Gå til innhold

7 mnd og "snakker" ikke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min på 7 mnd lager nesten ikke lyder. Han sier ifra når han er sulten, trøtt, kjeder seg eller ikke vil være alene. Og han hører, skvetter av lyder osv. Men han er stille ellers. Babler ikke i det hele tatt, og lager ingen lyd når han er fornøyd, selv om han ler når vi tuller.

Hva er dette? Noen med erfaring? Jeg har aldri vært borti en så stille baby. Blir litt redd for autisme eller noe, men han gir bra med blikkontakt og liker å bli koset med og vil helst være sammen med meg og inntil meg hele tiden.

Setter stor pris på erfaring fra noen. :-)

Anonymous poster hash: eb2fa...30a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen grunn til bekymring. Babling begynner de gjerne med når de er rundt 9-10-11 mnds alder, så det er god tid til du kan forvente "prat"

Anonymous poster hash: fab44...193
Skrevet

Ingen grunn til bekymring. Babling begynner de gjerne med når de er rundt 9-10-11 mnds alder, så det er god tid til du kan forvente "prat"

Anonymous poster hash: fab44...193

Tusen takk for svar. Men burde han ikke gurgle eller si konsonantlyder i det minste? Ser andre babyer på samme alder har en "dialog" med foreldrene. Min svarer liksom ikke. Bare ser på meg og smiler...

Anonymous poster hash: 8dd1d...0e4

Skrevet

Tja..her er en kort faglig oversikt over "babling", så du får litt bedre kontroll på hva ungen egentlig gjør eller ikke gjør av lyder. 

Hørselen må jo ha vært sjekket på barsel, og du sier i tillegg at han hører. Om babyen av andre grunner enn hørsel ikke greier å produsere språklyder, så er det ingenting du kan eller bør gjøre annerledes enn du føler for i barnets første året. 

Lydproduksjon før bablestadiet

0-1 måned: Fonasjonsstadiet

• Ufrivillige lyder styrt av reflekser
• Språklyder er sjeldne på dette stadiet

2-3 måneder: Pludrestadiet

• Noen frivillige lyder
• Færre ufrivillige reflekslyder
• 'Pludrelyder'
• Noe stavelseslignende produksjon, men med litt dårlig timing • Litt flere typer vokallyder

4-6 måneder: Ekspansjonsstadiet

• Mange nye lyder
• Leker seg med taleorganene og får økt kontroll over artikulasjonen • Svært interessert i andres munn og følger med når andre snakker 

7-10 måneder: Kanonisk babling

• Munnkanalen er tilnærmet som hos voksne • De begynner å bable 

Repeterende stavelser: [bababa], [dædædæ], [bebebe] • Stemte lyder vanligere enn ustemte lyder

• Bruker endel språkspesifikk intonasjon

• Rundt 10 måneder: både stavelser, vokaler og konsonanet blir mer språkspesifikke 

11-12 måneder: Variert babling

• Varierte stavelser: [bada]
Gibberish (uforståelig snakk) med riktig trykk og intonasjon, men uten betydning
• Mest én- eller flerstavelsesord, men noen produserer lange sekvenser:

'Apabouyé oyé oyé pabouyé!' (fransk baby)
• For det meste lyder som finnes i morsmålet
• Følger også for det meste stavelsesstrukturene i morsmålet nå 

Og det er klart det er noe variasjon i hvilken alder barnet mestrer forskjellige nivå

Anonymous poster hash: 4e82c...062
Skrevet

Min er 6 mnd og har pratet lenge, og nå prater han lenge av gangen. Men når vi får besøk el er på besøk så er han stille. Sjenert vil jeg tro. Er kun jeg og samboer som hører praten.

Er din like stille HI når dere to er alene? Er så forskjell på babyer så jeg ville ikke bekymret meg. Min er treg på andre områder. Beveger bena så lite at vi følges opp av en fysioterapeut. Dere prater vel mye til babyen?

Anonymous poster hash: 16e7c...bb7

Skrevet

Han er stille også når det er bare meg og han. Jeg snakker mye med ham, men får ingen verbal respons. Han kommuniserer med kroppen da, tydelig at han blir glad når jeg snakker til ham. Men han ser fort bort også, synes jeg.

Anonymous poster hash: 8dd1d...0e4

Skrevet

Jeg hadde en baby som aldri bablet... Husker jeg syns det var rart - sammenlignet med andre babyer var han så stille... Helsestasjonen beroliget meg - han var kvikk i blikket og kroppsspråket, og utviklet seg fint :)

Han snakket tidlig. Snakket "rent" med en gang og hadde et stort ordforråd, og ble irritert på seg selv om han sa noe feil, he he ;)

Anonymous poster hash: 0d3e9...16a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...