Anonym bruker Skrevet 9. april 2014 #1 Skrevet 9. april 2014 Mamma har alltid vært et aktivt menneske og er vedlig sprek. Har ikke førerkort, så har gått stort sett dit det skulle være. Nå har hun begynt å slite med beina. Hun har fått betennelse i begge fotsålene og har veldig vondt. Hun har vært sykemeldt, men begynte på jobb igjen for litt siden da fotene ble bedre. Og nå er de verre igjen. Hun har fått medisiner som ikke fungerer og har nå fått høre fra andre om en medisin som skal fungere. Denne sier legen at hun ikke får. Hun får heller ikke sykemelding. "Man tar ikke skade av å ha litt vondt på jobb", svarte legen. Mamma har en jobb der hun må stå og gå mye + hun må gå til jobb. Så hva gjør hun nå? Hun må jo kreve tilrettelegging, men det kan jo bli litt vanskelig. Har hun krav på transport til jobb? Hun er veldig fortvilet og ser ikke hvordan hun skal klare dette med de smertene hun har. Anonymous poster hash: 69207...29a
Anonym bruker Skrevet 9. april 2014 #2 Skrevet 9. april 2014 Hun har uansett krav på å bytte lege! Begynn der. Dette hørtes helt hårreisende ut... Anonymous poster hash: f6566...2fd
Anonym bruker Skrevet 9. april 2014 #3 Skrevet 9. april 2014 Bytte lege? Anonymous poster hash: 2cdcf...223
Anonym bruker Skrevet 9. april 2014 #4 Skrevet 9. april 2014 Hun kan ha krav på tilskudd til skyss til og fra jobb hvis det forhindrer sykmelding. Reisetilskudd heter det, hør med NAV og ny fastlege når hun har byttet Anonymous poster hash: 0aca8...8d3
Anonym bruker Skrevet 9. april 2014 #5 Skrevet 9. april 2014 Reisetilskudd kan være et alternativ dersom hun ikke kan ta kollektiv transport til jobb. dersom hun ikke er fornøyd med legen sin, kan hun bytte fastlege Anonymous poster hash: 573c6...975
Anonym bruker Skrevet 9. april 2014 #6 Skrevet 9. april 2014 Hæspore? Det er dritvondt, og blir ofte kronisk. Gikk med det i nesten 3 år før jeg ble kvitt det selv, prøvde alt, innleggsåler, forskjellige medisiner, totalt ro, moderat bevegelse, prøve å late som ingenting, kortisonsprøyter.... ingenting hjalp. Men så kom jeg til en vikarlege og han mente at en fysioterapeut som tar trykkbølgebehandling kanskje kunne hjelpe og jeg fikk en henvisning, det hjalp! Det er dritvondt, men vondt skal vondt fordrive.... Noen ganger kan det kreves operasjon faktisk, men de fleste blir kvitt det etter et par år. Google hælspore og se om hun kjenner seg igjen, det er en betennelse i den senen som går fra hælen og fremover mot tærne under foten. Jeg googlet akkurat og det kommer opp masse, her f.eks http://www.apexklinikken.no/helspore.php Anonymous poster hash: 974cc...2e1
Anonym bruker Skrevet 9. april 2014 #7 Skrevet 9. april 2014 Dessuten har hun selvfølgelig krav på at arbeidsgiver vurderer hva de kan tilrettelegge for henne. det holder ikke at du eller hun sier at det kan være litt vanskelig...... Anonymous poster hash: 573c6...975
Anonym bruker Skrevet 9. april 2014 #8 Skrevet 9. april 2014 Hun prøver fortvilt å bytte fastlege, men det er aldri noen ledige:( Hun prøver å få time hos privatlege, men han er ikke ledig før i mai. Så hun ringer bare direkte til NAV og snakker med dem da? Ja denne fastlegen har behandlet henne veldig dårlig hele veien. Jeg hadde henne som fastlege før jeg også, men byttet da jeg mener hun ikke kan jobben sin. Anonymous poster hash: 69207...29a
Anonym bruker Skrevet 9. april 2014 #9 Skrevet 9. april 2014 #6 Det er vel det det heter ja. Hun har vel slitt med det i over 1 år nå. Hun har også fått trykkbølgebehandling som hjalp litt, men tydeligvis ikke nok. Tusen takk for link, jeg skal begynne å lese med en gang! Håper hun blir bra snart, for det er tydeligvis at dette også sliter på psyken hennes. Anonymous poster hash: 69207...29a
Anonym bruker Skrevet 9. april 2014 #10 Skrevet 9. april 2014 #6 Det er vel det det heter ja. Hun har vel slitt med det i over 1 år nå. Hun har også fått trykkbølgebehandling som hjalp litt, men tydeligvis ikke nok. Tusen takk for link, jeg skal begynne å lese med en gang! Håper hun blir bra snart, for det er tydeligvis at dette også sliter på psyken hennes. Anonymous poster hash: 69207...29a Det er noe skikkelig dritt, hun har all min medfølelse for jeg hadde det som sagt i nesten 3 år selv. Det er skikkelig vondt altså... Jeg oppdaget at jeg alltid ble bedre om sommeren også var senvinteren verst, så vinterens skotøy gjorde det verre. Tunge sko med harde såler var altså ikke noe greit, myke godt dempede sko er gjorde smertene bedre. Jeg kunne også ha det rimelig greit på jobb med skoene på, men da jeg kom hjem og tok av meg skoene og gikk i sokkelesten ned på gulvet var det som noen vred en kniv rundt under foten altså, det var så vondt. Så en periode gikk jeg i sko inne også, da var det mindre vondt, kjøpe noen gode helsesko. Anbefaler å bestille time hos en fotterapeut, de støper såler du kan legge i de vanlige skoene og det hjalp også masse på smertene. Da får du såler som ikke bare er formet etter foten din, men som faktisk gir litt motstand og press opp midt under fotsålen og det gjorde det mye mindre smertefullt. Det er altså ting å gjøre for å lette plagene, men det tar tid å bli frisk. Er ganske sikker på at fysioterapeuten jeg gikk til sa det var helt vanlig at det satt et par år før det slapp taket... God bedring til mamma. Anonymous poster hash: 974cc...2e1
Anonym bruker Skrevet 9. april 2014 #11 Skrevet 9. april 2014 Man kan få hjelp av fylkeslegen (eller hva det heter) i slike tilfeller. Si at dere ønsker en second opinion, men at det ikke er ledige leger. Jeg fikk ny lege pga det. Hvor bor dere? At private leger ikke har time før i mai høres mildt sakt merkelig ut! Anonymous poster hash: f6566...2fd
HvittHus Skrevet 9. april 2014 #12 Skrevet 9. april 2014 Plantar facitt (hvis det er det hun har)kan bedres veldig med riktig sko/såler. Datteren min var veldig hemmet av PF. Hun fikk god hjelp av personalet i en sportsbutikk som fant en sko som var godt oppbygget bak for å minske irritasjonen på festene i hælen. Nå er hun faktisk helt bra.
Anonym bruker Skrevet 9. april 2014 #13 Skrevet 9. april 2014 Tusen takk for alle svar! Dere har vært veldig hjelpsomme og mamma ble kjempeglad når jeg ringte meg nye råd:) HI Anonymous poster hash: 69207...29a
Anonym bruker Skrevet 9. april 2014 #14 Skrevet 9. april 2014 Har hatt det samme. Plantar fascitt er noe #¤%¤%. Det går som regel over, men hos noen kan det bli kronisk. Er desverre ikke så mye som har veldig god dokumentasjon, men trykkbølge er en mulighet. Operasjon er en annen, men det kan man jo prøve å unngå så lenge som mulig. Kortisoninjeksjoner hjelper noen. Det finnes strekkeskinner og strekkesokker man kan få kjøpt (http://www.amazon.co.uk/s/ref=nb_sb_ss_i_3_10?url=search-alias%3Daps&field-keywords=plantar%20fasciitis%20night%20splint&sprefix=plantar+fa%2Caps%2C458 ) Vet det ser idiotisk ut, men det har hjulpet meg litt. Husker første gangen jeg prøvde, det var omtrent som jeg hadde krampe under foten, men jeg husker enda hvor fantastisk godt det føltes når den krampen slapp! Gode såler/sko er kjempeviktig! Hælen bør alltid være høyere enn forfoten. I perioder har jeg omtrent kun gått med sko med litt hæl, alt annet har gjort vondt. Jeg er supernøye på å alltid bruke innleggssåler (jeg har spesialstøpte), gå med sko med litt hæl eller bruke halvsåler/hælputer. Hvis dere bor i nærheten av Trondheim kan dere prøve å kontakte Nemus kiropraktorklinikk, er ei der som kan henvise til støping av såler, og som er god på det. Ville uansett prøvd - Tøying - Bygge opp hælen - Nedkjøling Mens hun venter på å få støpt såler og på å få strekkeskinne i posten Anonymous poster hash: c11ee...121
Anonym bruker Skrevet 9. april 2014 #15 Skrevet 9. april 2014 Tusen takk, disse skal jeg tipse henne om! Hun har forresten fått såler, men de var ikke støpt. Det var såler som ble filt littpå for å tilpasse foten hennes. Hun fikk ingen instrukser om bruk og brukte de mye hver dag. Da ble foten enda verre. Da hun gikk tilbake med de, først da fikk hun beskjed om at hun ikke skulle bruke de mer enn en liten stund hver dag. Hun har vært veldig uheldig i møte med fagfolk ang føttene. Anonymous poster hash: 69207...29a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå