Anonym bruker Skrevet 8. april 2014 #1 Skrevet 8. april 2014 Hvor mye åpning kan man ha uten å kjenne noe? Kan man gå helt til 10cm uten å merke det å plutselig bare få trykketrang? Sikkert ett dumt spørsmål, men lurer man så spør man:) Anonymous poster hash: f556b...217
Anonym bruker Skrevet 8. april 2014 #2 Skrevet 8. april 2014 Det finnes sikkert de som har gått helt til 10 cm uten nevneverdige plager, men for de fleste vil jeg nok tro at åpningsfasen er ganske merkbar... Ellers har jeg inntrykk av at det ikke uvanlig med 2-3 cm åpning mot slutten uten at man merker noe og uten at fødselen er i gang. Tror jeg hadde et par cm åpning ved overtidskontroll i begge svangerskapene mine uten at jeg hadde merket noe. Anonymous poster hash: fe984...086
PrinsesseHengepupp Skrevet 8. april 2014 #3 Skrevet 8. april 2014 En venninne av meg møtte til overtidskontroll med 8cm åpning, uten at hun hadde merket noe. To timer senere var barnet ute, og hun merket fint lite før trykketrangen kom. Men det hører nok med til sjeldenhetene.
RosaParasoll Skrevet 8. april 2014 #4 Skrevet 8. april 2014 Jeg fikk trykketrang ved 4-5 cm åpning, da mini var en stjernekikker. Å ikke skulle presse når du føler trangen er umulig hadde ikke noe særlig med smerter frem til jeg fikk lov til å trykke, det vonde var når hodet sto i spenn i åpningen.
Blomstogbier Skrevet 8. april 2014 #5 Skrevet 8. april 2014 Jeg merket ikke noe der nede, nei kjente ikke at det åpnet seg, om det er det du tenker på? Kom på føden med 5 cm, ble overrasket. Kjente ikke mye da ungen skulle ut heller, annet enn at det strammet seg og sved litt.
Anonym bruker Skrevet 8. april 2014 #6 Skrevet 8. april 2014 Åpningsfasen har to deler: Latensfasen og den aktive fasen. Latensfasen kan vare lenge, særlig hos førstegangsfødende. Riene er regelmessige, men ikke veldig smertefulle enda. Her er man typisk hjemme fremdeles. Livmorhalsen åpnes til 3-4 cm i denne fasen. Mange kan vel sikkert være i latensfasen lenge uten egentlig å merke det, særlig om det tar lang tid. I den aktive fasen er riene oftere, sterkere og mer effektive. Utvidelsen av livmorhalsen har større framgang, mange sier at 1 cm i timen kan være en tommelfingerregel. Her vil de aller, ALLER fleste vite at de er i aktiv fødsel! Mange blir veldig smertepåvirket. Tror det er veldig, veldig sjeldent at man går gjennom denne fasen og får full åpning uten å oppdage det... Ved slutten av den aktive fasen er livmorhalsen 10 cm og neste fase, utdrivningsfasen begynner - med pressrier. Anonymous poster hash: 23e07...c27
Anonym bruker Skrevet 8. april 2014 #7 Skrevet 8. april 2014 Jeg kom på kontroll med 6 cm åpning, hadde ikke hatt særlig med lubnere eller kjent noe særlig.. ble satt i gang 5 dager etter ved at de tok vannet, da fikk jeg normale rier. Kan si jeg er veldig spent på hvordan det vil gå neste gang, om jeg plutselig får trykketrang eller om det starter rolig, blir spennende å se, men kommer nok til å gå med telefonen på meg ukene før termin, og ha rene håndklær lett tilgjengelig i hus og bil ;-) Anonymous poster hash: e76c7...d3d
Anonym bruker Skrevet 8. april 2014 #8 Skrevet 8. april 2014 Jeg kom på kontroll med 6 cm åpning, hadde ikke hatt særlig med lubnere eller kjent noe særlig.. ble satt i gang 5 dager etter ved at de tok vannet, da fikk jeg normale rier. Kan si jeg er veldig spent på hvordan det vil gå neste gang, om jeg plutselig får trykketrang eller om det starter rolig, blir spennende å se, men kommer nok til å gå med telefonen på meg ukene før termin, og ha rene håndklær lett tilgjengelig i hus og bil ;-) Anonymous poster hash: e76c7...d3d lubnere =kynnere :-) Anonymous poster hash: e76c7...d3d
Anonym bruker Skrevet 8. april 2014 #9 Skrevet 8. april 2014 Jeg gikk 1 uke med 4 cm åpning uten å merke noe særlig. Føltes som om gutten hang mellom knærne på meg, men bortsett fra maserier skjedde det ingenting annet enn at jeg sov utrolig dårlig. Anonymous poster hash: e6e8a...b9d
Musemorbr / Skrevet 8. april 2014 #10 Skrevet 8. april 2014 Hadde ikke vondt før 8cm med førstemann. Denne gangen var det vondt i 15-20 minutter, og jeg hadde 10cm da jeg kom inn. Styrtfødsel.
Anonym bruker Skrevet 8. april 2014 #11 Skrevet 8. april 2014 Min mor hadde det slik. Vakna at fostervannet gjekk. Reiste på sjukehuset men ingen smerte. Kom til sjukehuset og gjekk opp på føden og kom 10 meter inn i gangen fekk ho pressrier og fødde på gangen. Anonymous poster hash: ccc85...789
Anonym bruker Skrevet 8. april 2014 #12 Skrevet 8. april 2014 Tusen takk for svar:) har da ett litt teit spørsmål til. Det sies att det ikke er skadelig på noen måte å ha sex i svangerskapet, men gjelder det hvis du har åpning også? Tenker da på både infeksjon og det å være borti hode på babyen. Anonymous poster hash: f556b...217
Anonym bruker Skrevet 8. april 2014 #13 Skrevet 8. april 2014 Tusen takk for svar:) har da ett litt teit spørsmål til. Det sies att det ikke er skadelig på noen måte å ha sex i svangerskapet, men gjelder det hvis du har åpning også? Tenker da på både infeksjon og det å være borti hode på babyen. Anonymous poster hash: f556b...217 HI foresten Anonymous poster hash: f556b...217
Anonym bruker Skrevet 8. april 2014 #14 Skrevet 8. april 2014 Med meg så har åpningsfase smertene vært værre enn selve fødselen. Anonymous poster hash: 1a6cd...51b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå