Anonym bruker Skrevet 8. april 2014 #1 Skrevet 8. april 2014 Jeg vet ikke om jeg misforstod en del av innleggene, men jeg oppfattet det som at det å avvenne var til det beste både for barnet og mor? Kan noen fortelle meg hvorfor? Jeg har alltid tenkt at så lenge barnet ønsker mat/kos og mor får sove godt allikevel, så er nattamming en fordel, det fører vel til at barnet får morsmelk lengre og det er vel bra? Eller er det noen argumenter jeg har gått glipp av? Jeg ammer min på 11 måneder på kveld/natt fortsatt og trodde jeg kunne fortsette med det til han ikke vil mer selv. Anonymous poster hash: c7403...3ba
☆☆☆ Skrevet 8. april 2014 #2 Skrevet 8. april 2014 Det var vel snakk om ein unge på godt over året, der behovet for samanhengande søvn begynner å bli større enn behovet for kos om natta.
Anonym bruker Skrevet 8. april 2014 #3 Skrevet 8. april 2014 Tja, om man skal velge mellom morsmelk og søvn som den viktigste faktoren så vet jeg iallefall hva jeg hadde valgt,for oss begge... Anonymous poster hash: 17d68...b17
Hjertefru Skrevet 8. april 2014 #4 Skrevet 8. april 2014 Har ikke lest innlegget du er inspirert av, men det er jo et faktum at de fleste helsesøstre mener at barnet ikke behøver nattmåltid fra ca 6 mnd. I hvert fall er det det jeg har fått høre. Er ikke helt enig i det,hvis slutter med nattamming er vel det med på å få ned produksjonen og det vil være begynnelsen på slutten for amming i de flestes tilfelle. Det er min påstand. Ser ikke problemet, så sant man ikke må opp og på jobb kl 06. Har jo tross alt permisjon. Bare ett av mine fire barn har stått over nattmat fra 6 mnd., det er første som fikk mme.
Appelsinpiken Skrevet 8. april 2014 #6 Skrevet 8. april 2014 Vi avvente all amming på engang når frøkna var litt over året. En grunn er tannhygiene, en annen er at behovet for sammenhengende søvn absolutt var til stede for oss begge.
hol(L)y COW Skrevet 8. april 2014 #7 Skrevet 8. april 2014 (endret) Det er ikke bevist noen sammenheng mellom dårlige tenner og nattamming. Så lenge det ikke blir sammenhengende amming hele natten er det null problem sa tannlegen her. Etter ettårsalderen bør det begrenses til to ggr per natt. Ellers bare å amme. Morsmelk er tross alt spesialdesignet mat fra naturens side til barnet er ganske stort sånn egentlig. Naturen har heldigvis ikke laget oss slik at barn får dårlige tenner av å amme. Endret 8. april 2014 av hol(L)y COW
Anonym bruker Skrevet 8. april 2014 #8 Skrevet 8. april 2014 Så det springende punkt er altså hvorvidt mor får god og sammenhengende søvn? For min egen del kan jeg si at søvnen jo blir avbrutt, men jeg sovner fort og godt igjen. Plages ikke noe av det. Jeg er ikke ute etter å provosere, vil bare vite hva andre tenker? Når slutter/sluttet dere andre å nattamme? Og hvorfor? Og så lurer jeg også på om det å samsove kan ha noe med saken å gjøre? Det blir vel lettere for mor å sove godt når hun slipper å stå opp for å amme... Anonymous poster hash: c7403...3ba
Anonym bruker Skrevet 8. april 2014 #9 Skrevet 8. april 2014 Så det springende punkt er altså hvorvidt mor får god og sammenhengende søvn? For min egen del kan jeg si at søvnen jo blir avbrutt, men jeg sovner fort og godt igjen. Plages ikke noe av det. Jeg er ikke ute etter å provosere, vil bare vite hva andre tenker? Når slutter/sluttet dere andre å nattamme? Og hvorfor? Og så lurer jeg også på om det å samsove kan ha noe med saken å gjøre? Det blir vel lettere for mor å sove godt når hun slipper å stå opp for å amme... Anonymous poster hash: c7403...3ba Jeg slutta med å nattamme alle tre da de var rundt 6 mnd,fordi jeg fikk høre av helsesøster at en på 6 mnd klarer seg natta igjennom uten mat og drikke,og ettersom de både spiste og drakk godt på dagtid,kunne jeg ikke skjønne hvorfor de skulle ha mat på natta, det var jo ikke fordi de var sultne,men pga vane. Det gikk superlett med alle tre å avvenne,så da tenker jeg at da var de ikke sultne,men våknet kun av vane.Samt at jeg da hadde blitt vekt alt fra fire til tjue ganger hver natt i 6 mnd og jeg tenkte at å få lov til å sove sammenhengende var noe jeg både trengte og unnet meg selv,spesielt etter at jeg fikk flere barn å følge opp og ikke kun en baby. Anonymous poster hash: 17d68...b17
☆☆☆ Skrevet 8. april 2014 #10 Skrevet 8. april 2014 Så det springende punkt er altså hvorvidt mor får god og sammenhengende søvn? For min egen del kan jeg si at søvnen jo blir avbrutt, men jeg sovner fort og godt igjen. Plages ikke noe av det. Jeg er ikke ute etter å provosere, vil bare vite hva andre tenker? Når slutter/sluttet dere andre å nattamme? Og hvorfor? Og så lurer jeg også på om det å samsove kan ha noe med saken å gjøre? Det blir vel lettere for mor å sove godt når hun slipper å stå opp for å amme... Anonymous poster hash: c7403...3ba Personlig slutta eg med nattamming når etterspurnaden ikkje lenger var tilstades. Etter 6 veker med eldste (21-6) og 4 mnd med yngste (19-08). Å vekke barna for mat har eg aldri hatt tru på. Det eg skreiv over om samanhengane søvn gjaldt (det store) barnet såvel som mor. Eg trur barn etterkvart har større behov for søvn enn pupp om natta. Forøvrig synes eg det er heilt legitimt å nattavvenne eit barn fordi mor treng søvna si også. Men då sjølvsagt ikkje før dei får i seg nok fast føde. Nokre kan det vere greit å venne av ved 6 mnd, andre treng nattpupp lenger.
Hjertefru Skrevet 8. april 2014 #11 Skrevet 8. april 2014 Jeg tror det å sove uavbrutt hele natta kanskje er en litt urealistisk forventning. Har ikke link på stående fot,men leste for litt siden at det heller er normalen for oss mennesker å våkne et par ganger pr. natt. Historisk har vi måttet stå opp, for å legge på ilden, holde vakt for rovdyr og passe barn. Det kan på samme måte som at mange barn liker å samsove forklares evolusjonsbiologisk. Men det er klart at dette krasjer litt med et samfunn der mor skal på jobb og alle går etter klokka. Litt slem nå, men jeg tror enkelte av helsestasjonens råd er bedre tilpasset samfunnets(?) behov for å få mor fortest mulig ut i arbeidslivet enn de er tilpasset våre biologiske forutsetninger. Et par oppvåkninger plager ikke meg, men har som sagt ikke begynt på jobb enda.
Anonym bruker Skrevet 8. april 2014 #12 Skrevet 8. april 2014 Jeg tror det å sove uavbrutt hele natta kanskje er en litt urealistisk forventning. Har ikke link på stående fot,men leste for litt siden at det heller er normalen for oss mennesker å våkne et par ganger pr. natt. Historisk har vi måttet stå opp, for å legge på ilden, holde vakt for rovdyr og passe barn. Det kan på samme måte som at mange barn liker å samsove forklares evolusjonsbiologisk. Men det er klart at dette krasjer litt med et samfunn der mor skal på jobb og alle går etter klokka. Litt slem nå, men jeg tror enkelte av helsestasjonens råd er bedre tilpasset samfunnets(?) behov for å få mor fortest mulig ut i arbeidslivet enn de er tilpasset våre biologiske forutsetninger. Et par oppvåkninger plager ikke meg, men har som sagt ikke begynt på jobb enda. Så alle kvinner i Norge har samme behov for (lite)søvn som deg? Den har jeg jammen meg aldri hørt før... Og en ting til:har du kanskje bare ett barn..? Kjenner jeg blir provosert av slike som deg,som tror du sitter med fasiten over hvordan vi andre skal leve Anonymous poster hash: 17d68...b17
Anonym bruker Skrevet 8. april 2014 #13 Skrevet 8. april 2014 Sluttet ved 2 mnd. Da begynte han å sove hele natta. Anonymous poster hash: cfb1f...b86
Hjertefru Skrevet 8. april 2014 #14 Skrevet 8. april 2014 Jeg tror det å sove uavbrutt hele natta kanskje er en litt urealistisk forventning. Har ikke link på stående fot,men leste for litt siden at det heller er normalen for oss mennesker å våkne et par ganger pr. natt. Historisk har vi måttet stå opp, for å legge på ilden, holde vakt for rovdyr og passe barn. Det kan på samme måte som at mange barn liker å samsove forklares evolusjonsbiologisk.Men det er klart at dette krasjer litt med et samfunn der mor skal på jobb og alle går etter klokka. Litt slem nå, men jeg tror enkelte av helsestasjonens råd er bedre tilpasset samfunnets(?) behov for å få mor fortest mulig ut i arbeidslivet enn de er tilpasset våre biologiske forutsetninger.Et par oppvåkninger plager ikke meg, men har som sagt ikke begynt på jobb enda.Så alle kvinner i Norge har samme behov for (lite)søvn som deg? Den har jeg jammen meg aldri hørt før...Og en ting til:har du kanskje bare ett barn..? Kjenner jeg blir provosert av slike som deg,som tror du sitter med fasiten over hvordan vi andre skal leve Anonymous poster hash: 17d68...b17 Da har du misforstått meg fullstendig. Jeg har normalt søvnbehov, men sovner som hi kjapt etter å ha tatt meg av mini. Og nei, jeg har fire barn jeg. Har også kjent kraftig på det med lite søvn, har hatt tvillinger som våknet opp til 8-10 ggr pr natt i en ganske så lang periode. Holdt på å bli klin sprø Men en til to ggr pr natt ser ikke jeg personlig som noe problem. Forstår at andre gjør det, og da er det eneste riktige å avvente. Folk er forskjellige. Jeg er bare litt undrende i forhold til om de rådene vi får på helsestasjonen passer alle, thats all
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå