Gå til innhold

Noen her som har blitt igangsatt med drypp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan synes du smertene var? Fødte verdens nydeligste baby for en uke siden, ti dager før termin. Modningsriene hadde allerede startet 3 dager forut, deretter stoppet de igjen og igjen. Ble innlagt på føden med 7 cm åpning på søndagen Kl 05.30. 12 timer senere hadde jeg fortsatt ikke mer åpning og måtte settes på drypp. Det er de mest forferdelige smertene jeg har opplevd og jeg skrek etter keisersnitt når de skrudde opp dryppen til maks volum. Tror faktisk ikke jeg har lyst å føde igjen pga det.. To timer på drypp tok det før vesla kom ut.

Anonymous poster hash: 63a3e...186

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har hatt drypp med alle tre. Helt overkommelige smerter, men det er vondt å føde barn, drypp eller ikke drypp. Du hadde antakeligvis hatt like vondt om kroppen din hadde hatt egne rier. Men når det har gått så lang tid må de "hjelpe til" litt for å få fødselen overstått. De fleste blir litt overveldet over hvor vondt det gjør første gangen, men man glemmer det etter en tid. Hvis det var veldig traumatisk for deg kan det være lurt å be om en samtale med jordmor for å snakke om fødselen. Men det var nok ikke det at du fikk drypp som gjorde at det ble så vondt. Sånn er det å føde rett og slett.

Skrevet

Hadde det ikke vondere, bare kjappere enn nr en. Smertene gikk greit. Var så klart vondt, men ikke uholdbart. Å føde uten epidural er vondt. Smerte er egentlig vanskelig å definere.

Om du sliter så snakk med jordmor. Sier ikke at du ikke hadde vondt eller ikke har grunn til å føle det var verre enn antatt. Bare at det er vondt, men mye forsvinner med tiden.

Skrevet

Jeg har, ganske så nylig, så har fødselen friskt i minne. Satt med drypp i tre og en halv time, men da de skrudde den på maks BRØLTE jeg i sinne at DETTE KLARER JEG IKKE!!!

Det var ikke noe vondere enn med nummer én, som var en vanlig fødsel på ti timer, men siden det var så jævla (beklager) intenst, og riene haglet på, kjentes det myyyyye verre ut der og da.

Plusset er at siden det gikk så "fort" (1 time fra fire cm til han var ute) var jeg i stooorform etterpå :-)

Anonymous poster hash: f8d22...30e

Skrevet

Jeg ble ikke igangsatt med drypp, men fikk bare intense maserier og ingen åpning av de 2-3 pillene jeg fikk oppi der. Ikke hjalp det å ta vannet heller så jeg fikk epidural og drypp på 3 cm. Fullt drypp og lang tid uten noe skjedde. Var ikke så grusomt vondt for da hadde jeg også fått epidural. Ikke rier som virka heller da. 

Fikk så akupunktur og da skjedde alt veldig fort, det var også selvfølelig vondere når jeg gikk fra 3 cm til 10 cm og presse i over 1 time på bare 2 1/2 time. 

Med lillebror så fikk jeg drypp fordi riene var så små og ville ikke ta skikkelig tak. Det var ikke vondt i det hele tatt. Satt i senga og spilte sudoku og sendte sms opp til 10 cm. Men pressrier fra helvete når svære gutten skulle ut. 

Så min mening er at det er ikke dryppen som var vond på meg, det var de siste åpningsriene som var verst. 

Skrevet

Vannet gikk og fikk ikke rier, ble satt i gang med en pille oppi dåsa. Den fungerte etter 3 timer men det gikk veldig tregt så etter ca 18 timer fikk jeg drypp og da gikk det fortere og fikk veldig intense rier. De var vonde ja (har inge annen fødsel å sammenligne med) men jeg tror at intensiteten var det verste. Fikk en mislykket epidural.

Anonymous poster hash: 500ca...1e9

Skrevet

Takk for svar!/erfaringer :-) dette var min fødsel nr to. Nr 1 starta med modnings piller over termin og gikk som en lek, denne opplevde jeg som mye verre. Har allerede snakka med jordmor på barsel før vi dro hjem. Er bare ganske sikker på at dette ble siste gang i fødsel altså! HI

Skrevet

Jeg brukte godt over året på å fordøye første fødsel, og når jeg ble gravid med nummer to, tok jeg opp mine dårlige erfaringer med JM, som henviste meg til et senter de har her som tar for seg slikt spesielt. Det var så godt å få pratet ordentlig om fødselen og mine opplevelser, selv om jeg hadde gjort det før. Disse hadde så god kompetanse...bare et tips :) og fødsel nummer 2 var igangsatt med drypp og gikk kjempefint, vondt ja, men likevel levelig.

Anonymous poster hash: 8d588...205

Skrevet

Ja fikk drypp etter to døgn med rier etter vannavgang. Jeg fikk ikke mer enn 4 cm åpning av meg selv. Etter at de satte dryppet tok det enda 6 timer før ungen var født.

Det var tøft, men jeg hadde allerede hatt det så vondt så lenge så litt hadde ikke annet valg enn å overleve. Jeg tok ett og ett pust av gangen og prøvde å ikke tenke lengre enn der og da.

Jeg og babyen måtte være 4 dager på barsel etter på grunn av startvansker for ungen og jeg var totalt utslitt.

Anonymous poster hash: 34539...534
Skrevet

Jupp, en gang med drypp og en gang med gele. Drypp var et helvete-rier non-stop, gele gikk pent, rakst og pyntelig for seg. Håper jeg aldri mer må få drypp!

Anonymous poster hash: 658a1...27a
Skrevet

Alt er vel relativt :) jeg har hatt drypp begge fødselene, første gang fra full åpning- da tenkte kroppen at den ikke hadde tenkt å bidra mer. Drypp og pressrier i to timer, tja, ingen høydare 😝 med nr to ble jeg satt igang med drypp ett døgn etter vannavgang - da ville ikke kroppen bidra i det hele tatt.. Da tok det to timer fra start (2cm) til ungen var ute. Det var to intense timer, gitt! Satt på badet alene mens jm og samboeren min satt ute i rommet 😝 hadde nok med å konsentrere meg om meg selv gitt 😉 en ting er sikkert, man glemmer! Det har tatt ganske kort tid hver gang til jeg ikke lenger kan frembringe smerten jeg hadde under fødsel. Jeg husker jo at det var vondt, men har ikke sjans til å huske hvor vondt det faktisk var 😄 kroppen er fin sånn!

Skrevet

Ser at mange påstår at det er like vondt med naturlige rier som med drypp, det er feil. Å føde med drypp er mye vondere, det sier alle jordmødrene jeg har snakket med. Jeg måtte ha drypp med førstemann, og smertene gjorde meg sinnsyk. Jeg har fortsatt traumer etter de 6 timene med drypp, og det er snart 7 år siden. Fødsel nr 2 (som jeg måtte gå i terapi i 9 mndr forut for å klare å gjennomføre) var heldigvis uten drypp, og en walk in the park til sammenligning.

Anonymous poster hash: 48512...e43
Skrevet

Helt forferdelige smerter som jeg aldri ønsker å oppleve igjen.

Anonymous poster hash: 501dc...e4f
Skrevet

Fikk drypp. 7 timer med sterke rier, før det endte i hastekeisersnitt. Håper så inderlig på en helt "naturlig" fødsel neste gang!!

Anonymous poster hash: e221c...4b3
Skrevet

Med første ble jeg satt igang med drypp pga komplikasjoner. Intense 12 timer der riene kom rett helt fra start. Fikk epidural siste timen. Neste fødsel startet av seg selv og det var noe helt annet. Bygde seg mer gradvis selv opp selv og kroppen var med på en annen måte.

Har også blitt satt igang med vannavgang. At ting skjer av seg selv er absolutt å foretrekke etter min erfaring

Anonymous poster hash: 86e82...39b

Skrevet

Drypp i mange timer og hastesnitt til slutt. Har ikke noe å sammenligne med, men ja det var intenst i forhold til de riene jeg hadde før dryppet. Fikk drypp fordi epiduralen tok litt av riene og ikke for å sette igang. Epiduralen tok ikke smertene da dryppet kom igang så var vondere etter epidural enn før. morsomt....

Anonymous poster hash: bbbb2...cf2

Skrevet

Godt å se andres erfaringer og :) Ja, ville jo tro at rier som er fremprovosert med drypp er mer intens enn vanlige rier? Jeg hadde vanlige rier hjemme før vi dro på sykehuset, vonde, men piece of cake sammenlignet med riene fra dryppen. Men så kom de slengt på meg da. Var faktisk en lege innom og diskuterte keisersnitt med jm siden kroppen min helt nektet å samarbeide, men plutselig kom pressriene da. Heldigvis revna jeg ikke noen veier, så det er jo et pluss midt oppi all smerten man opplevde. Fikk heller ikke tilbudt epidural eller noe sånt, kun lystgass og "vepsestikk" i ryggen, som også var sinnsykt smertefullt å sette. 

Skrevet

Fikk jo epidural, så kjente bare frem til det, etterpå var jeg helt smertefri til ungen var ute.

Skrevet

Jeg vil si at styrtrier som brått og brutalt blir kastet på en er et helvete, drypp eller ikke drypp. Ved en fødsel "etter boken" blir kropp og sinn gradvis tilvendt smertene. 

Går man fra null/lite smerter til riestorm så får kropp og sinn sjokk.

Jeg tror ikke nødvendigvis smertene er verre, men de føles nok verre.

Jeg har opplevd begge deler. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...