Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er nysgjerrig. 
Er det noen her som har født veldig liten baby rundt termin? Og veit dere årsaken til at babyen var så liten?

Jeg er under litt ekstra observasjon for tiden, har vært innlagt nesten en uke på sykehus og diverse og de sier at babyen er liten. Det er enda en mnd til termin, men jeg bare lurer på hva årsaken til lav fødselsvekt kan være?
Er så redd han ikke har det bra inni der, selvom de beroliga meg på sykehuset om at det har han. Men at de ikke helt kan vite hvorfor han er liten,

Men noen babyer er vel bare små også?

Barnefar var liten når han ble født, men han var prematur. Han er idag en laaang mann. 1.90. Jeg var diger når jeg blei født. 4kg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spørs jo litt hva du mener med liten da?

Har ei venninne som har født tre barn omtrent til termin og alle tre var under 3 kg, sånn 2,8 og 2,9 kg, bittebittesmå synes jeg som har født barn før termin som har veid 4,8 ;)

Ingenting galt med hverken mine eller min venninnes barn selv om det skilte 2 kg på fødselsvekten, hun produserer rett og slett mindre barn enn meg. Hun synes jo det er veldig rart at hun som har lagt på seg 20-30 kg i sine svangerskap har fått så små barn, mens jeg som har lagt på meg 12-14 kg har fått så store, vi er begge normalvektige ellers...

Anonymous poster hash: 4351d...74f
Skrevet

Jeg lurer på om hun legen som tok ultralyd på sykehuset nå sist sa noe med at under 2500g var liten baby
Mellom 2500 og 4500 var normalt, så det er jo ganske stort spenn da.

Og jeg trøster meg med at de vokser en god del den siste mnd.

Skrevet

Husk at disse estimeringene tar enormt ofte feil!Har hørt om de som fikk barnas fødselsvekt estimert,også hadde legen bomma med 1 kg!! 1 kilo på en så liten kropp!

Nei,ta det med en stor klype salt!

Anonymous poster hash: cc6cd...a1f
Skrevet

En årsak til at babyer blir små er morkakesvikt. De får for lite tilførsel gjennom morkaken fordi den er dårlig, enten på grunn av blodpropper eller infarkter. Dette kan de følge nøye med på ved ultralyd, de sjekker blodgjennonstrømning gjennom navlestrengen fra morkake til baby.

Vær oppmerksom på at du trenger MYE oppfølging hvis det er morkakesvikt du har. Morkakesvikt kan også være akutt, da slutter morkaken å virke umiddelbart og det er livsfarlig for babyen.

Jeg mistet selv en baby i uke 38 pga akutt morkakesvikt, og vet med sikkerhet hvor farlig det kan være.

Det kan selvsagt også utvikle seg over lenger tid, men da må man ha mye oppfølging og legene må være veldig på vakt mtp forandringer i blodgjennonstrømningen.

Det kan sikkert være andre grunner til at babyen er liten, men de vet jeg ikke noe om dessverre.

Håper du får god oppfølging på sykehuset.

Anonymous poster hash: 1d30d...c4a

Skrevet

En årsak til at babyer blir små er morkakesvikt. De får for lite tilførsel gjennom morkaken fordi den er dårlig, enten på grunn av blodpropper eller infarkter. Dette kan de følge nøye med på ved ultralyd, de sjekker blodgjennonstrømning gjennom navlestrengen fra morkake til baby.

Vær oppmerksom på at du trenger MYE oppfølging hvis det er morkakesvikt du har. Morkakesvikt kan også være akutt, da slutter morkaken å virke umiddelbart og det er livsfarlig for babyen.

Jeg mistet selv en baby i uke 38 pga akutt morkakesvikt, og vet med sikkerhet hvor farlig det kan være.

Det kan selvsagt også utvikle seg over lenger tid, men da må man ha mye oppfølging og legene må være veldig på vakt mtp forandringer i blodgjennonstrømningen.

Det kan sikkert være andre grunner til at babyen er liten, men de vet jeg ikke noe om dessverre.

Håper du får god oppfølging på sykehuset.

*blodgjennomstrømningen såklart

Skriver på mobil... blir fort feil da!

Skrevet

Vi fikk en ganske liten baby, knøttebøtt var 2950 og 48 lang. Ikke superliten, men mindre enn forventet, og nesten en kg mindre enn de trodde på overtidskontrollen.

Med henne så var det ikke noe feil, hun var rett og slett litt liten. Spesielt med tanke på at både jeg og pappaen er iver 180 :)

Men hun har hentet det inn, og er nå så gjennomsnittlig som det går an. Hun ligger akkurat på snittet både på vekt og høyde. Så det var vel rett og slett bare sånn hun var :)

Skrevet

Min andre, født 10 dager før termin, hadde en fødselsvekt på 2500, og 49 cm. Fikk ingen forklaring på hvorfor, men han fikk tydeligvis ikke så mye næring på slutten. Min førstefødte og tredjemann var begge premature (uke 33/34). Vet ikke hva jeg gjør "feil", jeg er frisk og sprek selv.

Anonymous poster hash: 59527...87f

Skrevet

Jeg fikk beskjed om at jeg ikke trengte å gå opp så mye i svangerskapet siden jeg har litt å gå på fra før av for å si det sånn.
I starten var det heller ikke noe problem for meg, spydde i fem mnd og gikk ned nesten 17 kg. Blei fulgt ekstra opp da, med intravenøst og sånne ting pga dehydrering. 
Men babyen skal vel få det den trenger  uansett? Jeg er ikke undervektig selvom jeg gikk ned de kiloene og har begynt å legge på meg nå ;)

Skrevet

Søsteren min fikk en baby på 2,9 kg 5 dager over termin, var ivf så ikke mulig at de bomma på termin heller. Hun var til mange ekstra kontroller den siste tiden pga han vokste så lite, men de fant ikke noe galt. Noen babyer er bare rett og slett små når de blir født.

Nå er du jo heldig og får grundig oppfølging :)

Skrevet

Ja, jeg er glad det ble oppdaga, det er jo egentlig helt tilfeldig.
De er nøye med å følge med og har tatt så mange ctg registreringer at jeg ikke har tellinga lenger ;)
Jeg stoler på at det er greit siden de har sendt meg hjem, men det blir jo en liten ekstra bekymring uansett...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...