Gå til innhold

Hva liker 1 1/2- 2-åringene deres å spise til middag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sliter sånn med en småspist gutt på snart 2 som ikke liker middag så godt. Er flink til å spise alt mulig annet. Har dere noen gode oppskrifter/tips på hva jeg kan lage til han som han vil like? :)

Anonymous poster hash: 78b2c...17d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min datter på 1 år elsker fiskeboller i hvit saus m potet/raspet gulrot, små biter fiskekaker hun spiser selv, små kokte gulrotbiter, spaghetti m kjøttsaus og kylling med ris, gulrot og brokkoli.

Skrevet

Vi tilbyr det vi har til middag. Om han ikke spiser seg mett så får han fra glass, en yoghurt, eller annen mat.

Skrevet

Min er også veldig småspist, og temmelig slank. Med ekstremt mye energi - tror han lever på luft og kjærlighet......

Men han kan finne på å spise ovnsbakt laks. Ikke ris og poteter,eller grønt, men akkurat laks.

Ellers går litt pasta ned innimellom, ost i terninger er helt topp, bacon og kjøtt. Han er naturlig litt lavkarbo haha. og vil ikke ha pannekaker eller vafler ( hvilke barn vil ikke ha det?!).

Safer på å gi ham smoothie til dessert, det går rett ned. I den kan jeg ha avocado, frukt, yoghurt naturell, kokte grønnsaker, agurk og annet han bør ha, som lett blir skjult av smaken av appelsin, bringebær og ananas....

Skrevet (endret)

Min er 2.5 år da å vil omtrent ikke ha noe av middag.Han spiser en skje også sier han at han er mett.

Det han liker veldig godt er Jippi sin fiskegrateng,da spiser han halve pakken alene!

Hjemmelaget ble ikke en slager hehe.

Kjøttkaker som er hjemmelaget syns han også er veldig godt.

Du kan jo prøve lakseburger med hjemmelaget hamburgerbrød,da blir brødene ganske sunne.

Jeg liker ikke fisk til vanlig men det var godt!

Riktig nok likte ikke min sønn det,men er omtrent ingenting av middag han spiser.

Endret av me_87
Skrevet

Har hatt ett barn som ikke ville spise. Mat som kunne holdes var veldig kjekt. Fikk hun en potet i hånden, eller pasta (jacobs pastaskruer er store og fine til slikt) så gikk det ned. Vi fikk inn en skje i ny og ne med middagsmaten vi hadde blandet. Grønnsaker i buketter var også noe som ble spist litt av.

Når vi sluttet å stresse med at hun skulle spise og bare satte frem så forsvant det litt og litt merr inn i munnen hennes. Selv om hun bare spiste en potet eller noen buketter brokkoli gjorde ikke det noe, vi var på riktig vei. Og det ble bedre,

Anonymous poster hash: 1b10c...7ea

Gjest PeppaGris
Skrevet (endret)

Min vil ikke spise noe som er most eller mykt, så det er helt nytteløst med grønnsaker i noen som helst tilberedt form.

Alt av kjøtt og fisk går ned da, så tror det går mer på konsistens enn smak og tenker at det vil gå seg til.

Pasta går også fint. Og ris/couscous.

Og pizza. (Så da lurer jeg veldig mye rart i sausen, bare hakker det i blenderen så det ikke blir klumpete).

Varier inntaket av kjøtt/fisk og se til at resten av kostholdet er bra. Altså, om barnet får i seg et par grove skiver med leverpostei/makrell/ost/skinke til frokost og lunch, frukt til mellommåltid og fisk eller kjøtt til middag og eventuelt en smoothie og havregrøt til kvelds så trenge du ikke stresse med middagen.

Renest mulig kjøtt og fiskeprodukter helst, det er viktig med mest mulig næring når de er småspiste.

Bruk gjerne olje i maten, det gir kroppen mye godt. Kokosfett er også bra, smaker godt både på skiva og i grøten.

Sett frem nøtter eller frukt til snacks.

Du kan jo prøve stekt laks og couscous med finhakket gulrot, det går ned på høykant her.

Grov pizza med hjemmelaget tomatsaus.

Fullkornspasta med pesto.

Kyllingfilet og gulrot eller maismos.

Laksetaco.

Stekt torsk, bacon, rømme og brokkoli.

Taco, gjerne med rent kjøtt. Ser at det spises mye når det er masse rart på fatet.

Du kan lage kjempesunn og god is av 1/2 avocado, 1/2 frossen banan, 3 dl frosne bringebær og 1 egg.

Eller sjokolade, kokosmelk og frossen banan.

Ser at det hjelper på matlysten når minstemann får delta i matlagingen også, eventuelt bare dekke på.

Lykke til.

Bare tenk at mat skal være glede, da vil matgleden smitte over etter hvert. Her smakes det stadig på nye ting, og bare det er en seier kjenner jeg ;)

Endret av PeppaGris

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...