Gå til innhold

Kreft,stråling farlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min svigermor har fått kreft med spredning...hun fikk sin første cellegift i går.Jeg og min mann var å besøkte henne i dag,hun snakket så mye om stråling av henne osv...kom på å tenke om det er farlig for meg siden jeg er gravid?jeg er straks 9uker tror jeg...min svigermor vet enda ikke at jeg er gravid?

Hører sikkert dumt ut,men begynte bare å tenke på dette...noen som vet noe?

Anonymous poster hash: d3af2...89c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Strålebehandling er ufarlig for omgivelsene, men det er jo ikke det samme som cellegift, der er anbefalingene noe annerledes.

Om cellegift (https://helsenorge.no/Sykdomogbehandling/Sider/Cellegift---Cytostatika/Livsførsel.aspx):

"Mengden avfallsstoffer i kroppen er så liten at den ikke utgjør noen risiko for familie og venner. Man kan derfor stort sett leve og omgås hverandre som man pleier – både på sykehus og hjemme.

Man anbefaler at gravide og ammende kvinner ikke er i kontakt med urin, avføring, oppkast og lignende fra personer som får cellegift de tre første dagene etter avsluttet kur.

Det finnes ingen undersøkelser som viser at man bør ta ekstra forhåndsregler ovenfor små barn"

"Det er viktig å vite at pasienter som får strålebehandling ikke representerer noen strålefare og kan omgås voksne, barn og gravide som vanlig under hele behandlingsperioden."

Skrevet

Hvis hun startet på cellegift i går, har hun ikke startet på stråling enda. Men nei, det er ikke farlig for folk rundt.

Anonymous poster hash: d7257...1a8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...