Gå til innhold

Skolemat tips

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min sønn er så ufattelig lei skolemat...

jeg prøver mitt beste å lage matpakken bra.

noen som har noen gode tips å komme med?

noen som har noen forslag til hva jeg kan sende med?

prøver å sende med frukt eller yoghurt hver dag bare for at han skal få i seg noe næring!

Anonymous poster hash: f847e...292
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mit beste tips er å lære ham at han spiser for å få energ, ikke fordi det skal være så spennende bestandig.

Anonymous poster hash: acafb...79b
Skrevet

Lag litt ekstra til middag dagen før og legg igjen rester til skolemat.

Lag smoothier med lit ekstra næring i. Jeg lager smoothier av bær med kesam og/eller egg for proteinet, putter en dæsj med olje, gjerne med omega 3 i eller så er linfrø en god erstatning (linfrø er også bra som fiber). Jeg har oppi selleristang og bittelitt nøtter. Ingen av alle disse "ekle" greien smaker noenting og hvis det blir for surt kan man ta en liten dæsj meg honning eller sukker, men ikke nødvendig etter min mening. 

Et annet tips er å lage sandwicher med kremost, gulost, skinke med krydret kant, tomat og salat. Det er jo litt annerledes enn den vanlig norske brødskiva :) 

Skrevet

Det kan også være greit å la ungene ordne maten selv mens man spiser frokost. Da har de ingenting å klage på i forhold til valg av pålegg ol.

Lunken smothi som har ligget 4 timer i sekken er etter mine barns mening udrikklig. Vanlig melk og frukt i biter er et mye bedre alternativ.

Anonymous poster hash: acafb...79b
Skrevet

Jeg har en super matboks til gutten min som er inndelt i fire rom. Pleier å fylle det største med brødmat (grove hjemmebakte rundstykker med sunt pålegg), og de andre med oppskårne grønnsaker (gulrot, kålrabi, blomkålbuketter, småtomater, agurkskiver, sukkererter etc.) og frukt (eplebåter, klementin, kiwi, druer - det vi har i hus). Noen ganger legger jeg ved litt nøtter, noen ganger får han en liten boks med yoghurtdipp. Han spiser alltid opp!

Anonymous poster hash: 8bc59...632
Skrevet

Lomper med pålegg.

Matmuffins

Grove vaffler

Fylte pitabrød

Pastasalat

Kjøttboller

Omelett ( lag i ovnen i muffinsform)

Egg

Flaske med frossen smootie, tiner til lunsj.

Skrevet

Omelett med skinke og grønnsaker i tar to sekunder å lage og er fristende

Fiskekaker

Kjøttboller

Pitabrød med gode ting

Skrevet

I tillegg til det som er sagt:

Salat med paste og f.eks. kjøttboller

Grove pizzasnurrer

Ostehorn (grove).

Anonymous poster hash: e555e...71f
Skrevet

Hvis han har skolemelk så kan du jo sende med noe frokostblanding/musli i en boks/skål med lokk og litt frukt ved siden.

Skrevet

Suppe på termos :)

Skrevet

Bixit fullkornskjeks med blåbærsmak

Eplebiter med kanel

Wraps med prim, ost og skinke o.l.

Sukkererter

Grillspyd av tre med biter av agurk og falukorv

Eggerøre med gressløk

Dette er noen av min sønns favoritter i matboksen :)

Skrevet

Middagsrester, omelett, matvafler ol. Men så er det også normalt at de har perioder med liten apetitt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...