Gå til innhold

Kan 4-åringen sitte fremme i bilen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I forovervendt bilstol, med airbag på? Han skal ha en kompis med fra bhg og jeg kan ikke ha 3 bilstoler bak. Lillesøster er også med. Hun har bakovervendt bilstol.

Anonymous poster hash: 3364c...7c6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg gjør det noen ganger,men vet ikke om man "skal" gjøre det.7 åringer sitter fremst fast,fordi vi har så mange barn og liten bil...

Anonymous poster hash: 82f25...5f0
Skrevet

Ikke vist det er airbag!?

Anonymous poster hash: 7d343...715

Skrevet

Det er vel ikke lov en gang?

Dessuten, om airbagen går av, er ungen din død. Lykke til med det!

Anonymous poster hash: 84e31...f4d
Skrevet

Hvorfor dør ungen om airbagen går av??den dør vel om den får i bil i fanget også??

Skrevet

NEI!

Barn under 140 skal ikke sitte forover i forsetet og barn under 140 skal ikke sitte i forsetet med airbag.

Anonymous poster hash: bf0b1...0be
Skrevet

"Airbagen er laget for å beskytte en voksen person, og utløses med en fart på minst 300 km/t. Den kan treffe barnets isse, med fare for nakkeskader. Det hjelper ikke å sette barnet høyere med barnesete eller pute."

Fra Trygg Trafikk.

Koble nå for guds skyld ut airbagen først!

Skrevet

Hvorfor dør ungen om airbagen går av??den dør vel om den får i bil i fanget også??

http://www.tryggtrafikk.no/tema/sikring-av-barn-i-bil/barn-og-airbag/

300kmt, du synes det høres ut som noe som er trygt for barnet ditt?

Skrevet

Hvis man har bakovervendt bilsete må man slå av airbagen. Fremovervendt går helt fint med airbag på.

Jeg har hatt jenten min i forsetet noen få ganger hvis vi har slått ned setene bak, men de skal jo helst sitte i baksetet til de er ganske store.

Skrevet

Hvis man har bakovervendt bilsete må man slå av airbagen. Fremovervendt går helt fint med airbag på.

Jeg har hatt jenten min i forsetet noen få ganger hvis vi har slått ned setene bak, men de skal jo helst sitte i baksetet til de er ganske store.

Hvordan kan du si noe sånt når Trygg Trafikk sier noe annet? "Barn og airbag hører ikke sammen. Barn bør være minst 140 cm høye før de sitter foran en airbag"

Skrevet

Oi, ser noen har skrevet at Trygg Trafikk skriver at man ikke skal ha den på i det hele tatt med barn.

Der lærte jeg noe nytt!

Skrevet

Nei, det gjør det ikke! Ungen kan bli halshugget eller alvorlig hodeskadet!

"Det er forbudt å plassere et bakovervendt barnesete i passasjersetet foran hvis det er en aktiv airbag der. Airbagen kommer med en voldsom kraft, og barnet kan bli drept eller alvorlig skadet hvis den utløses.

Barn som er lavere enn 140 cm bør ikke sitte i forsete med airbag som ikke er koblet ut. Airbagen er konstruert for å beskytte en voksen og kan skade et barn alvorlig. Hvis airbagen ikke kan kobles ut med nøkkel eller fysisk fjernes på et verksted, er baksetet eneste alternativ for plassering av barnet.

Sideairbager er ikke farlige for barn som sitter riktig sikret, men det anbefales verken at barn eller voksne lener seg mot dører med airbag. Se spesifikk informasjon i bilens instruksjonsbok. "

http://www.vegvesen.no/_attachment/58689/binary/480417?fast_title=Brosjyre+-+sikring+av+barn+i+bil+.pdf

Skrevet

Hvordan kan du si noe sånt når Trygg Trafikk sier noe annet? "Barn og airbag hører ikke sammen. Barn bør være minst 140 cm høye før de sitter foran en airbag"

Jeg visste det rett og slett ikke! Har alltid bare hørt at man ikke skal ha bakovervendt bilstol med airbag på.

Jeg beklager at jeg skrev noe som ikke stemte!

Skrevet

Airbagen ville jeg isåfall av isåfall, om det er mulig. Alle barn under 140cm bør ikke sitte foran en aktiv airbag, det er farlig. Så med andre ord; er det ikke mulig å deaktivere airbagen fremme så ikke gjør det.
Og du der oppe som spør om ungen dør om han får en bil i fanget; da skal du ha en skikkelig dårlig konstruert bil og kjøre innmari fort isåfall, og ungen sitter uten sikkerhetsbelte ;) airbagen kommer jo ut med et enormt trykk, og kan treffe barnet slik som svarer #12 nevner over her :)

Anonymous poster hash: 8ccae...a62
Skrevet

Edit på skrivefeil: Airbagen ville jeg isåfall skrudd av, om det er mulig*

Anonymous poster hash: 8ccae...a62
Skrevet

så man kan sitte i framsetet  framovervendt om man er under 140 cm og airbagen er av?

Skrevet

så man kan sitte i framsetet  framovervendt om man er under 140 cm og airbagen er av?

Kan? Ja. Bør? Nei.

Skrevet

Kan? Ja. Bør? Nei.

Ellers har jeg ikke plass i bilen,så enkelt

Skrevet

Det er ikke ulovlig, men det er anbefalt at barn under 140 og barn under 12 år sitter i baksetet. Det er det tryggeste.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...