Gå til innhold

Ny jobb - gravid:( Hva gjør man?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er ca 12 uker nå, og har signert kontrakt på ny jobb. Har ikke sagt fra om at jeg er gravid enda, men nå er formen min dalende. Kraftig hodepine hver dag + mye oppkast gjør at legen vil sykemelde meg. 

Men jeg kan jo ikke bli sykemeldt fra en helt ny jobb! De trenger meg jo, er jo derfor de ansatte meg! 

Samtidig klarer jeg ikke å yte maks på jobb slik jeg er nå, det er en hektisk jobb med liten mulighet til å ta en pause når det trengs, og jeg er superstresset over hele greiene.

Hva SKAL jeg gjøre? Angrer på at jeg tok jobben, selv om dette er drømmejobben min.

Anonymous poster hash: 9f0b6...f84
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg begynte i ny jobb da jeg var ti uker på vei. Hadde hyperemesis og gjorde mitt beste for å holde ut og skjule graviditeten. Etter noen uker ble jeg dehydrert og innlagt på sykehus. Heldigvis tok arbeidsgiver dette bra. Jeg ble overrasket over de reaksjonene jeg fikk, faktisk. Men dette var i kommunen og der har jeg opplevd at fravær ikke er like "tabu" som da jeg jobbet i det private.

Skjønner at du angrer, men nå er du ansatt og sånn er det. Du må prøve å gjøre det beste ut av situasjonen. Orker du å jobbe (kommer jo litt an på hva slags plager du har) så hadde jeg gjort det. Men ingen som kommer å klapper deg på skulderen om du skulle møte veggen. Lytt til kroppen, ikke press deg mer enn du vet du kan klare.

Anonymous poster hash: 1abe0...967

Skrevet

Er ca 12 uker nå, og har signert kontrakt på ny jobb. Har ikke sagt fra om at jeg er gravid enda, men nå er formen min dalende. Kraftig hodepine hver dag + mye oppkast gjør at legen vil sykemelde meg.

Men jeg kan jo ikke bli sykemeldt fra en helt ny jobb! De trenger meg jo, er jo derfor de ansatte meg!

Samtidig klarer jeg ikke å yte maks på jobb slik jeg er nå, det er en hektisk jobb med liten mulighet til å ta en pause når det trengs, og jeg er superstresset over hele greiene.

Hva SKAL jeg gjøre? Angrer på at jeg tok jobben, selv om dette er drømmejobben min.

Oj, den er lei!

For å være helt ærlig, som arbeidsgiver hadde jeg blitt rimelig irritert hvis en nyansatte gikk rett i sykemelding og svangerskapspermisjon!

Hvorfor var du ikke bare ærlig og åpen om situasjonen da du ble tilbudt jobben?

Jeg vet at arbeidsgiver ikke har LOV til å si noe på det, men dog. Syns kanskje du er en litt kjip arbeidstager....

Anonymous poster hash: 2c9a4...46e

Skrevet

Er ikke mye artig nei, samtidig elsker jeg å jobbe..

Har prøvd å ta smertestillende mot hodepinen, som jeg synes er den verste plagen siden den er så intens, men det er jo ikke en dritt som fungerer. 

Skal til jordmor neste uke, får høre litt med henne hva hun synes og om hun har noen tips til hvordan jeg skal si dette til min nye sjef. Er forøvrig i en stor kjede jeg er ansatt, så regner jo med de er vant med litt av hvert, men ÅRH. Vil jo jobbe og kose meg på jobb før jeg skal ut i perm:(

Skrevet

Oj, den er lei!

For å være helt ærlig, som arbeidsgiver hadde jeg blitt rimelig irritert hvis en nyansatte gikk rett i sykemelding og svangerskapspermisjon!

Hvorfor var du ikke bare ærlig og åpen om situasjonen da du ble tilbudt jobben?

Jeg vet at arbeidsgiver ikke har LOV til å si noe på det, men dog. Syns kanskje du er en litt kjip arbeidstager....

Anonymous poster hash: 2c9a4...46e

Fordi jeg ville ha jobben. Folk står i kø for å få jobb her, og det er ikke en arbeidsgiver som ikke tar fem øre for å finne på en eller annen unnskyldning dersom jeg hadde sagt det før signert kontrakt. 

Derfor ble det som det ble. Permisjonen er jo ikke livslang, kommer jo tilbake og er da ferdig med barn og vil være en stabil arbeidskraft i mange år fremover. Problemet er at de ikke tenker langsiktig når det kommer til gravide, de velger bare vekk de som ikke kan starte NÅ. 

Skrevet

Jeg signerte kontrakt med nye arbeidsgiver mens jeg prøvde å bli gravid. Jeg signerte i begynnelsen av en måned, slik at jeg i praksis hadde fire måneders oppsigelsestid. Da jeg begynte i ny jobb var jeg om lag 4 måneder på vei - det gikk litt fortere enn med nummer en for å si det sånn. Jeg var ganske spak da jeg fortalte det til sjefen.Det var ikke akkurat jubel i selskapet rundt ansettelsen av meg da, vil jeg tro. Jeg jobbet i drøyt fire måneder før jeg ble delvis sykemeldt og så kom jeg aldri tilbake til den jobben. Jeg søkte meg en annen jobb mens jeg var i fødselspermisjon.

Anonymous poster hash: e0f94...4e3
Skrevet

Kommer ikke til å være høy i hatten selv når jeg må fortelle det, men men. Det får gå som det går.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...