Anonym bruker Skrevet 9. april 2014 #1 Skrevet 9. april 2014 Jeg har tatt glukosebelastningstesten (på grunn av BMI, ikke sukker i urinen) og fikk 7,9 som resultat 2 timer etter jeg drakk glukosen. Det står så mye forskjellig på nett så jeg blir jo helt forvirra. At resultatet skulle tolkes av en turnuslege som aldri hadde sett en gravid kvinne før hjalp vel ikke... Jeg har funnet ut at grensa er på 7,8, så jeg er over den, men noen sider kaller alt under 9 for "glukoseintoleranse" eller "pre-svangerskapsdiabetes" og andre sider skiller ikke mellom verdier og kaller alt over 7,8 svangerskapsdiabetes, men med ulik behandling avhengig av verdier (spesialist etter 9, insulin etter 11). Det store spørsmålet er da: vil fødsel bli igangsatt i uke 39 (som jeg forstår er en konsekvens av svangerskapsdiabetes?) også hvis man "bare" har 7,9 som resultat? Noen som fikk 7,9 på glukosebelastning som har blitt igangsatt med "svangerskapsdiabetesen" som grunn for igangsetting? Jeg kan jo nevne at blodsukkeret ikke var høyt hverken på rutinemåling eller "langtidsblodsukker". Hvilken oppfølging fikk dere som har fått denne typen resultat på glukosebelastning (såpass "nærme" normalt)? Anonymous poster hash: 612da...070
IreneUtålmodig Skrevet 9. april 2014 #2 Skrevet 9. april 2014 Hadde mild Sv.skaps diabetes selv, som regulerte seg via kosthold. Første Sv.skap så gikk jeg til diabetes ekspert så han fikk sjekka verdiene mine. Andre Sv.skap så var jeg der kun en gang , han mente jeg ikke trengte komme dit mer :-) Ble satt igang med nr 2 på termin datoen, han var normal vektig da
Anonym bruker Skrevet 9. april 2014 #3 Skrevet 9. april 2014 Hadde mild Sv.skaps diabetes selv, som regulerte seg via kosthold. Første Sv.skap så gikk jeg til diabetes ekspert så han fikk sjekka verdiene mine. Andre Sv.skap så var jeg der kun en gang , han mente jeg ikke trengte komme dit mer :-) Ble satt igang med nr 2 på termin datoen, han var normal vektig da Takk for svar! Sjekket de størrelsen med ekstra ultralyd, eller ble det bare bestemt å igangsette? Ble det igangsatt på termin (og ikke uka før) fordi det var en mild versjon av svangerskapsdiabetes? Anonymous poster hash: efb32...31b
IreneUtålmodig Skrevet 9. april 2014 #4 Skrevet 9. april 2014 Hadde mild Sv.skaps diabetes selv, som regulerte seg via kosthold. Første Sv.skap så gikk jeg til diabetes ekspert så han fikk sjekka verdiene mine. Andre Sv.skap så var jeg der kun en gang , han mente jeg ikke trengte komme dit mer :-) Ble satt igang med nr 2 på termin datoen, han var normal vektig da Takk for svar! Sjekket de størrelsen med ekstra ultralyd, eller ble det bare bestemt å igangsette? Ble det igangsatt på termin (og ikke uka før) fordi det var en mild versjon av svangerskapsdiabetes? Anonymous poster hash: efb32...31b De sjekka ungen med ul ca 1 gang i mnd de siste 3 mnd'ene for å se hvor stor han har blitt , med førstemann fikk jeg keisersnitt dato 1 uke før termin pga størrelsen , men ble hastesnitt 3 1/2 uke før termin isteden og da veide han 4 kg! Vet ikke hvorfor de ville sette meg i gang på termin med nr 2 , spurte ikke fordi det var virkelig ikke no ønske situasjon fra min side. Så de ser kanskje på størrelsen på barnet først?
Anonym bruker Skrevet 9. april 2014 #5 Skrevet 9. april 2014 Hadde mild Sv.skaps diabetes selv, som regulerte seg via kosthold. Første Sv.skap så gikk jeg til diabetes ekspert så han fikk sjekka verdiene mine. Andre Sv.skap så var jeg der kun en gang , han mente jeg ikke trengte komme dit mer :-) Ble satt igang med nr 2 på termin datoen, han var normal vektig da Takk for svar! Sjekket de størrelsen med ekstra ultralyd, eller ble det bare bestemt å igangsette? Ble det igangsatt på termin (og ikke uka før) fordi det var en mild versjon av svangerskapsdiabetes? Anonymous poster hash: efb32...31b Ved svangerskapsdiabetes så er regelen igangsetting på termin, ikke i uke 39. Man følges opp ekstra ved ultralyd for å måle størrelsen på barnet. Jeg var som deg i grenseland og ble satt i gang på terminal. Barnet veide 2970 gram. Anonymous poster hash: f4312...b88
Anonym bruker Skrevet 9. april 2014 #6 Skrevet 9. april 2014 Du blir oppføld med ny test dersom det er lenge til fødselen. Det kan bli verre tester dersom du ikkje snur på kosten. Du blir oppføld på alle måter, skulle vekta rase opp så vokter dei. Sukker i urinen så vokter dei. Du blir oppføld og passet på så ta det med ro. Går svangerskapet flott må du nok vente til det starter. Anonymous poster hash: aed5d...2a3
kulepenn Skrevet 9. april 2014 #7 Skrevet 9. april 2014 Jeg hadde 11 og ingen dramatikk med. Jeg endret kosthold og målte selv. Gikk til ekstra kontroller.
Bumblebeee Skrevet 9. april 2014 #8 Skrevet 9. april 2014 Hadde litt høyere enn deg. Kostholdsregulert, gikk på svangerskapspol minst 1 x pr mnd. Igangsatt 13 dager før termin pga liten vekst hos baby. Ut kom ei tulle på 2791 gram.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå