Gå til innhold

Merkelig dilemma-3 valg...


Anbefalte innlegg

Skrevet

Har to nære venner som trenger ny nyre. Jeg er match for de begge, men har bare en å gi bort. Hva gjør man? Deler med en og lar den andre stå i fare for å miste livet, dele med den andre og la en stå i fare eller ikke dele med noen? Aner virkelig ikke hva jeg skal gjøre...

 

Anonymous poster hash: 29191...aff

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff, det var et vanskelig dilemma. Honnør til deg som vil donere en nyre, veldig bra. Tror jeg måtte sett på hvem av dem som trengte det mest, hvem som er dårligst, hvis jeg var i samme situasjon, og valgt mottaker ut fra det.

Skrevet

En av disse har allerede fått ny nyre som kroppen avviser. Den andre står på venteliste for donor. Den som har fått nyre klarer seg foreløpig på medisiner, men kroppen avviser, som sagt, den nye litt over et år etter operasjonen. Den som står på venteliste er inn og ut av sykehus hele tiden og får dialyse for å leve. Dette er ikke lett og disse to kjenner ikke hverandre heller, så vanskelig å forklare til den jeg evt sier nei til.... Kan jeg ikke bare gi bort begge og "redde" begge!:(

 

Anonymous poster hash: 29191...aff

Skrevet

Jeg forstår ikke hvorfor du har testa deg som match for begge to samtidig?



Anonymous poster hash: a0281...ac4
Skrevet

Jeg var match for den som allerede har fått ny nyre. Men den valgte en annen donor. Så ble nr to syk og jeg testet meg og var da match. Så ble nr en syk igjen...

 

Anonymous poster hash: 29191...aff

Skrevet

Dette var ikke lett. Vet begge at du kan være donor? Er det mulig å snakke med noen av behandlerne deres om hvem som trenger det mest?

Evt. loddtrekning, hvis det ellers er uløsbart.)

Skrevet

Begge vet det, for de var med på prosessen med testing.

 

Anonymous poster hash: 29191...aff

Skrevet

Jeg var match for den som allerede har fått ny nyre. Men den valgte en annen donor. Så ble nr to syk og jeg testet meg og var da match. Så ble nr en syk igjen...

 

Anonymous poster hash: 29191...aff

Okei.

Skjønner at det her er veldig vanskelig og omtrent umulig, men jeg tenker:

Jeg ville donert min nyre til nr 2. Som jeg har forstått må til dialyse og er meget syk.

 

Nr1 står på donorliste men klarer seg enn så lenge på med. Samtidig har kroppen hennes valgt å avvise den nye nyren hun fikk. Så nå er det nr2 sin tur ;)

 

Bare sånn helt kynisk med et praktisk blikk.

 

Anonymous poster hash: a0281...ac4

Skrevet

 

 

Jeg var match for den som allerede har fått ny nyre. Men den valgte en annen donor. Så ble nr to syk og jeg testet meg og var da match. Så ble nr en syk igjen...

 

Anonymous poster hash: 29191...aff

Okei.

Skjønner at det her er veldig vanskelig og omtrent umulig, men jeg tenker:

Jeg ville donert min nyre til nr 2. Som jeg har forstått må til dialyse og er meget syk.

 

Nr1 står på donorliste men klarer seg enn så lenge på med. Samtidig har kroppen hennes valgt å avvise den nye nyren hun fikk. Så nå er det nr2 sin tur ;)

 

Bare sånn helt kynisk med et praktisk blikk.

 

Anonymous poster hash: a0281...ac4

Det høres logisk, men følelsesmessig er det beintøft. Nr en står ikke på liste, nr 2 står på liste, men de har ingen match.

Vet ikke hvor sannsynlig det er at kroppen til nr to avviser nyre om den får nok en nyre?

 

Anonymous poster hash: 29191...aff

Skrevet

Jeg hadde ikke gitt bort en nyre til en venn, men det er fordi jeg har fire barn og en ektefelle, og ikke ville ha satt meg i en situasjon hvor jeg ikke kunne donert til min familie.

 

Når det gjelder denne spesifikke saken, mener jeg det er legene som må ta dette valget, ikke du. Det er helt umulig for et legmenneske å skulle avgjøre i et så komplisert medisinsk spørsmål.

Skrevet

Om du ikke visste at nr 1 begynte å frastøte seg organet før du testet deg for nr 2, så syns jeg du skal si det til nr 1 ganske fort at noen andre får organet ditt.

Skrevet

Snakk med legen og gi nyren til den som det er mest sansynlig at kan nyttegjøre seg den i lengst tid.



Anonymous poster hash: 08c3d...3ec

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...