Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Fikk nylig vite at min sønnen min på 8 år har fått det. Hvordan skal jeg tilpasse matlagingen? Og noen andre gode råd? Kan man vokse fra den?

Endret av Urwa
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, han kan ikke vokse det av seg. Cøliaki er en sykdom han må leve med livet ut.

Du finner mye god informasjon på www.ncf.no. Det er også mange Facebook-grupper du kan bli medlem av, f.eks cøliaki, norsk cøliakiforening, glutenfrie oppskrifter og mange flere. Der kan du stille spørsmål, og det deles oppskrifter og tips om spisesteder der er gode (evt dårlige) til å tilrettelegge for de med cøliaki.

Det du må huske i starten, er at de fleste med cøliaki tåler hvetestivelse. Han kan derfor få mat som inneholder dette. Dersom prøvene etter en stund ikke viser bedring, DA må dere evt kutte ut dette også. Men de fleste tåler altså hvetestivelse, noe som gjør hverdagen mye lettere.

Det er viktig at overflater og bakeutstyr er helt rene. Han bør f.eks ha egen brødfjøl. Han må også ha sitt eget pålegg. Det kan f.eks komme smuler fra glutenskiver i smøret, og det er jo ikke bra dersom gutten med cøliaki bruker av den samme. Hygiene er derfor viktig.

Hos oss lager vi det meste av maten glutenfri til hele familien. Unntaket er i hovedsak brød og pasta. Du kommer til å bli en racer på å lese innholdsfortegnelser. Husk at det ikke nødvendigvis står i innholdsfortegnelsen at det inneholder gluten, så du må vite hva du skal se etter.

Lykke til, det kommer til å gå helt fint!

Anonymous poster hash: 26f74...ce1

Skrevet

Du har vel fått time hos en erneringsfysiolog på sykehuset?

Det er en prosess å legge om til glutenfritt kosthold, og i starten føles det ganske overveldende. Jeg ble sjokkert over slike ting som at ikke alle typer leverpostei kan spises, man kan ikke spise pommes frites samme stedene som de serverer løkringer fordi de friteres i samme olje osv. Men etterhvert har all den nye kunnskapen falt på plass og det føles mer naturlig.

Et lite tips er å handle pasta i innvandrerbutikkene, de har pasta laget av rismel og det er mye mye bedre enn den pastaen du får i matbutikken som er laget av erstatningsmel.

Det er mange kokebøker på markedet, og det er masse info på nett, det kommer til å gå helt fint :)

Anonymous poster hash: 21816...3c5
Skrevet

For ditt første! Meld deg inn i NCF, de har også en genial side på Facebook med alt du kan drømme om ang råd, tips osv.

De holder også informasjoneskurs og bakekurs, avogtil også bakedager for barn.

Skrevet

Dersom du har barneforsikring kan du få igjen en grei sum. 

Anonymous poster hash: 0a916...692
Skrevet

Du må også søke støtte fra nav, tror det er grunnstønad du kan søke.

Skrevet

Tusen takk for nyttige svar og råd❤️ Da skal jeg sjekke det ut😊

Skrevet

Kan jeg spørre hvordan symptomene var? Mistenker at min sønn på samme alder har det. Veldig vondt i magen etter mat. (Pannekaker, brødskiver, kaker, boller osv..), diaré, slapp og han er ganske blek. Har også lest at man kan få benskjørhet av det, og det stemmer ganske bra. Han har brukket tommelen to ganger, lillefingeren en gang og armen en gang. Litt utslett på armene har han også.

Har bestilt time til legen til fredag, så håper hun tar det seriøst. Hva gjorde de hos legen? Hørt at de tar gastropi, men de gjør vel ikke det med en gang?

Skrevet

Kan jeg spørre hvordan symptomene var? Mistenker at min sønn på samme alder har det. Veldig vondt i magen etter mat. (Pannekaker, brødskiver, kaker, boller osv..), diaré, slapp og han er ganske blek. Har også lest at man kan få benskjørhet av det, og det stemmer ganske bra. Han har brukket tommelen to ganger, lillefingeren en gang og armen en gang. Litt utslett på armene har han også.

Har bestilt time til legen til fredag, så håper hun tar det seriøst. Hva gjorde de hos legen? Hørt at de tar gastropi, men de gjør vel ikke det med en gang?

Han hadde diare og oppkast. Tok med han til legen som tok en blodprøve. Og der kom dette frem. Be fastlegen til sønnen din ta en blodprøvesjekk av han. Lykke til.
Skrevet

Han hadde diare og oppkast. Tok med han til legen som tok en blodprøve. Og der kom dette frem. Be fastlegen til sønnen din ta en blodprøvesjekk av han. Lykke til.

Bare vær klar over at man kan ha cøliaki selv om blodprøven er negativ, særlig hos barn.... Da må det gastropi til for å få en sikker diagnose, og selv da kan det faktisk være tvil om resultatet (ikke alltid så enkelt å få riktig diagnose, og de tror jo det er veldig mange som går med dette uten å vite om det fordi de ikke har så store og tydelige symptomer, enda)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...