Gå til innhold

Hvilket fyll til hvilken makron?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal lage masse fargerike makroner til påske. Til gaver, og for en gangs skyld har jeg bestemt meg for å farge dem i gul, grønn, blå, rosa etc. Og ha forskjellig fyll. Til vanlig er jeg konservativ(ikke politisk men ellers) og har uten farge og med sjokoladeganasj i, bare . Så - bring it on!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror aldri jeg har spist en makron. Mest fordi de har så ekle farger.

Skrevet

Ikke spesielt glad i makroner men det er fordi jeg tror jeg kan tømme hele fatet hvis jeg starter å spise de.

Hva med pistasj, lemoncurd, sjokolade, mokka?, nougat (skrives det slik?)

Takk for bildet, telefonen har desverre kommet i ettårstrassen.

Skrevet

Ser den og derfor har jeg laget vanlige.. men jeg er vokst opp med min oldemors makroner så i min familie er de tradisjon. Og nå hadde jeg en haug mandler i fryseren som måtte anvendes, og har div både dåp og konfirmasjoner hvor det skal bidraes så da lar jeg det stå til!

Skrevet

Ikke spesielt glad i makroner men det er fordi jeg tror jeg kan tømme hele fatet hvis jeg starter å spise de.

Hva med pistasj, lemoncurd, sjokolade, mokka?, nougat (skrives det slik?)

Takk for bildet, telefonen har desverre kommet i ettårstrassen.

Trassalder, ja. Kinkig! Mailen min er sånn etter at jeg skiftet "hjemsted"og epostdresse... Jækla irriterende. Var du på utflukt i går?

Skrevet

Jeg smakte mine første forrige uke. De lå så fristende på et fat da jeg kjøpte en baguette, så jeg tenkte det var på tide å smake.

Det skulle jeg aldri gjort, nå tenker jeg på makroner hver dag=(

Skrevet

Jeg smakte mine første forrige uke. De lå så fristende på et fat da jeg kjøpte en baguette, så jeg tenkte det var på tide å smake.

Det skulle jeg aldri gjort, nå tenker jeg på makroner hver dag=(

Jeg skal prøve noe nytt, Helle Høygirs med salt lakris! Det tror jeg må bli bra. Pluss lemoncurd, bringebær og blåbær, og kanskje lime/mint til en grønn en?

Skrevet

Å for et deilig onsdagsproblem! Jeg er også konservativ og liker ikke farge i maten, men hei, man må da slå seg løs i blandt! Her er mine stemmer:

Rosa med sjokoladeganasj

Grønn med sitroncurd

Gul med salt lakris

Lilla med vaniljecurd

Aldri prøvd meg på sånne, lager heller en mandelkake :) Men det burde jo absolutt være noe for meg! Den dagen jeg blir lei biscotti kanskje...

Skrevet

Kan godt fargesprake litt en gang i blant! Må jo bruke fargene jeg kjøpte på ebay! Og tenkte at makroner er det ikke så mange som lager der hvor jeg skal. Vaniljecurd? Enlighten me pliis?

Skrevet

Kan godt fargesprake litt en gang i blant! Må jo bruke fargene jeg kjøpte på ebay! Og tenkte at makroner er det ikke så mange som lager der hvor jeg skal. Vaniljecurd? Enlighten me pliis?

He,he vaniljecurd er mitt fancy navn på suksesskakekrem! Den må jo hete noe annet når den ikke skal på en suksesskake tross alt...

Skrevet

He,he vaniljecurd er mitt fancy navn på suksesskakekrem! Den må jo hete noe annet når den ikke skal på en suksesskake tross alt...

OOOOOh den kommer jeg til å bli elsket for! Takk for den, blomstre:-) Gir jeg en sånn en til mannen tror jeg at jeg kan be ham om hva som helst :strix:

Skrevet

Det tror jeg ville funket med min mann også, amandine :)

Gjest Helle_Høygir
Skrevet

du kan lage en pasjonsfrukt curd eller en bringebærcurd?

Jeg har laget min andel av makaroner og essensen er at fyllet bør ikke være for søtt- makronen lages jo med melis, så det vil sette sitt søtlige preg på selve makronen.

Mine absolutte favoritter er lakris makron fylt med sjokoladeganache med tyrkisk pepper :) de er det ikke ei smule av igjen når de blir laget!

Skrevet

Jeg har laget min andel av makaroner og essensen er at fyllet bør ikke være for søtt- makronen lages jo med melis, så det vil sette sitt søtlige preg på selve makronen.

Mine absolutte favoritter er lakris makron fylt med sjokoladeganache med tyrkisk pepper :) de er det ikke ei smule av igjen når de blir laget!

Det Helle_Høygir sa + lemon curd

Skrevet

Deler du oppskrifter?

Gjest Helle_Høygir
Skrevet

Gode saker må såklart deles! Og takk for at du lette rene oppskriften Blomstre 😘

Gjest Helle_Høygir
Skrevet

Rene??? Når ble "lette frem" til lette rene??

Skrevet

Rene??? Når ble "lette frem" til lette rene??

Vaska'n jo før jeg la'n ut vettu :)

Gjest Helle_Høygir
Skrevet

Nyvasket oppskrift lukter alltid så godt!

Skrevet

Ja ja. De lilla hadde litt for fast masse og ble derfor ikke fine i fasongen. De gule ble litt bedre i fasongen, og de grønne ble nesten bra. De rosa ble finest, men da var det nesten slutt på massen, så de ble ikke så mange. Men åtte stekebrett med femkronestørrelse makroner er stekt og prøvesmakt og nydelige. Farger til tross. Ikke helt som villa perleesukkers i fasongen, men litt knispelyd i overflaten og seig på innsiden, skal bli så bra så! Nå blir de fylt i natt.. Helle Høygir, - hvordan får du dem perfekte i fasongen? Bare øvelse?...

Gjest Helle_Høygir
Skrevet

Hehe skal jeg si at det er naturtalent?

Øvelse ja, men ei makronmatte gjør også susen.

Min røre er sånn passe flytende- ikke rennende og ikke fast. Sprøyter ut i pose med rund tip og lar de stå på benken i min 45 min. Det skaper knasen! Men lakrisene har jeg merket at trenger lengre steketid enn de andre - mulig fargen + lakrispulveret gjør det.

Fant Johan Bülow salt lakris sirup idag, så neste bakst blir terte fylt med lakriskaramell og sjokoladeganache!

Skrevet

MÅ man skolde mandlene for et godt resultat?

Gjest Helle_Høygir
Skrevet

Nei, det går kun på utseende. Mandler med skall får litt mer spraglete uttrykk.

Hvis du skal lage eget mandelmel, så må det tørke etter maling - det er mye olje i mandler.

Forøvrig hvis nan kjøper slikt mel, så må det være "full fett" varianten. Det finnes fettredusert mel, men det og makroner gir dårlig resultat.

Og melet er mye billigere i Sverige!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...