Anonym bruker Skrevet 12. april 2014 #1 Skrevet 12. april 2014 Jeg fikk lystgass og epidural men de hjalp bare på riene, og epiduralen fungerte ikke sånn som den skulle. Greit nok at jeg var uheldig. Jeg trudde at epidural også gjør at man ikke får vondt nedentil når man presser ut ungen men har blitt fortalt at det ikke stemmer. Jeg ble ikke tilbudt noe for å hindre smertende nedentil. Jeg har snakket med flere siden min fødsel om dere og INGEN fikk noe bedøvelse nedentil, men jeg har blitt fortalt at det finnes en sånn bedøvele. Ble dere tilbudt det? Eller skal man helst ikke ta det? Er det noen medisinsk grunn til at det bør unngåes? Men har egentlig inntrykk av at det menes at man SKAL ha en smertefull fødsel, hvis ikke er man ikke kvinne og er en dårlig mor. Gode mødre føder med smerte med glede liksom, og man bør skjemmes om man velger smertelindring og ikke si det til noen. Har hørt flere si "jeg fødte selvfølgelig uten smertelindring" mens de ser nedlatende på meg/oss andre som hadde smertelindring, selvfølgelig? Er overhodet ikke enig, er ikke fan av smerte. Tviler for at de kvinnene som mener at det er en selvfølge at man føder uten smertelindring hadde valgt å gjennomfør en blindtarmoperasjon eller annen operasjon uten smertelindring. Er ikke veldig fornærmet selv om det sikkert høres sånn ut, men syns at det er nesten tabu å nevne at man hadde smertelindring. Altså jeg ser ikke ned på de som føder uten smertelindring, helt greit det, bare ikke døm oss andre. Det var blant annet ekkelt å ha nevnt det i barselgruppa for etter jeg hadde nevnt at jeg fikk lystgass og epidural så kom ei anna med sin "selvfølgelig fødte jeg uten..." og så stygt på meg og hun andre som hadde nevnt epidural. Ja så fæle mødre er vi Anonymous poster hash: 8687a...3a6
Anonym bruker Skrevet 12. april 2014 #2 Skrevet 12. april 2014 Du mener pudentalblokade? Jeg fikk det med førstemann og kjente ikke en prikk. Og da pressa jeg i godt og vel 3 timer. Komplisert forløsning. De satt den fordi de så det ble en komplisert forløsnig og fordi jeg var totalt utkjørt etter timesvis med styrtrier som ikke ledet noen vei. Anonymous poster hash: 513c0...07a
Anonym bruker Skrevet 12. april 2014 #3 Skrevet 12. april 2014 Det har noe med at du deler blodbane med barnet ditt og man tar ikke smertestillende eller andre medikamenter annet enn hvis man absolutt må. Vi er skapt for å føde, selv om naturen vil det annerledes med noen selvfølgelig, men i normale tilstander er det ikke smerter som er ulevelige. Det er vondt! Men fullt mulig å puste seg gjennom... Hver fødsel er forskjellig, dette er min mening. Anonymous poster hash: aec27...a3f
Anonym bruker Skrevet 12. april 2014 #4 Skrevet 12. april 2014 Det har noe med at du deler blodbane med barnet ditt og man tar ikke smertestillende eller andre medikamenter annet enn hvis man absolutt må. Vi er skapt for å føde, selv om naturen vil det annerledes med noen selvfølgelig, men i normale tilstander er det ikke smerter som er ulevelige. Det er vondt! Men fullt mulig å puste seg gjennom... Hver fødsel er forskjellig, dette er min mening. Anonymous poster hash: aec27...a3f Du kan sikkert puste deg igjennom en rotfylling også. Anonymous poster hash: 15afd...9f2
Anonym bruker Skrevet 12. april 2014 #5 Skrevet 12. april 2014 Jeg har født både med og uten smertelibdring og foretrekker uten. Men... Jeg hadde så sterke smerter med nr 3 at jeg har blokkert 15 min av fødselen. Sammen hvor hardt jeg tenker og forsøker og huske, så er de 15 min borte. Alt dette fordi "jeg skal selvfølgelig ikke ha smertestillende".... Bare du kjenner din kropp og din smerteterskel og bare du bestemmer når det stopper for deg. Enig med deg at det er masse fordommer ute og går... Anonymous poster hash: 11d3a...f51
Anonym bruker Skrevet 12. april 2014 #6 Skrevet 12. april 2014 Jobber på en intensivavdeling med nyopererte pasienter og smertelindring er en av mine kjepphester. Synes det er tullete å pine seg i gjennom noe man ikke må. Har selv født to barn med epidural. Den virket ikke som den skulle første gang og jeg fikk maks drypp mens riene haglet i mange timer-grusom opplevelse. Epiduralen satt perfekt andre gang (aberet var bare at jeg da hadde bare fire rier til før full åpning, men de fire riene med smertelindring var fantastiske!) men da hadde jeg nok klart meg uten da det gikks å raskt unna (men det trodde v erken lege elelr jordmor at det ville, derfor fikk jeg epidural). En kan gjerne si at folk har født uten smertestillende til alle tider, men de amputerte også lemmer uten smertelindring tidligere, likevel er det jo ingen som finner på å gjøre det idag. Hvis en har relativt enkle fødsler hvor ungen sklir ut på et par timer, så skjønner jeg at en ikke har behov for smertelindring. år jeg hører "heroiske fortellinger" om fødekvinner som led seg gjennom døgn med forferdelige smerter bare fordi de ikke ønsket smertelindring, så tenker jeg at hva er vitsen. En utkjørt og sliten mor de første døgnene med sitt nyfødte barn? Btw, epidural påvirker ikke barnet, da det er en lokalbedøvelse sprøytes inn i epirduralrommet og kommer ikke inn i blodbanen. Pudentalblokkade er lokalebedøvelse som settes inn mot en enrve i bekkenet og vil heller ikke påvirke barnet. Morfin som gis i blodåren vil derimot kunne påvirke mor og barn, men det er ikke vanlig lenger at mor får morfin. Kun i enkelte tilfeller. Å føde et barn er heroisk uansett hvordan det skjer, på operasjonsstua. på fødestua med eller uten bedøvelse. Kvinner som skryter av at de har født uten noe som helst, må tydeligvis ha et markeringsbehov. Jeg er glad jeg takket ja til smertelindring! Anonymous poster hash: 10b41...af6
Anonym bruker Skrevet 12. april 2014 #7 Skrevet 12. april 2014 Når jeg skulle begynne å presse så slo de jo av epiduralen Makan til drittkjerring! Anonymous poster hash: 5598b...279
Anonym bruker Skrevet 12. april 2014 #8 Skrevet 12. april 2014 Fikk epidural med full effekt på nr 3. Kjente ikke pressriene, jordmor måtte fortelle når jeg skulle presse. Absolutt beste opplevelsen jeg har vært med på. Kunne være 100 % "til stede" å ha full kontroll over min egen fødsel. I stedefor å bare tenke på smerten. Tenker uansett at bare blir har det like godt med epidural enn en mor som skal bruke energien sin på å hyle og skrike og kave opp både seg selv og barnet. Anonymous poster hash: 07b17...200
Anonym bruker Skrevet 12. april 2014 #9 Skrevet 12. april 2014 Jobber på en intensivavdeling med nyopererte pasienter og smertelindring er en av mine kjepphester. Synes det er tullete å pine seg i gjennom noe man ikke må. Har selv født to barn med epidural. Den virket ikke som den skulle første gang og jeg fikk maks drypp mens riene haglet i mange timer-grusom opplevelse. Epiduralen satt perfekt andre gang (aberet var bare at jeg da hadde bare fire rier til før full åpning, men de fire riene med smertelindring var fantastiske!) men da hadde jeg nok klart meg uten da det gikks å raskt unna (men det trodde v erken lege elelr jordmor at det ville, derfor fikk jeg epidural). En kan gjerne si at folk har født uten smertestillende til alle tider, men de amputerte også lemmer uten smertelindring tidligere, likevel er det jo ingen som finner på å gjøre det idag. Hvis en har relativt enkle fødsler hvor ungen sklir ut på et par timer, så skjønner jeg at en ikke har behov for smertelindring. år jeg hører "heroiske fortellinger" om fødekvinner som led seg gjennom døgn med forferdelige smerter bare fordi de ikke ønsket smertelindring, så tenker jeg at hva er vitsen. En utkjørt og sliten mor de første døgnene med sitt nyfødte barn? Btw, epidural påvirker ikke barnet, da det er en lokalbedøvelse sprøytes inn i epirduralrommet og kommer ikke inn i blodbanen. Pudentalblokkade er lokalebedøvelse som settes inn mot en enrve i bekkenet og vil heller ikke påvirke barnet. Morfin som gis i blodåren vil derimot kunne påvirke mor og barn, men det er ikke vanlig lenger at mor får morfin. Kun i enkelte tilfeller. Å føde et barn er heroisk uansett hvordan det skjer, på operasjonsstua. på fødestua med eller uten bedøvelse. Kvinner som skryter av at de har født uten noe som helst, må tydeligvis ha et markeringsbehov. Jeg er glad jeg takket ja til smertelindring! Anonymous poster hash: 10b41...af6 Et flott og velformulert svar. Anonymous poster hash: d6864...bc0
Anonym bruker Skrevet 13. april 2014 #10 Skrevet 13. april 2014 Skulle stå "tenker at barnet har det like godt".... Anonymous poster hash: 07b17...200
Anonym bruker Skrevet 13. april 2014 #11 Skrevet 13. april 2014 Nja må jo ikke. Men må ærlig innrømme Anonymous poster hash: 81507...783
Anonym bruker Skrevet 13. april 2014 #12 Skrevet 13. april 2014 Jeg skjønner ikke at epidural ikke er standard ved alle fødsler. Syns det er en skam at man blir nedprioritert og bare får det dersom anestesilegen ikke har noe bedre å gjøre. Anonymous poster hash: a58f7...8f3
Anonym bruker Skrevet 13. april 2014 #13 Skrevet 13. april 2014 Jeg skjønner ikke at epidural ikke er standard ved alle fødsler. Syns det er en skam at man blir nedprioritert og bare får det dersom anestesilegen ikke har noe bedre å gjøre. Anonymous poster hash: a58f7...8f3 Tror du at epidural er helt ukomplisert å bruke over en lav sko? Anonymous poster hash: 9ee1e...d6d
Anonym bruker Skrevet 13. april 2014 #14 Skrevet 13. april 2014 Når jeg skulle begynne å presse så slo de jo av epiduralen Makan til drittkjerring! Anonymous poster hash: 5598b...279 En epidural bruker ganske lang tid på miste effekten, så du merket trolig ikke at den ble slått av. Epiduralen blir også oftest satt slik at den skal ta riesmertene i mage/rygg og derfor virker den ikke like godt lengre ned. (Noen ganger tar den smerten der også). Anonymous poster hash: 10b41...af6
Anonym bruker Skrevet 13. april 2014 #15 Skrevet 13. april 2014 De er barselgruppa som ser ned på de som tar smertestillende kan bare ta en bolle. Jeg trengte ikke så mye smertestillende, brukte bare lystgass, for fødselen min var vilt rask (førstegangs), men har aldri sett ned på noen eller fordømt noen som ønsket å bruke smertestillende alt de kan. Synes de tankene der er så rare. At en viinner hvis en klarer seg med minst mulig smertestillende. Det er jo bare tåpelig. Eneste grunnen jeg kan se til det er at noen av de smertestillende går over i barnet. Det er derfor jeg vegrer meg litt og legger lista litt høyt før jeg ønsker smertestillende. Og det er grunnen til at det er så tragisk at mange sykehus ikke har lystgass lenger. Siden det er en smertestillende som var lett å få effekt av raskt og som ikke påvirket barnet. Skjønner jo at det var farlig for de som jobbet på sykehuset, men burde vel være mulig å løse med masse ventilasjon istedet for at fødene mister en smertelindring som er ufarlig. Jeg gruer meg litt til fødselen og antar jeg vil ta mer av andre typer smertelindring denne gangen rett og slett fordi lystgassen ikke er et tilbud og jeg da vil bli redd og be om de andre istedet for å vente og se om smertene er til å holde ut eller ikke. Gratulerer med et barn forresten. Gleder meg til jeg igjen er på andre siden og er ferdig med fødsel nr to. Anonymous poster hash: 54bd7...f57
Anonym bruker Skrevet 13. april 2014 #16 Skrevet 13. april 2014 Jobber på en intensivavdeling med nyopererte pasienter og smertelindring er en av mine kjepphester. Synes det er tullete å pine seg i gjennom noe man ikke må. Har selv født to barn med epidural. Den virket ikke som den skulle første gang og jeg fikk maks drypp mens riene haglet i mange timer-grusom opplevelse. Epiduralen satt perfekt andre gang (aberet var bare at jeg da hadde bare fire rier til før full åpning, men de fire riene med smertelindring var fantastiske!) men da hadde jeg nok klart meg uten da det gikks å raskt unna (men det trodde v erken lege elelr jordmor at det ville, derfor fikk jeg epidural). En kan gjerne si at folk har født uten smertestillende til alle tider, men de amputerte også lemmer uten smertelindring tidligere, likevel er det jo ingen som finner på å gjøre det idag. Hvis en har relativt enkle fødsler hvor ungen sklir ut på et par timer, så skjønner jeg at en ikke har behov for smertelindring. år jeg hører "heroiske fortellinger" om fødekvinner som led seg gjennom døgn med forferdelige smerter bare fordi de ikke ønsket smertelindring, så tenker jeg at hva er vitsen. En utkjørt og sliten mor de første døgnene med sitt nyfødte barn? Btw, epidural påvirker ikke barnet, da det er en lokalbedøvelse sprøytes inn i epirduralrommet og kommer ikke inn i blodbanen. Pudentalblokkade er lokalebedøvelse som settes inn mot en enrve i bekkenet og vil heller ikke påvirke barnet. Morfin som gis i blodåren vil derimot kunne påvirke mor og barn, men det er ikke vanlig lenger at mor får morfin. Kun i enkelte tilfeller. Å føde et barn er heroisk uansett hvordan det skjer, på operasjonsstua. på fødestua med eller uten bedøvelse. Kvinner som skryter av at de har født uten noe som helst, må tydeligvis ha et markeringsbehov. Jeg er glad jeg takket ja til smertelindring! Anonymous poster hash: 10b41...af6 Et flott og velformulert svar. Anonymous poster hash: d6864...bc0 Helt enig! Er ingenting heroisk med å gå gjennom en fødsel uten smerte. Har man noen gang hørt om noen som skryter av at de fikk rotfylling uten bedøvelse? Eller at de fikk operert lilletåen uten bedøvelse? Nei. Anonymous poster hash: eca1f...b4e
Anonym bruker Skrevet 13. april 2014 #17 Skrevet 13. april 2014 Smertestillende gjør jo at fødselen kan vare mye lengre. Jeg fødte uten epuderal og er stolt over å ha klart det 😊 om noen blir fornærmet over det så er det deres problem. Anonymous poster hash: 039c8...8af
Anonym bruker Skrevet 13. april 2014 #18 Skrevet 13. april 2014 Med første ville jeg ha hele apoteket og kunne glatt giftet meg med anestesilegen! Igangsatt fødsel med haglerier i 14 timer (etter vannavgang) som endte i hastesnitt. Med yngste rakk jeg ikke annet enn å suge i meg så mye lystgass som de hadde å tilby, styrtfødsel som var over 1,5 time etter første milde murring. Var i fødesenga i 40 min før ungen var ute! Brukte alt for lang tid før vi kjørte avgårde til sykehuset og endte med ambulanse og en panisk mor!! Syns i grunn begge fødselene var noe drit, og skal ikke ha flere unger med mindre jeg kan adoptere en. Jeg er ikke skapt for fødsel!! Anonymous poster hash: cba90...841
Anonym bruker Skrevet 13. april 2014 #19 Skrevet 13. april 2014 Hadde jeg født på to timer hadde jeg sikkert ikke tenkt på smertelindring, men jeg fødte i 24 timer og hadde drypp og da stormrier ganske lenge. Epiduralen fungerte på halve siden og bare en kort stund og lystgass fungerte ikke når jeg fikk drypp. Så presset ut barnet uten smertestillende. Var vondt, det vondeste jeg har opplevd, men er ikke traumatisert så kan godt føde på nytt. Du som nevner at du ikke husker 15 min, her er det flere timer jeg ikke husker, det var så intenst. Vet ikke en gang hvor mye jeg ikke husker, klarer ikke huske det Men jeg lå på fødestuen i 18 timer og husker veldig lite, bare glimt. Husker hvordan anestesilegen så ut, hehe. Jeg kunne skrytt av å ha presset ut uten smertelindring men er ærlig og nevner epiduralen og lystgass. Leste en gang en som skrev at om mannfolk var de som fødte, om det da var funnet opp bedre smertelindring så alle kunne født helt smertefritt. Lurer på om det hadde stemt. Takk for alle svar! HI Anonymous poster hash: 8687a...3a6
Gjest Lykkeliggift_ Skrevet 13. april 2014 #20 Skrevet 13. april 2014 Du som sier at mor deler blodbane med fosteret, det er sant, men epidural settes i ryggmargen og har ingenting med blodbane å gjøre, den går ikke over i blodet. Så barnet blir overhode ikke påvirket av epidural.
Anonym bruker Skrevet 13. april 2014 #21 Skrevet 13. april 2014 Hva? Jeg har aldri opplevd eller oppfattet at man ser ned på de som brukte medisinsk smertelindring under fødselen? Da tror jeg dere omgås feil folk! Alle bruker vel smertelindring under fødselen, de velger posisjoner ogstillinger som gjør minst vondt, noen bruker lystgass, andre badekar.. Selv brukte jeg masse smertelindrende, badekar, lystgass, prekestol, hjernen min. Man kan ikke bare ligge der og kjenne på smertene, man må jo jobbe for å gjøre det levelig. Og det mener noen er feil? Anonymous poster hash: c848f...445
Anonym bruker Skrevet 13. april 2014 #22 Skrevet 13. april 2014 Det har noe med at du deler blodbane med barnet ditt og man tar ikke smertestillende eller andre medikamenter annet enn hvis man absolutt må. Vi er skapt for å føde, selv om naturen vil det annerledes med noen selvfølgelig, men i normale tilstander er det ikke smerter som er ulevelige. Det er vondt! Men fullt mulig å puste seg gjennom... Hver fødsel er forskjellig, dette er min mening. Anonymous poster hash: aec27...a3f Hver fødsel er forskjellig ja. Første min tok 48 timer og to epiduraler, uten at jeg følte at det hjalp så veldig. Var helt sikker på at jeg kom til å dø, så grusomt var det. Andre fødsel tok 5 timer og var ingen problemer å puste seg gjennom. Heller ikke tredje. Det er litt provoserende når folk som bare har hatt greie fødsler uttaler seg. Det går nemlig ikke an å forestille seg hvordan det kan være om fødselen ikke er så enkel. Anonymous poster hash: 3e234...83e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå