Gå til innhold

Mann med pleietrengende i fam

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen her som har en mann som har pleietrengende foreldre eller andre i sin fam hvor han ønsker at dere stiller opp? Hva hadde dere tenkt om det?

Anonymous poster hash: dedee...58b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det ikke selvsagt å stille opp? Eller mener du at vedkommende skal flytte inn til dere?

Anonymous poster hash: 1013e...bee

Skrevet

Svigermor er enke og dement. Hun bodde hos oss i ventetiden på omsorgsbolig. Det var krevende, men også veldig fint. Hun kunne ikke bo lengre alene, det var ikke forsvarlig, og bodde hos oss i nesten 2 år.

Klart at man stiller opp når familie trenger hjelp og pleie.

Anonymous poster hash: 089ce...7b9
Skrevet

Noen her som har en mann som har pleietrengende foreldre eller andre i sin fam hvor han ønsker at dere stiller opp? Hva hadde dere tenkt om det?

Er det ikke din familie og da?

Anonymous poster hash: f4828...14e

Skrevet

Jeg hadde det frem til i fjor sommer da hun døde. Var viktig for oss å stille opp så mye som mulig, men med to småbarn måtte vi også sette noen grenser for å klare hverdagen med jobb og barn. Fikk god hjelp av hjemmesykepleie og avlastning på sykehjem.

Hun var klar helt til det siste og jeg er sååå glad for den siste tiden vi fikk sammen selv om jeg var utslitt en god stund etterpå.... Godt å kunne stille opp og få mulighet til å ta avskjed ved å kunne stille opp for henne slik hun hadde stilt opp for oss før.

Anonymous poster hash: fda19...60b

Skrevet

Det blir et søsken med sterk funksjonshemming som han snakker om å ha ansvaret for dvs flytte inn. Aner ikke egentlig hvordan det vil arte seg. Har også 2 små barn på 3 og 5. Lurte på om noen har erfaring med noe lignende.

Skrevet

Det blir et søsken med sterk funksjonshemming som han snakker om å ha ansvaret for dvs flytte inn. Aner ikke egentlig hvordan det vil arte seg. Har også 2 små barn på 3 og 5. Lurte på om noen har erfaring med noe lignende.

Den var litt mer kinkig. Og da tenker jeg først og fremst på hvilket tilbud dere kan gi søskenet vs. hva en omsorgsbolig kan gi?

Skal en av dere slutte å jobbe, går søskenet på skole / jobber, står han/hun på venteliste til egnet bolig, hvor lenge skal han/hun bo hos dere, hvordan vil livskvaliteten bli hos deres?

I vårt tilfelle var det snakk om for en periode og vi fikk omsorgslønn av NAV. Mannen jobbet redusert i perioden.

Jeg mener fortsatt at man skal hjelpe, men vil det være best for søskenet å bo hos dere eller å ha et privatliv i en egnet bolig med tilgang på hjelp og assistanse døgnet rundt + et samhold med likesinnede. Det siste er faktisk veldig viktig, noe mange funksjonshemmede også sier. De trenger sitt fellesskap og de trenger hverandre. Kanskje de forstår hverandre på et helt annen måte enn det vi gjør?

Her må dere vurdere: Hva er best for hans søsken?

Anonymous poster hash: 089ce...7b9

Skrevet

Og mannen mener vel da at dette i hovedsak skal bli ditt ansvar? Og ikke hans?

Anonymous poster hash: d044d...d3e

Skrevet

Jeg hadde antakelig orket en liten periode, men ikke fast. Og ikke med barn i hus. Om det er multifunksjonshemming det er snakk om her MÅ dere kreve hjelpemidler. Heis, skikkelig seng (typ sykehus seng) badekar, toalett osv. Det vet dere gjerne, men det kan altså følge med endel ekstra, som endringer på huset. Ikke alle hus har stor nok gang til elektrisk rullestol, rullestol inne, heiser, avlastningsutstyr.

Jobbet med multifunksjonshemmede i mange år, og det tar på og følger med utrolig mye ekstra.

En oppegående person hadde gått fint.

Anonymous poster hash: 49260...64f

Skrevet

Nei egentlig ikke, men jeg ser for meg at det ville blitt utrolig krevende for begge uansett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...