Anonym bruker Skrevet 11. april 2014 #1 Skrevet 11. april 2014 Virker som alle babyer "her inne" ruller fra 3 mnd, krabber fra 4 mnd, sitter ved 6 mnd og går fra 9 mnd. Er det virkelig slik? Min er 9 mnd og åler seg bare, ikke i nærheten av å sette seg opp selv eller gå. Ikke de 7 andre i barselgruppa mi heller. Likt med forrige barn, ingen gjorde disse tingene så tidlig. Kjenner ingen som har babyer som var så tidlig ute, men likevel gjør jo "alle" her inne det tidlig... Nå lar jeg babyen gjøre ting i sitt tempo og setter den ikke opp osv da, er det der forskjellen ligger? At noen øver mer? Synes det er litt rart. Tror aldri jeg har sett en baby på 9 mnd gå. Hvertfall ikke 7 som jeg leste at flere i en tråd gjorde... Anonymous poster hash: 15841...eb3
☆☆☆ Skrevet 11. april 2014 #2 Skrevet 11. april 2014 Mine er heilt gennomsnittlige på slikt, men heilt supre likevel.
Anonym bruker Skrevet 11. april 2014 #3 Skrevet 11. april 2014 Jeg vet ikke om slikt går i arv, men jeg var veldig tidlig ute både med å gå og å snakke. Datteren min var også veldig tidlig ute med det. Vet ikke om det er årsaken? Anonymous poster hash: 67005...849
Anonym bruker Skrevet 11. april 2014 #4 Skrevet 11. april 2014 Du henger deg opp i ytterkantene. Stort sett er de fleste babyer nomalt utviklet, også her inne, men dersom hundre mødre svarer her inne i rn tråd at deres barn gikk på ettårsdagen, så vil vi huske best det innlegget om den babyen som tok sine første skritt som 7 mnd, og den som fortsatt krabbet som to-åring. Anonymous poster hash: 4b4c2...6af
Gjest Skrevet 11. april 2014 #5 Skrevet 11. april 2014 Hehe nei. Har ikke noe behov for å skryte på meg en vidunderunge... Gjorde vel det med førstemann og 20 år gammel. Gud så STOLT jeg var når han gikk tidlig, spiste selv, og snakket rent føre 2 års dagen. Med årene så har jeg blitt mere relaxed og gir blanke f.... Nå har jeg en som kanpt snakker, er 2 år, treg til å gå ( gikk ikke føre 18 mndr) Klarer fremdeles ikke springe noe særlig men oppfatter alt hva vi sier. Nummer 3 i flokken syklet uten st øttehjul da han var 3 år, gikk da han var 10 mndr og er ei orntlig masekråke den dag i dag Nei, slapp av. Her inne skryter nok folk på seg mere enn det som er sannheten ( tror jeg da)
junimamma81 Skrevet 11. april 2014 #6 Skrevet 11. april 2014 Min er 9 mnd. Begynte å rulle ved 6 mnd. Ålte seg like før 9 mnd.
Anonym bruker Skrevet 11. april 2014 #7 Skrevet 11. april 2014 Alle babyer er superbabyer Anonymous poster hash: b3262...9bb
Anonym bruker Skrevet 11. april 2014 #8 Skrevet 11. april 2014 Nei min gutt var de hele tiden beskymret for fordi han alltid var veldig sen med alt. De mente han var bedaglig baby som foretrekker å sove mye og spise mye,men ikke glad i å trene på de forskjellige tingene han skulle kunne. Når sønnen min var 1 år så sto han fortsatt ikke på beina selv om vi holdt han,han bare trakk beina til seg. Å han var nesten to år før han begynte å gå. Jo mer vi prøvde å øve med han,jo mer rasende ble han. Så de første gangene han tok sine første skritt var alltid når vi ikke pushet han,det var alltid når vi sto med ryggen til han. Anonymous poster hash: 6be5c...cfd
Anonym bruker Skrevet 11. april 2014 #9 Skrevet 11. april 2014 Jeg stusser litt noen ganger jeg også,men babyer som snakker når de faktisk er 5 mnd,det må jo rett og slett være et mirakel! Mine tre barn var gjennomsnittlig alle som en,bortsett fra mellomste som var megatreig til å gå. Anonymous poster hash: 9c474...ac7
Ugl@ ruger... Skrevet 11. april 2014 #10 Skrevet 11. april 2014 (endret) Har tre barn, som har utviklet seg i ulikt tempo. Mine har gått uten støtte i alt fra rundt 1 års dagen ( eldste) , mellomste var 10 mnd , minste var 9 mnd. Ingenting unormalt med det overhode. Enkelte er bare tidlgere ute enn andre. Jeg har en teori når det kommer til mine tre, jeg begynte på skolen da eldste var 3 mnd, min mor var da dagmamma, hun brukte endel vippestol på min eldste, jeg brukte ikke vippestol på jentene, de lå på gulvet, eller så hang de på meg i slynger når de var misfornøyde med å ligge på gulvet eller i lekegrinden, ellers var de i fanget også endel. De snudde seg, satte seg opp og krøp mye tidligere enn storebror, ca 2 mnd tidligere på hvert " utviklingstrinn". Men det kan også være tilfeldig. Jeg har aldri brukt gåstol, de fikk en gåvogn/ bil når de hadde lært seg å gå selv først. Endret 11. april 2014 av Ugl@ ruger...
Modesty Blaise. Skrevet 11. april 2014 #11 Skrevet 11. april 2014 Vi har det du kaller en "superbaby" Hun startet å åle seg når hun var 5 mnd, og satt seg opp selv rett før hun var 7 mnd. Og helt ærlig, det har lite med oss å gjøre, annet enn at vi har gitt henne genene Hun har alltid hatet å sitte rolig på fanget, aldri vært en kosebaby som har sovnet opp på oss osv. Og jeg skulle faktisk ønske at hun tok det litt roligere. Hun krabber med hodet først inn i veggen, og har ingen forståelse for begrensninger ennå osv Jeg gikk selv rett før jeg var 9 mnd, og hun har nok arvet noe fra meg her. Men dette er ikke noe som er viktig for oss, og vi tegner med at det fysiske jevner seg ut med andre barn i løpet av kort tid. Jeg syns nesten det er flaut innimellom, spesielt på helsestasjonen, hvor vi får spørsmål om vi pusher henne til å gjøre dette. Og det gjør vi ikke. Barn er forskjellige, og når det har gått et par år så er de som oftest på samme sted i utviklingen. Så jeg syns faktisk det er litt rart når enkelte skryter så voldsomt av hvor flink babyen er. Ikke misforstå meg, vi er superstolte av henne. Men det er hun hennes fortjeneste, det eneste vi har gjort som foreldre er å legge tilrette for at hun skal få lov til å utfolde seg, og prøve på ting selv om det er tidlig å klare det
Anonym bruker Skrevet 11. april 2014 #12 Skrevet 11. april 2014 Neida...de som har slike babyer liker jo å skryte, men jeg tror de fleste er ganske gjennomsnittelige. Min gikk fra å ake seg på rumpa til å gå uten å krabbe, så litt utradisjonell der. Gikk når han var 12 mnd da, men det gjorde jeg også. Anonymous poster hash: dc61a...020
Anonym bruker Skrevet 11. april 2014 #13 Skrevet 11. april 2014 Neida...de som har slike babyer liker jo å skryte, men jeg tror de fleste er ganske gjennomsnittelige.Min gikk fra å ake seg på rumpa til å gå uten å krabbe, så litt utradisjonell der. Gikk når han var 12 mnd da, men det gjorde jeg også. Anonymous poster hash: dc61a...020 Liker å skryte? Jeg synes det virker som at foreldre med litt tregere barn virker sure hvis vi med barn som er tidlig ute forteller om fremskrittene. Vi har da like mye rett til å juble når våre lærer å gå vi også som alle andre. Skal vi da la være å fortelle omgivelsene om det når det skjer fordi det kan støte noen som har et barn som går litt senere? Anonymous poster hash: 3d90f...e2f
Anonym bruker Skrevet 11. april 2014 #14 Skrevet 11. april 2014 Vi har det du kaller en "superbaby" Hun startet å åle seg når hun var 5 mnd, og satt seg opp selv rett før hun var 7 mnd. Og helt ærlig, det har lite med oss å gjøre, annet enn at vi har gitt henne genene Hun har alltid hatet å sitte rolig på fanget, aldri vært en kosebaby som har sovnet opp på oss osv. Og jeg skulle faktisk ønske at hun tok det litt roligere. Hun krabber med hodet først inn i veggen, og har ingen forståelse for begrensninger ennå osv Jeg gikk selv rett før jeg var 9 mnd, og hun har nok arvet noe fra meg her. Men dette er ikke noe som er viktig for oss, og vi tegner med at det fysiske jevner seg ut med andre barn i løpet av kort tid. Jeg syns nesten det er flaut innimellom, spesielt på helsestasjonen, hvor vi får spørsmål om vi pusher henne til å gjøre dette. Og det gjør vi ikke. Barn er forskjellige, og når det har gått et par år så er de som oftest på samme sted i utviklingen. Så jeg syns faktisk det er litt rart når enkelte skryter så voldsomt av hvor flink babyen er. Ikke misforstå meg, vi er superstolte av henne. Men det er hun hennes fortjeneste, det eneste vi har gjort som foreldre er å legge tilrette for at hun skal få lov til å utfolde seg, og prøve på ting selv om det er tidlig å klare det Samme her, vi la forholdene til rette for fri utfoldelse, ingen " trening" utover det. Anonymous poster hash: 3d90f...e2f
Snuppelupp1988 Skrevet 11. april 2014 #15 Skrevet 11. april 2014 Ingen super baby, men tidlig ute. Må ærlig innrømme at jeg var misunnelig på venninner med barn som begynte å krabbe og gå når det var passe alder. Min løp som 10 måneder og ikke mye de forstår av farer, nei og nei Så ingen lett sak med "super baby"
Anonym bruker Skrevet 11. april 2014 #16 Skrevet 11. april 2014 At en baby skal være veldig tidlig ute med fysiske ferdigheter er ingenting å trakte etter, så det er klart. Det kan du spørre en hvilken som helst fysioterapeut om. Leste en kjempegod artikkel i går angående dette, men husker ikke hvor. Babyer skal ikke presses til å prestere med sånt, de skal klare det selv. Å stresse med å få babyen til å gjøre ditt og datt er direkte usunt for utviklingen. Det er f.eks så stas at knøttet liksom går når hun er 9 mnd fordi foreldrene har styra med å få til dette, men hun går på tærne fordi det er for tidlig for henne og hun greier ikke å bruke fotsålen enda. Anonymous poster hash: 9511d...d36
Anonym bruker Skrevet 11. april 2014 #17 Skrevet 11. april 2014 http://klikk.no/foreldre/baby/article658486.ece Jeg fant, jeg fant. Anonymous poster hash: 9511d...d36
ærlig talt Skrevet 11. april 2014 #18 Skrevet 11. april 2014 Jeg kan "dra ned snittet" med å si at begge mine gutter var treige med å krabbe og å gå. Førstemann tror jeg faktisk ikke krabbet ordentlig før han lærte å gå De har vært tidlig ute med bleieslutt da, så jeg får skryte av det
Snuppelupp1988 Skrevet 11. april 2014 #19 Skrevet 11. april 2014 At en baby skal være veldig tidlig ute med fysiske ferdigheter er ingenting å trakte etter, så det er klart. Det kan du spørre en hvilken som helst fysioterapeut om. Leste en kjempegod artikkel i går angående dette, men husker ikke hvor. Babyer skal ikke presses til å prestere med sånt, de skal klare det selv. Å stresse med å få babyen til å gjøre ditt og datt er direkte usunt for utviklingen. Det er f.eks så stas at knøttet liksom går når hun er 9 mnd fordi foreldrene har styra med å få til dette, men hun går på tærne fordi det er for tidlig for henne og hun greier ikke å bruke fotsålen enda. Anonymous poster hash: 9511d...d36 Vil bare poengtere at ikke alle foreldre gjør noe for at utviklingen skal gå fortere. Vår klarte fint dette på egenhånd
Modesty Blaise. Skrevet 11. april 2014 #20 Skrevet 11. april 2014 At en baby skal være veldig tidlig ute med fysiske ferdigheter er ingenting å trakte etter, så det er klart. Det kan du spørre en hvilken som helst fysioterapeut om. Leste en kjempegod artikkel i går angående dette, men husker ikke hvor. Babyer skal ikke presses til å prestere med sånt, de skal klare det selv. Å stresse med å få babyen til å gjøre ditt og datt er direkte usunt for utviklingen. Det er f.eks så stas at knøttet liksom går når hun er 9 mnd fordi foreldrene har styra med å få til dette, men hun går på tærne fordi det er for tidlig for henne og hun greier ikke å bruke fotsålen enda. Anonymous poster hash: 9511d...d36 Vil bare poengtere at ikke alle foreldre gjør noe for at utviklingen skal gå fortere. Vår klarte fint dette på egenhånd Det hun sa Nå går som sagt ikke knøttet her ennå, men det blir jo litt feil å nekte barnet å prøve på ting når de vil selv.
Anonym bruker Skrevet 11. april 2014 #21 Skrevet 11. april 2014 At en baby skal være veldig tidlig ute med fysiske ferdigheter er ingenting å trakte etter, så det er klart. Det kan du spørre en hvilken som helst fysioterapeut om. Leste en kjempegod artikkel i går angående dette, men husker ikke hvor. Babyer skal ikke presses til å prestere med sånt, de skal klare det selv. Å stresse med å få babyen til å gjøre ditt og datt er direkte usunt for utviklingen. Det er f.eks så stas at knøttet liksom går når hun er 9 mnd fordi foreldrene har styra med å få til dette, men hun går på tærne fordi det er for tidlig for henne og hun greier ikke å bruke fotsålen enda. Anonymous poster hash: 9511d...d36 Vil bare poengtere at ikke alle foreldre gjør noe for at utviklingen skal gå fortere. Vår klarte fint dette på egenhånd Ja, det er jo det som er meningen at de skal Kommenterte til HI som lurte på om de burde øve mer. Her greide småen å ligge alene på magen i går, snart 5 mnd. Har vært svak pga skikkelig låsning i nakken, som nå er ferdig behandlet. Artig å se fremgangen! Anonymous poster hash: 9511d...d36
Anonym bruker Skrevet 11. april 2014 #22 Skrevet 11. april 2014 Alle babyer er superbabyer (vi er vel alle enige i det). Nå fikk jeg lyst til å ramse opp alle ulempene ved å ha en hyper-tidlig ute og springe baby, men det er jo ikke det denne tråden handler om. Min var veldig tidlig ute. Jeg filmen ungen (heldigvis siden folk her inne ikke tror på det) når han gikk på egen hånd i 9 mnd alderen. Da hadde han vært mobil lenge allerede. Så at en unge går i 7mnd alderen går ann, men er jo IKKE normen. Mitt inntrykk er at vi som har hyperbabyer som går tidlig blir litt mistrodd. At en får høre at en overdriver/lyver nesten. Det er slitsomt for meg. Kunne på mange måter ønske at ungen min var senere ute, så kunne jeg slappet av som de med babyer med normal motorisk utvikling kunne. Men hvorfor skal alle babyer være så like! Det at vår baby var tidlig ute (og hyper) betyr jo ikke at det er noe galt med en unge som først går når hun/han er nærmere to. Hvorfor må alt skje akkurat på samme tidspunkt for alle barn/mennesker? Anonymous poster hash: f28a3...c4e
Anonym bruker Skrevet 11. april 2014 #23 Skrevet 11. april 2014 Babyen min var super den, men ikke på slike ting. Anonymous poster hash: 9f413...605
Blondzilla Skrevet 11. april 2014 #24 Skrevet 11. april 2014 Min yngste vil jeg tro er ganske gjennomsnittelig. Den eldste var svært tidlig motorisk, gikk når han var 9 mnd. Han sluttet med bleier 21 mnd gammel. Men treg med språket da. Kunne kanskje 10 ord som 2-åring.
Anonym bruker Skrevet 11. april 2014 #25 Skrevet 11. april 2014 Mine unger har vært og er superunger:) for meg da selvsagt men helt normale med alt annet. Eldste begynte å snakke ved 7 mnd. Enkeltord. Lillebror er på det nå, 2 år gammel. Det er så forskjellig. Anonymous poster hash: 46de1...837
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå