Anonym bruker Skrevet 11. april 2014 #1 Skrevet 11. april 2014 Har en datter på 16 år og en baby. Mannen jobber borte og da får vi problemer mtp at 16 åringen selvsagt vil være litt lenge ute i helger og vi ikke vil at hun skal gå hjem alene sent om kveldene. Når mannen er hjemme henter vi alltid. I kveld var hun og noen venninner på kino til over kl 23. Venninnene bor motsatt vei og datteren min hadde tenkt å gå hjem alene. Det er 3 km på til dels øde vei (vi bor på et lite sted) og til dels trafikkert vei. Hun hadde heller ikke refleks med seg. Jeg nektet henne å gå og krevde at hun til taxi. Dette kvalifiserte meg visst til verdens mest hysteriske mor og absolutt ingen andre av hennes venninner hadde noen gang tatt taxi hjem fra sentrum må vite. Det er ikke lenge siden den stakkars Sigrid forsvant en lys sommerkveld, og selv om man ikke kan gardere seg mot all ondskap mener jeg at man bør ta de forhåndsregler man kan. Så da spør jeg her, er jeg hysterisk eller fornuftig? Anonymous poster hash: d9668...9fe
Anonym bruker Skrevet 11. april 2014 #2 Skrevet 11. april 2014 3 km øde vei kvalifiserer å ta forholdsregler for sikkerheten. Så nei, du er ikke hysterisk etter mine mål i hvert fall. Anonymous poster hash: b8f70...13b
Anonym bruker Skrevet 11. april 2014 #4 Skrevet 11. april 2014 Uten refleks er det galskap å traske langs veiene! Anonymous poster hash: a7c70...3de
Anonym bruker Skrevet 11. april 2014 #5 Skrevet 11. april 2014 Så lenge du betaler taxien er det ok i mine øyner. Kan nok ikke beskytte mot alt, men en taxitur en sen kveld er vel greit. Anonymous poster hash: 0db75...a3d
Anonym bruker Skrevet 11. april 2014 #6 Skrevet 11. april 2014 Som mor helt riktig gjort ( kanskje litt hysterisk, men det kjæreste vi har)... Som tenårings datter hadde du nok hvert nominert til årets mor. Anonymous poster hash: 77dc4...2f3
Anonym bruker Skrevet 11. april 2014 #7 Skrevet 11. april 2014 Jeg synes du er veldig fornuftig.Forøvrig synes jeg refleks er påkrevd.Og du kunne jo foreslått at hun kunne tatt med seg ei av venninne eller begge til overnatting f.eks. Sånn at ikke hun går hjem aleine. Men dem er vanskelig i den alderen. Jeg hadde diskusjon med bonusdatter på 15 i kveld. Faren er på jobb og jeg styrer med alt. Hun tar ikke beskjedene hun får av meg seriøst, men når dem er her, i min varetekt er det jeg som bestemmer. Jeg sa at hun skulle være hjemme til 22. Hun mente at det var for tidlig, nå er det jo ferie og alt mulig. Men jeg fatter ikke hva ei jente på 15 skal gjøre ute etter klokken 22 en fredagskveld og ikke hadde hun noe godt svar heller. Jeg måtte bli streng å si at hun har å befinne seg innenfor dette husets fire vegger innen klokka 22 uansett hvor mye mobiltlf og annet hun hadde som skulle være så trygt. Klokken 22 blir døra låst sa jeg. Jenta kom hjem 20.00 hoho.. Anonymous poster hash: 5b1f9...94e
Anonym bruker Skrevet 11. april 2014 #8 Skrevet 11. april 2014 Som mor helt riktig gjort ( kanskje litt hysterisk, men det kjæreste vi har)... Som tenårings datter hadde du nok hvert nominert til årets mor. Anonymous poster hash: 77dc4...2f3 Årets verste mor Anonymous poster hash: 77dc4...2f3
annesmil Skrevet 11. april 2014 #9 Skrevet 11. april 2014 3 km alene på en øde vei, nei du er ikke hysterisk! Jeg er langt fra hysterisk, og jeg har vokst opp på bygda hvor det var lange avstander. Men, igjen 3 km alene i mørket er langt. Du gjorde helt rett i mine øyne. Gikk venninnen hjem alene, eller ble hun hentet? Kanskje du kunne bedt foreldre hennes kjøre henne hjem? Eller de kunne ta følge en av veiene og overnatte? Gå til venninnen og be en av foreldrene der om å kjøre? Jeg hadde gladelig kjørt venner av barna hjem i slike situasjoner.
Anonym bruker Skrevet 11. april 2014 #10 Skrevet 11. april 2014 Jeg synes du er veldig fornuftig. Forøvrig synes jeg refleks er påkrevd. Og du kunne jo foreslått at hun kunne tatt med seg ei av venninne eller begge til overnatting f.eks. Sånn at ikke hun går hjem aleine. Men dem er vanskelig i den alderen. Jeg hadde diskusjon med bonusdatter på 15 i kveld. Faren er på jobb og jeg styrer med alt. Hun tar ikke beskjedene hun får av meg seriøst, men når dem er her, i min varetekt er det jeg som bestemmer. Jeg sa at hun skulle være hjemme til 22. Hun mente at det var for tidlig, nå er det jo ferie og alt mulig. Men jeg fatter ikke hva ei jente på 15 skal gjøre ute etter klokken 22 en fredagskveld og ikke hadde hun noe godt svar heller. Jeg måtte bli streng å si at hun har å befinne seg innenfor dette husets fire vegger innen klokka 22 uansett hvor mye mobiltlf og annet hun hadde som skulle være så trygt. Klokken 22 blir døra låst sa jeg. Jenta kom hjem 20.00 hoho.. Anonymous poster hash: 5b1f9...94e Kl.22 på en fredagskveld er tidlig for en 15-åring som har skolefri. Den var litt i overkant streng Anonymous poster hash: a7c70...3de
Anonym bruker Skrevet 11. april 2014 #11 Skrevet 11. april 2014 Jeg synes du er veldig fornuftig. Forøvrig synes jeg refleks er påkrevd. Og du kunne jo foreslått at hun kunne tatt med seg ei av venninne eller begge til overnatting f.eks. Sånn at ikke hun går hjem aleine. Men dem er vanskelig i den alderen. Jeg hadde diskusjon med bonusdatter på 15 i kveld. Faren er på jobb og jeg styrer med alt. Hun tar ikke beskjedene hun får av meg seriøst, men når dem er her, i min varetekt er det jeg som bestemmer. Jeg sa at hun skulle være hjemme til 22. Hun mente at det var for tidlig, nå er det jo ferie og alt mulig. Men jeg fatter ikke hva ei jente på 15 skal gjøre ute etter klokken 22 en fredagskveld og ikke hadde hun noe godt svar heller. Jeg måtte bli streng å si at hun har å befinne seg innenfor dette husets fire vegger innen klokka 22 uansett hvor mye mobiltlf og annet hun hadde som skulle være så trygt. Klokken 22 blir døra låst sa jeg. Jenta kom hjem 20.00 hoho.. Anonymous poster hash: 5b1f9...94e Kl.22 på en fredagskveld er tidlig for en 15-åring som har skolefri. Den var litt i overkant streng Anonymous poster hash: a7c70...3de Seriøst? Når hun ikke hadde noen plan? Hun sa at hun og ei venninne sku gå til byen. Jeg kjenner denne byen. Og på en fredagskveld har ingen 15åring noe på byen å gjøre. Hadde hun skulle dratt på besøk til noen hadde saken vært en helt annen, men det var altså ikke saken. Anonymous poster hash: 5b1f9...94e
skinnfilla Skrevet 11. april 2014 #12 Skrevet 11. april 2014 Syns det var fornuftig av deg. Godt å vite de kommer seg trygt hjem. Hadde jeg møtt på din datter langs veien uten refleks, hadde hun fått en av mine utallige fra hanskerommet. Jeg har gitt bort 4 stk i år , til gående uten refleks. Her er det mørkt langs veien om høst og vinter. Jeg stopper og spør om de trenger en for det er så vanskelig å se dere;) De har alle blitt veldig glade for de har byttet jakke eller glemt det. Ene dama ble helt over seg av begeistring
Anonym bruker Skrevet 11. april 2014 #13 Skrevet 11. april 2014 De andre venninnene gikk hjem sammen, det var bare min datter som skulle denne veien. Dette kinobesøket ble avtalt litt på sparket og uten at jeg fikk gjort noen avtale med henne på forhånd - man mister litt kontrollen over disse barna våre når de vokser til Vi prøver å få til mest mulig treff og kos sammen med venner hjemme hos oss når mannen er borte, men jeg kan jo ikke forlange at hun er hjemme hver kveld heller. Noen ganger er det en utfordring å ha barn med så stor aldersforskjell. Men godt å høre at dere er enig med meg da jeg tåler absolutt vinning med øynene og merkelappen 'håpløs mor' så lenge jeg får henne trygt hjem. Gulljenta mi❤️ Hi Anonymous poster hash: d9668...9fe
Anonym bruker Skrevet 11. april 2014 #14 Skrevet 11. april 2014 De andre venninnene gikk hjem sammen, det var bare min datter som skulle denne veien. Dette kinobesøket ble avtalt litt på sparket og uten at jeg fikk gjort noen avtale med henne på forhånd - man mister litt kontrollen over disse barna våre når de vokser til Vi prøver å få til mest mulig treff og kos sammen med venner hjemme hos oss når mannen er borte, men jeg kan jo ikke forlange at hun er hjemme hver kveld heller. Noen ganger er det en utfordring å ha barn med så stor aldersforskjell. Men godt å høre at dere er enig med meg da jeg tåler absolutt vinning med øynene og merkelappen 'håpløs mor' så lenge jeg får henne trygt hjem. Gulljenta mi❤️ Hi Anonymous poster hash: d9668...9fe *himling med øynene. Anonymous poster hash: d9668...9fe
Anonym bruker Skrevet 11. april 2014 #15 Skrevet 11. april 2014 Syns du gjorde det rette denne gangen! Og jeg er motstander av hysteriske mødre! Blir rett og slett irritert over hvor usikkre de gjør barna sine. Anonymous poster hash: aa854...d0f
Anonym bruker Skrevet 11. april 2014 #16 Skrevet 11. april 2014 Jeg synes du er veldig fornuftig. Forøvrig synes jeg refleks er påkrevd. Og du kunne jo foreslått at hun kunne tatt med seg ei av venninne eller begge til overnatting f.eks. Sånn at ikke hun går hjem aleine. Men dem er vanskelig i den alderen. Jeg hadde diskusjon med bonusdatter på 15 i kveld. Faren er på jobb og jeg styrer med alt. Hun tar ikke beskjedene hun får av meg seriøst, men når dem er her, i min varetekt er det jeg som bestemmer. Jeg sa at hun skulle være hjemme til 22. Hun mente at det var for tidlig, nå er det jo ferie og alt mulig. Men jeg fatter ikke hva ei jente på 15 skal gjøre ute etter klokken 22 en fredagskveld og ikke hadde hun noe godt svar heller. Jeg måtte bli streng å si at hun har å befinne seg innenfor dette husets fire vegger innen klokka 22 uansett hvor mye mobiltlf og annet hun hadde som skulle være så trygt. Klokken 22 blir døra låst sa jeg. Jenta kom hjem 20.00 hoho.. Anonymous poster hash: 5b1f9...94e Kl.22 på en fredagskveld er tidlig for en 15-åring som har skolefri. Den var litt i overkant streng Anonymous poster hash: a7c70...3de Seriøst? Når hun ikke hadde noen plan? Hun sa at hun og ei venninne sku gå til byen.Jeg kjenner denne byen. Og på en fredagskveld har ingen 15åring noe på byen å gjøre. Hadde hun skulle dratt på besøk til noen hadde saken vært en helt annen, men det var altså ikke saken. Anonymous poster hash: 5b1f9...94e I første innlegg skrev du at en 15-åring ikke hadde noe ute å gjøre etter kl 22 en fredagskveld. Ingenting om at hun skulle henge i byen, og at besøk hadde kvalifisert til helt andre regler. Jaja, enkelte forandrer regler og meninger ettersom vinden blåser. Ikke rart mamge barn ikke vet hva de skal forholde seg til. Anonymous poster hash: d2c1a...c50
Anonym bruker Skrevet 12. april 2014 #17 Skrevet 12. april 2014 Jeg synes du er veldig fornuftig. Forøvrig synes jeg refleks er påkrevd. Og du kunne jo foreslått at hun kunne tatt med seg ei av venninne eller begge til overnatting f.eks. Sånn at ikke hun går hjem aleine. Men dem er vanskelig i den alderen. Jeg hadde diskusjon med bonusdatter på 15 i kveld. Faren er på jobb og jeg styrer med alt. Hun tar ikke beskjedene hun får av meg seriøst, men når dem er her, i min varetekt er det jeg som bestemmer. Jeg sa at hun skulle være hjemme til 22. Hun mente at det var for tidlig, nå er det jo ferie og alt mulig. Men jeg fatter ikke hva ei jente på 15 skal gjøre ute etter klokken 22 en fredagskveld og ikke hadde hun noe godt svar heller. Jeg måtte bli streng å si at hun har å befinne seg innenfor dette husets fire vegger innen klokka 22 uansett hvor mye mobiltlf og annet hun hadde som skulle være så trygt. Klokken 22 blir døra låst sa jeg. Jenta kom hjem 20.00 hoho.. Anonymous poster hash: 5b1f9...94e Kl.22 på en fredagskveld er tidlig for en 15-åring som har skolefri. Den var litt i overkant streng Anonymous poster hash: a7c70...3de Seriøst? Når hun ikke hadde noen plan? Hun sa at hun og ei venninne sku gå til byen.Jeg kjenner denne byen. Og på en fredagskveld har ingen 15åring noe på byen å gjøre. Hadde hun skulle dratt på besøk til noen hadde saken vært en helt annen, men det var altså ikke saken. Anonymous poster hash: 5b1f9...94e I første innlegg skrev du at en 15-åring ikke hadde noe ute å gjøre etter kl 22 en fredagskveld. Ingenting om at hun skulle henge i byen, og at besøk hadde kvalifisert til helt andre regler. Jaja, enkelte forandrer regler og meninger ettersom vinden blåser. Ikke rart mamge barn ikke vet hva de skal forholde seg til. Anonymous poster hash: d2c1a...c50 Eh, bonusdatteren på 15 år var ikke hi. Det var en annen. Hva med å lese tråden ordentlig? Anonymous poster hash: 74980...056
Anonym bruker Skrevet 12. april 2014 #18 Skrevet 12. april 2014 Ikke dumt å si at jenta skal ta taxi, men må innrømme at personlig så ville jeg mye heller gå hjem 3km enn å ta en taxi. Da må en gjerne vente på den, noe som ikke er så koselig. Taxiholdeplasser på en fredagskveld er faktisk en av de verste stedene jeg kan være. Fullt av fulle ubehagelige folk gjerne. Eller å sitte på en benk/stå utenfor kinoen alene. Når en står i ro kommer iallfall vilt fremmede fulle menn bort og plager en. Jeg synes du er litt overbeskyttende. Må innrømme det. Det er under to år til jenta de er blitt 18, og da er hun voksen. Mine foreldre ville aldri tatt seg råd til taxi for meg da, så jeg gikk gjerne en mil alene som 16-åring. Og mange i min alder hadde flyttet alene på hybel, osv. Men skjønner godt at du ønsker trygghet for henne. På en fredagskveld er det mange ubehagelige folk ute, har uttallige ganger blitt utsatt for den ene og den andre tilnærmelsen av fulle, klengete menn på en fredagskveld. Ikke særlig gøy å bli forfulgt av en sånn på en øde landeveisvei uansett om mannen kanskje er en ok fyr til hverdags. Ps. Kjøp inn en haug med reflekser og heng på alle jakkene hennes. Anonymous poster hash: 74980...056
Anonym bruker Skrevet 12. april 2014 #19 Skrevet 12. april 2014 Du har gjort det eneste riktige etter min mening, hadde gjort det samme. Vi er får naive, handler ikke om å være overbeskyttende eller hysterisk, men å reflektere over personsikkerhet. Vi kvinner er mer utsatt, slik er det dessverre. Selv om sjansen er liten for at noe skal skje, så er den der, og å gå en slik strekning alene på kvelden mener jeg er unødvendig. Man skaper ikke usikre barn av det, men barn som får forståelse av sikkerhet, som helt sikkert vil ta lure avgjørelser senere i livet ifh til dette. Anonymous poster hash: 7d130...a59
WorkingMom - m/jente og gutt:) Skrevet 12. april 2014 #21 Skrevet 12. april 2014 Du var helt klart fornuftig!;-) Hva om det hadde skjedd noe, og du hadde latt henne gå alene fordi HuN absolutt ville det? Da hadde ikke samvittigheten vært god. Du virker som en normal og beskyttende mor, dét en mor skal være :-)
Anonym bruker Skrevet 12. april 2014 #22 Skrevet 12. april 2014 Jeg synes du er veldig fornuftig. Forøvrig synes jeg refleks er påkrevd. Og du kunne jo foreslått at hun kunne tatt med seg ei av venninne eller begge til overnatting f.eks. Sånn at ikke hun går hjem aleine. Men dem er vanskelig i den alderen. Jeg hadde diskusjon med bonusdatter på 15 i kveld. Faren er på jobb og jeg styrer med alt. Hun tar ikke beskjedene hun får av meg seriøst, men når dem er her, i min varetekt er det jeg som bestemmer. Jeg sa at hun skulle være hjemme til 22. Hun mente at det var for tidlig, nå er det jo ferie og alt mulig. Men jeg fatter ikke hva ei jente på 15 skal gjøre ute etter klokken 22 en fredagskveld og ikke hadde hun noe godt svar heller. Jeg måtte bli streng å si at hun har å befinne seg innenfor dette husets fire vegger innen klokka 22 uansett hvor mye mobiltlf og annet hun hadde som skulle være så trygt. Klokken 22 blir døra låst sa jeg. Jenta kom hjem 20.00 hoho.. Anonymous poster hash: 5b1f9...94e Kl.22 på en fredagskveld er tidlig for en 15-åring som har skolefri. Den var litt i overkant streng Anonymous poster hash: a7c70...3de Seriøst? Når hun ikke hadde noen plan? Hun sa at hun og ei venninne sku gå til byen.Jeg kjenner denne byen. Og på en fredagskveld har ingen 15åring noe på byen å gjøre. Hadde hun skulle dratt på besøk til noen hadde saken vært en helt annen, men det var altså ikke saken. Anonymous poster hash: 5b1f9...94e I første innlegg skrev du at en 15-åring ikke hadde noe ute å gjøre etter kl 22 en fredagskveld. Ingenting om at hun skulle henge i byen, og at besøk hadde kvalifisert til helt andre regler. Jaja, enkelte forandrer regler og meninger ettersom vinden blåser. Ikke rart mamge barn ikke vet hva de skal forholde seg til. Anonymous poster hash: d2c1a...c50 Skrev jo at hun ikke hadde noe godt svar på hva hun skulle. Jeg forandrer ikke regler og meninger ettersom vinden blåser. En urettferdig påstand. Hun er 15 år. Når jeg passer henne vil jeg veldig gjerne vite hva hun gjør og hvor hun er og ha såpass kontroll på henne som jeg kan. Jeg kan jo ikke overvåke henne 24/7 og det er heller ikke meningen, frihet har hun i massevis og gjør stort sett som hun selv vil. Hun fikk jo være ute til 22 uten at jeg hadde noen anelse om hva hun egentlig skulle. Anonymous poster hash: 5b1f9...94e
Anonym bruker Skrevet 12. april 2014 #23 Skrevet 12. april 2014 Jeg må si meg enig med hun som synes taxikøen er verre enn det å gå alene 3 kilometer i mørket. Jeg hadde hentet henne, eller fått noen andre til å hente. Kunne vurdert å la henne gå alene, men da med reflexer. Anonymous poster hash: 07441...160
Anonym bruker Skrevet 12. april 2014 #24 Skrevet 12. april 2014 Jeg må si meg enig med hun som synes taxikøen er verre enn det å gå alene 3 kilometer i mørket. Jeg hadde hentet henne, eller fått noen andre til å hente. Kunne vurdert å la henne gå alene, men da med reflexer. Anonymous poster hash: 07441...160 Vi bor på et veldig lite sted og venninnene fulgte henne til taxihytta. Det var ingen andre i kø der. Problemet var jo at jeg var alene hjemme med baby og ikke kunne hente. Vi har ikke noen vi kan spør om å hente kl. 23 en fredagskveld heller. Som regel lager vi avtaler om hvordan hun skal komme seg hjem, men i går ble det ikke sånn. Hi Anonymous poster hash: d9668...9fe
Anonym bruker Skrevet 12. april 2014 #25 Skrevet 12. april 2014 Siden jenta ikke hadde refleks er jeg helt enig i at hun ikke kunne gå hjem. Dersom det ikke fantes noen mulighet for skaffe refleks er jeg helt enig i at hun måtte i taxi hjem. (Refleks kunne hun kanskje låne av venninnene, kjøpe på en bensinstasjon el.l.?) Når hun kom hjem hadde jeg tatt en samtale om viktigheten av å huske refleks. Hvis hun ikke hadde forstått alvoret i det kunne jeg senere ha ordnet en demonstrasjon, der hun fikk sitte på i bil og selv oppleve hvor vanskelig det er å oppdage folk uten reflekser.(Selvsagt i trygge rammer, et sted uten annen trafikk, og der sjåføren allerede vet hvor de refleksløse menneskene står) Jeg hadde betalt taxien hjem denne gangen, men dersom hun hadde endt opp uten uten refleks flere ganger hadde hun selv måttet stå for taxiregningen, selv om jeg hadde lagt ut hvis hun var blakk, så hun kom seg trygt hjem. Ellers hadde jeg ikke hatt noe i mot at hun gikk hjem, dersom hun hadde refleks, og dermed kunne g trygt i trafikken. Anonymous poster hash: fbf00...2a5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå