Gå til innhold

fetal alkohol syndrom

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg googlet en dag på noe som plager meg litt, at det er så stor avstand fra nese til overleppe, dessuten har jeg så tynn overleppe. Jeg skulle ønskt det var litt mer bue under og at overleppen min var litt større.

Da kom det opp fetal alkohol syndrom informasjon. Ble litt satt ut da jeg så at disse barna også har en liten kort nese, noe jeg har..

Mange av barna på bildene ser jo normale ut, jeg kunne ikke trodd noe var galt med dem, og jeg ser ikke rar ut heller, men lurer på om jeg kan ha dette..

Moren min drakk ikke når hun var gravid, så vidt jeg vet. men hun drakk ofte fra jeg var ca.10-11år. Jeg husker fra jeg var 11 så var jeg redd for at hun skulle bli alkoholiker. Jeg husker jeg tenkte at jeg aldri skulle drikke foran barna mine når jeg ble voksen fordi jeg merket et så godt om hun bare hadde tatt en øl.

Hvordan kan man vite om man har dette egentlig, synes det var litt ekkelt..

Anonymous poster hash: f41c1...53b
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du sier at hun ikke drakk når hun var gravid med deg, ergo har du ikke dette syndromet. Hvordan kan du med sikkerhet vite at hun ikke drakk forresten?

Skrevet

Mennesker med FAS kan ha et spesielt utseende. Graden av FAS varierer, det kan man gjerne måle i form av Iq-tester. 

http://www.axonforlag.no/menu/utv.fors.-laerevansker/syndromer/fotalt-alkoholsyndrom/tiltak

Har du noen andre indikasjoner på at du kan ha dette? Annet enn utseende ditt?

Du skriver at du ikke er helt sikker på om moren din drakk under svangerskapet. Og det er kanskje ubehagelig å spørre henne om det ;) 

Om det plager deg veldig, kan du oppsøke lege for å få undersøkt deg.

Forøvrig tror jeg nok du kan slappe veldig av. Vi er alle forskjellige, og selv om noen har rare trekk, betyr ikke det at det kommer av et eller annet syndrom.

Skrevet

FAS har flere kriterier enn tynn overleppe og flat "snørrand". Lavere fødselsvekt, liten øyespalte, liten hoseomkrets utfall på IQ og andre mevropsykologiske tester, sosiale vansker ect ect... Det er flere kriterier som skal fylles før diagnosen settes. Tynn overleppe er ikke nok... Så lenge du er et vanlig oppegående menneske med kontroll på livet ditt; jobb, familie, økonomi osv er det neppe grunn til bekymring. Personer med fullt utv FAS har en medfødt hjerneskade og de strever på flere områder.

Anonymous poster hash: c671a...ab1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...