spesielt at jeg må bli frisk fort.

Skrevet

Hvis du ikke er frisk nok til å arbeide, kan du søke fornyelse/forlengelse av AAP-stønaden (finnes egen søknad til dette på NAV sine sider). Man får ikke fri pga barn ved å gå på AAP (har man ikke jobb/og eller må være hjemme med barn finnes det andre stønader til dette, dagpenger etc), men må gå i behandling eller i tiltak (det du kaller praksis og arbeidstrening). Du sier at du vil bli fort frisk, og det blir man i hvert fall ikke ved å pushe seg til det ytterste. Et skritt om gangen! Er kjipt å være overivrig, og ende helt på start igjen, eventuelt bli enda verre. 

Saksbehandleren din på NAV kan svare deg på disse spørsmålene. 

Anonymous poster hash: 75718...244
Skrevet

Du må prate med legen din. Det er egentlig han/hun som bestemmer om du er klar for arbeid. I samarbeid med deg. Det hender nav overstyrer og skal ha en profesjonell uttallelse om deg fra sine egne "eksperter" på feltet.

Vær åpen med legen både om psyken og om hvordan denne korte planen for videre aap stresser deg og gjør det vanskelig for deg. Om du ikke har pause fra aap eller permisjon har du nok ikke automatisk rett på fritak fra aktivitetsplanen til nav.

Be ev om et møte med veileder på nav og forklar situasjonen. De er (som regel :P ) mennesker de også. Men det er viktig at det du sier til veileder sier du også til legen. For veileder henter informasjonen hos din lege for å lage plan og å søke aap på dine vegne.

Om de setter opp arbeidspraksis til deg er ikke poenget at du skal pine deg gjennom det hver gang. Da sier du jo bare at ja dette klarer du. Nav vil da kartlegge hvor masse du klarer. Om du da stiller 2/30 ganger pga det tillater helsa de så har de jo bomma. Men arbeidspraksis skal være tilrettelagt deg og tilpasset det nivået du er på. Det er jo for å se om du er klar for det og så øke etterhverr som du klarer mer. Derfor pleiee de ikke å sette det så høyt at man går på en smell med en gang..

Skriver fra mobil så håper du forstår :P

Skrevet

Eh,jobber med dette og har aldri sett et eget skjema for å søke forlengelse på aap😜Men,grunnen til at du ikke har vedtak lenger kan kanskje være at du ikke har laget aktivitetsplan med veilederen din?det er denne som skal styre arbeidsavklaringspengene!i utgangspunktet skal en plan være godkjent før innvilgelse av gjenopptak

Anonymous poster hash: ad51a...f84

Skrevet

Kan jeg ha med babyen på praksisen da? :)

Ja, jeg får prøve å få kontakt med veilederen... Kanskje det går å få innvilget aap f.o.m en spesiell dato?

Skrevet

Det er vanskelig å svare konkret, men det høres sannsynlig ut at du har fått aap frem til juni pga manglende aktivitetsplan. Når aktivitetsplanen er undertegnet og godkjent, vil normalt sett pengevedtaket bli forlenget tilsvarende.

Ang tiltak/praksis så kan du ikke ha med barn dit. Hensikten med praksisen er at du skal få trening i å være i arbeid. Du plikter selv å skaffe barnepass.  En del av utgiftene til barnepass kan du søke om å få dekket så lenge du er i arbeidsrettet tiltak. Du finner søknadskjema på nav.no.

Anonymous poster hash: 64cbd...cd3
Skrevet

Barnepass får jeg ikke, jeg bor midt i skogen langt unna alt. Barnehageplass har vi derimot. Ser ut til at jeg må skrive en aktivitetsplan, f.o.m en viss dato/mnd? Og så får jeg vel få kontantstøtte i mellomtiden..? :)

Skrevet

Eh,jobber med dette og har aldri sett et eget skjema for å søke forlengelse på aapMen,grunnen til at du ikke har vedtak lenger kan kanskje være at du ikke har laget aktivitetsplan med veilederen din?det er denne som skal styre arbeidsavklaringspengene!i utgangspunktet skal en plan være godkjent før innvilgelse av gjenopptak

Anonymous poster hash: ad51a...f84

Beklager. Jeg mente gjenopptak av AAP. Som jeg søkte etter endt permisjon.

Anonymous poster hash: 75718...244

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...