Fero Skrevet 12. april 2014 #1 Skrevet 12. april 2014 Kanskje et litt snålt spørsmål, men det skader jo ikke å spørre likevel. Jeg har fått inntrykk av at ull til baby er veldig populært i Norge, mens det andre steder er helt utenkelig å bruke penger på. Er det bare på grunn av kulda at folk velger ull i Norge og de andre skandinaviske landene, eller er det best for baby uansett? Eller har jeg misforstått helt, og babyer flest bruker bomull? Jeg blir veldig usikker på om jeg skal gidde å bruke penger på ulltøy til over 200kr per plagg, når jeg her kan få sju helt ordinære bomullsbodyer til rundt 70kr. Men hvis dere skulle investere i et par plagg, hva slags plagg ville det vært, og i hvilken størrelse?
Modesty Blaise. Skrevet 12. april 2014 #2 Skrevet 12. april 2014 Jeg er sikkert ikke den riktige til å svare, jeg har brukt kun ull til knøttebøtt fra hun var født i slutten av august og frem til nå. Forsto at jeg kanskje hadde uvanlig mye, når jeg pakket til å dra på påskeferie, og det ikke var noe problem å pakke ned 15 komplette sett Jeg liker det fordi jeg syns det regulerer varme bedre enn bomull. Har også hatt en siklebaby, og da har det vært veldig praktisk med ullbodyer. De blir ikke kalde og våte på samme måte som bomull gjør. Da har hun kunnet bruke en body en hel dag istedenfor å måtte skifte flere ganger. Jeg syns også ull er lunere, og bruker masse ull til meg selv også, så det har vært naturlig å kle henne i det. Skulle jeg kun ha kjøpt inn noen få plagg hadde det vært bodyer og tynne ullsokker. Igjen, jeg er sær, så hun eier ikke en strømpebukse, og da har tynne ullsokker vært supre på små kalde tær
Anonym bruker Skrevet 12. april 2014 #3 Skrevet 12. april 2014 Ikke alle babyer tåler ull. Veldig mange får utslett av det, især i alderen 0-1. Min tålte ikke ull. Men ull holder varmen bedre enn bomull hvis det blir vått f.eks. Og puster bedre. Så om vinteren er ull veldig inn især i barnehager o.l. Sånn jeg skjønner det er ull mindre brannfarlig enn masse andre tekstiler også, noe som er kjekt på turer med bål, levende lys, osv. Men hvor ofte er en baby utsatt for et bål...tror ikke min så et bål før han var ett minst. Og da satt vi langt unna uansett. Kjenner masse babyer som vokste opp med fleece, bomull o.l fordi de ikke tålte ull. De var varme nok de. Er jo bare å sjekke temperaturen i nakken og ta flere lag hvis ungen fryser. Konklusjon. Du trenger ikke ull. Men det er veldig inn og praktisk om vinteren når den kommer hvis babyen din tåler det. Anonymous poster hash: 5024f...e20
Anonym bruker Skrevet 12. april 2014 #4 Skrevet 12. april 2014 Mine babyer har nesten ikke hatt ulltøy. Vi har brukt bomull. Selv er jeg veldig allergisk mot ull. Så jeg har vært litt skeptisk. Anonymous poster hash: 5265a...077
Bustetroll Skrevet 12. april 2014 #5 Skrevet 12. april 2014 Jeg sverger til ull på meg selv, så da bruker jeg det også på barnet.Ull varmer jo faktisk, det gjør ikke en bommulsgenser, da skal man helst ha 5 stk over hverandre.
Anonym bruker Skrevet 12. april 2014 #6 Skrevet 12. april 2014 Her i huset bruker både liten og stor ull fra oktober til april / mai. Gull verd! Anonymous poster hash: b993b...07f
SuperFries Skrevet 12. april 2014 #7 Skrevet 12. april 2014 Ull er gull, spesielt om vinteren. Du må rett og slett prøve deg fram. Mine barn kan ikke ha ull når det blir litt varme, sånn som nå. Da koker de bort. Andre bruker ull omtrent året rundt. Om vinteren syns jeg det er uvurderlig.
Anonym bruker Skrevet 12. april 2014 #8 Skrevet 12. april 2014 Vi bor i oslo. Bruker bare ull på vinteren. Til en liten baby ville jeg heller brukt bomull innerst og en tynn ulldress, feks lille lam, utenpå klærne nå. Og jada ull regulerer osv, men mine barn har ikke kunne brukt ull på sommeren og vi bruker heller ikke sueskinn i vognen på sommeren. Anonymous poster hash: 5bd63...003
Anonym bruker Skrevet 12. april 2014 #9 Skrevet 12. april 2014 Ull er supert om vinteren og gufne høst/vårdager. Både ungene og vi voksne bruker mye ull. Men de trenger slett ikke koste over 200 kr plagget. Om du følger litt med på tilbud og kampanjer, kan du få de ned i rundt 70 for en del. Anonymous poster hash: 7582c...7c8
❤lille stjerne❤ Skrevet 12. april 2014 #10 Skrevet 12. april 2014 Man "må" ikke og det er ikke det beste for alle, men her i Norge hvor vi har skiftende fuktig vær og tradisjon med at barna er mye ute/sover ute er det nok mer populært enn i mange andre land.
Anonym bruker Skrevet 12. april 2014 #11 Skrevet 12. april 2014 Brukte ikke så mye til nyfødt, men fra 1 år og oppover har de stort sett alltid hatt ull innerst i vinterhalvåret. Men veldig greit å teste om de tåler det først ja:) Anonymous poster hash: f8676...e9c
Fero Skrevet 12. april 2014 Forfatter #12 Skrevet 12. april 2014 Takk for svar. Det er mildere i Skottland enn i de fleste stedene i Norge, men det blåser til gjengjeld en god del her, og det er mye surt vær. Har derfor tenkt at jeg kanskje burde hatt litt ull, men synes det er vanskelig å spørre briter, da dette liksom er helt fjernt for dem. Termin er i begynnelsen av september, og vi skal til Norge i jula. Spørs om jeg ikke skal teste ut med ett plagg utpå senhøsten for å se om h*n tåler det, og ta det derfra. Er det sånn at det er ull som ikke er kjemisk behandlet som har ullfett i seg? Slik at man kan tørke av heller enn å vaske til stadighet? Jeg innbiller meg da at man kan komme unna med endel færre plagg enn bomull, hvis man ikke trenger å skifte på knotten konstant.
Englenemine Skrevet 12. april 2014 #13 Skrevet 12. april 2014 Ull er gull fra Sept/ oktober til mars/ april her
Gullunger Skrevet 12. april 2014 #14 Skrevet 12. april 2014 Takk for svar. Det er mildere i Skottland enn i de fleste stedene i Norge, men det blåser til gjengjeld en god del her, og det er mye surt vær. Har derfor tenkt at jeg kanskje burde hatt litt ull, men synes det er vanskelig å spørre briter, da dette liksom er helt fjernt for dem. Termin er i begynnelsen av september, og vi skal til Norge i jula. Spørs om jeg ikke skal teste ut med ett plagg utpå senhøsten for å se om h*n tåler det, og ta det derfra. Er det sånn at det er ull som ikke er kjemisk behandlet som har ullfett i seg? Slik at man kan tørke av heller enn å vaske til stadighet? Jeg innbiller meg da at man kan komme unna med endel færre plagg enn bomull, hvis man ikke trenger å skifte på knotten konstant. Jeg bruker ullsilke fra nøstebarn og har vært kjempefornøyd. Det er ubehandlet ull. De har en fin nettbutikk så der finner du mye info om ullens egenskaper. Anbefaler ullfleecedressen den er så utrolig god og fin!! Plaggene er forholdsvis dyre men jeg kjøper alltid på salg. ;-)
Anonym bruker Skrevet 12. april 2014 #15 Skrevet 12. april 2014 Jeg kjøpte masse ulltøy også viste det seg at vesla ikke tåler ull. Bummer.... Anonymous poster hash: 4864e...c1e
Anonym bruker Skrevet 12. april 2014 #16 Skrevet 12. april 2014 Jeg har ikke brukt ullundertøy på noen av babyene mine,kun om vi var på skogstur.De begynte å bruke ullundertøy da de begynte i barnehagen fordi de var endel ute,men det første året i bhg er de så lite ute at de hadde kun et par sett fordi jeg så rett og slett ikke poenget med det,da de hadde tykkull og ullsokker for å bruke da de var ute. da de ble 3-6 år,gikk de kun i ull i bhg,med da fra ca november til mars. Nå er den ene sønnen min 7 år og vil ikke ha på ull fordi det klør,og det er helt greit. Hvvedgrunnen til at de har på ull på vinteren er at de blir svette fordi de er hele tiden i aktivitet,så da blir de ikke våte og kalde fordi ulla trekker til seg fuktigheten på en helt annen måte enn bomull.I bomull blir man kald, rett og slett. Så ullundertøy er viktig når vi blri svette og rører oss mye,som søndagsturer osv. MEN,det er forskjell på ullundertøy og vanlig ullgenser/bukse/sokker,sistnevnte er umulig å leve uten i dette landet! Anonymous poster hash: 05f39...43c
Anonym bruker Skrevet 12. april 2014 #17 Skrevet 12. april 2014 Vi begynte med ull da jr.var ett år og begynte i bhg.Så ikke behovet før det.Ny baby nå. Har ikke kjøpt ull til henne heller. Anonymous poster hash: f1500...60c
Anonym bruker Skrevet 12. april 2014 #18 Skrevet 12. april 2014 Takk for svar. Det er mildere i Skottland enn i de fleste stedene i Norge, men det blåser til gjengjeld en god del her, og det er mye surt vær. Har derfor tenkt at jeg kanskje burde hatt litt ull, men synes det er vanskelig å spørre briter, da dette liksom er helt fjernt for dem. Termin er i begynnelsen av september, og vi skal til Norge i jula. Spørs om jeg ikke skal teste ut med ett plagg utpå senhøsten for å se om h*n tåler det, og ta det derfra. Er det sånn at det er ull som ikke er kjemisk behandlet som har ullfett i seg? Slik at man kan tørke av heller enn å vaske til stadighet? Jeg innbiller meg da at man kan komme unna med endel færre plagg enn bomull, hvis man ikke trenger å skifte på knotten konstant. Dette "selvrensende"ulla er bare bullshit,hvordan skal kaviar kunne forsvinne om man ikke vasker det?Og ulla til nøstebarn skal vaskes for hand,noe som også er uaktuelt her i huset. Anonymous poster hash: 05f39...43c
Gullunger Skrevet 12. april 2014 #19 Skrevet 12. april 2014 Takk for svar. Det er mildere i Skottland enn i de fleste stedene i Norge, men det blåser til gjengjeld en god del her, og det er mye surt vær. Har derfor tenkt at jeg kanskje burde hatt litt ull, men synes det er vanskelig å spørre briter, da dette liksom er helt fjernt for dem. Termin er i begynnelsen av september, og vi skal til Norge i jula. Spørs om jeg ikke skal teste ut med ett plagg utpå senhøsten for å se om h*n tåler det, og ta det derfra. Er det sånn at det er ull som ikke er kjemisk behandlet som har ullfett i seg? Slik at man kan tørke av heller enn å vaske til stadighet? Jeg innbiller meg da at man kan komme unna med endel færre plagg enn bomull, hvis man ikke trenger å skifte på knotten konstant. Dette "selvrensende"ulla er bare bullshit,hvordan skal kaviar kunne forsvinne om man ikke vasker det?Og ulla til nøstebarn skal vaskes for hand,noe som også er uaktuelt her i huset. Anonymous poster hash: 05f39...43c Du har nok misforstått litt ang hva selvrensende betyr. .. Jeg vasker nøstebarn ull i vaskemaskin og det går kjempefint! ;-)
Anonym bruker Skrevet 12. april 2014 #20 Skrevet 12. april 2014 Livet går fint an å leve uten ull. Har sluttet å bruke det, var så styrete med milo og ikke skikkelig sentrifugering. Anonymous poster hash: 0471f...551
Anonym bruker Skrevet 12. april 2014 #21 Skrevet 12. april 2014 Takk for svar. Det er mildere i Skottland enn i de fleste stedene i Norge, men det blåser til gjengjeld en god del her, og det er mye surt vær. Har derfor tenkt at jeg kanskje burde hatt litt ull, men synes det er vanskelig å spørre briter, da dette liksom er helt fjernt for dem. Termin er i begynnelsen av september, og vi skal til Norge i jula. Spørs om jeg ikke skal teste ut med ett plagg utpå senhøsten for å se om h*n tåler det, og ta det derfra. Er det sånn at det er ull som ikke er kjemisk behandlet som har ullfett i seg? Slik at man kan tørke av heller enn å vaske til stadighet? Jeg innbiller meg da at man kan komme unna med endel færre plagg enn bomull, hvis man ikke trenger å skifte på knotten konstant. Det meste kan tørkes av. Men de gangene jeg vasker ullbodyer ol så er det gjerne pga bæsj utenfor bleie og på bodyen.. Anonymous poster hash: 5bd63...003
Blondzilla Skrevet 13. april 2014 #22 Skrevet 13. april 2014 Jeg har ikke brukt ull på mine barn før de har begynt i barnehage. Da har jeg derimot brukt det masse
Appelsinpiken Skrevet 13. april 2014 #23 Skrevet 13. april 2014 Har ei som klør veldig av all slags ull, så her har vi byttet ut ulla med bambus, og barna elsker å gå i det har n del bodyen fra hust and Clarie til minstemann, og bambussett fra vossatasser til barnehagebarna
Anonym bruker Skrevet 13. april 2014 #24 Skrevet 13. april 2014 Jeg har brukt ull fra dag 1 på baby . Jeg elsker å bruke ull Så da er det naturlig at hun og bruker ull. Hun er nå 4 år og trives i ull Anonymous poster hash: 9f90f...d38
Anonym bruker Skrevet 13. april 2014 #25 Skrevet 13. april 2014 Vi bor langt nord, og ull er uunnværlig. Jeg føler meg trygg når jeg sender ungen til barnehagen med ull fra topp til tå. Dersom hun skulle bli våt vil det ikke føles så kaldt som bomull og andre stoffer. Dessuten er ulltøy til barn behagelige og ledige, de varmer godt og man slipper å vaske de etter hver bruk. Vi bruker ulltøy ganske lenge før det vaskes. Har omtrent 3-4 ullsett, 1-2 av dem har vi hatt i 2 år (barnet er 3 år). Kjøper alltid litt større enn nødvendig. Vi har også arvet et sett, som er godt brukt, men slitasjen er nesten ikke synlig. Så ja, jeg sverger til ull året rundt. Her oppe i nord kan det være nokså kaldt om sommeren også. Anonymous poster hash: 34a74...c27
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå