Anonym bruker Skrevet 7. april 2014 #1 Skrevet 7. april 2014 Har blitt gravid på prevensjon med en skikkelig etterpåklatt og etter mye om og men har jeg bestemt meg for å beholde barnet. Problemet er bare at jeg etter siste fødsel gikk igjennom en operasjon i underlivet pga tidligere fødselsskade. Nå er jeg så i tvil om jeg skal tørre å føde vaginalt igjen eller om jeg skal be om keisersnitt. Har vært til samtale på Ullevål og de sier det ikke er noe i veien for å føde normalt og at jeg evt kan ta opp igjen operasjonen min i etterkant, men jeg er ikke helt overbevist... Noen som har vært i samme situasjon og kan fortelle meg hva de gjorde?? Anonymous poster hash: 039f9...4d5
Anonym bruker Skrevet 7. april 2014 #2 Skrevet 7. april 2014 Først gratulerer med baby på vei, blir sikkert veldig stas med en liten en i familien igjen. Jeg har ikke opplevd det du har så vet ikke risikoen, men jeg har 2 venninner som har ødelagt seg for livet fordi det ble overtalt til å føde vaginalt igjen, for det gikk som regel bra mente legene. Begge sliter i dag flere år etter fødsel. Jeg hadde selv en veldig tøff første fødsel, som tilslutt endte i akutt ks. Da jeg ble gravid igjen fikk jeg planlagt ks, de ville såklart jeg skulle prøve å føde igjen, men forstod hvorfor jeg ikke ønsket det. Planlagt ks ble for meg en veldig fin opplevelse. Alt føltes så rolig og trygt, mye mindre smerter i etterkant, og jeg var hjemme etter 1,5 døgn. Alt i alt en veldig god fødselsopplevelse:) Dessuten må man huske at det faktisk er mye større smerter forbundet med ruptur enn ks, og veldig få opplever infeksjon. Jeg fikk vite på skremselsamtalen min at 30% fikk infeksjon etter ks, vel samtalen med overlegen etterpå roet meg ned med at 25% av disse infeksjonene var urinveisinfeksjon grunnet katater. Så ikke bli skremt. Nå er jeg ikke noen KS forkjemper, og ser nå etter noen år har gått at jeg skulle nok ønske at jeg prøvde å føde vanlig med nr 2, for fikk jo aldri den opplevelsen med en nyfødt på brystet og bare beundre etter fødsel. Men men, det vikigste er jo at det går bra for mor og barn:) Og følg magefølelsen din og ikke la de bestemme over deg! Du har en god grunn for å ønske ks og du får det nok om du vil. Anonymous poster hash: 39656...83c
Anonym bruker Skrevet 7. april 2014 #3 Skrevet 7. april 2014 Tusen takk for fint svar!! Jeg er heller ingen KS forkjemper, men akkurat nå føler jeg nesten at det virker tryggest for meg.... Anonymous poster hash: 039f9...4d5
Anonym bruker Skrevet 8. april 2014 #4 Skrevet 8. april 2014 Jeg er absolutt ikke KS-fan i utgangspunktet, men noen ganger er det jo faktisk best. Hadde høyst ufrivillig hastesnitt første gang og ba om planlagt etter mye usikkerhet andre. Da de ikke protesterte i det hele tatt ble jeg mer sikker i min sak. Hjelper kanskje ikke på din situasjon, men er enig i at noen ganger er det gode grunner for det. Anonymous poster hash: 143ed...520
Anonym bruker Skrevet 8. april 2014 #5 Skrevet 8. april 2014 Jeg også har hatt en operasjon etter nr 1. Bestemte meg dengang for at skulle jeg ha flere barn. Måtte det bli med ks. 8 år senere. Gravid igjen. Og jeg er ikke i tvil.. De stoppet meg ikke på samtalen på kk heller.. Jeg sku ønske jeg kunne føde vaginalt. Men den sjansen tar jeg ikke.. Så jeg forstår deg godt ♥ 3 uker igjen til avtalt ks nå Anonymous poster hash: 33e92...2b1
Anonym bruker Skrevet 8. april 2014 #6 Skrevet 8. april 2014 Kjenner også noen som ble helt ødelagte, skikkelig herpa. De er så ødelagte at det ikke er snakk om vaginal fødsel. Stol på magefølelsen. Anonymous poster hash: 38ff4...5fe
Anonym bruker Skrevet 8. april 2014 #7 Skrevet 8. april 2014 Jeg er helt ødelagt nedentil etter vaginal fødsel. Legene mente også i mitt tilfelle at det kom til å gå helt bra, men nei.. Urinlekkasje og ødelagt sexliv er bare noen av plagene. .. Anonymous poster hash: f5f6d...634
Anonym bruker Skrevet 8. april 2014 #8 Skrevet 8. april 2014 Jeg også har hatt en operasjon etter nr 1. Bestemte meg dengang for at skulle jeg ha flere barn. Måtte det bli med ks. 8 år senere. Gravid igjen. Og jeg er ikke i tvil.. De stoppet meg ikke på samtalen på kk heller.. Jeg sku ønske jeg kunne føde vaginalt. Men den sjansen tar jeg ikke.. Så jeg forstår deg godt ♥ 3 uker igjen til avtalt ks nå Anonymous poster hash: 33e92...2b1 Masse lykke til!! Og fortell hvordan det gikk!! Jeg har fått ny samtale på sykehuset om fire uker - får komme opp med noen gode argument til da og se hva de sier... Anonymous poster hash: 039f9...4d5
Anonym bruker Skrevet 8. april 2014 #9 Skrevet 8. april 2014 Jeg var i samme situasjonen som deg i fjor. Operert for flere år siden etter tvillinger Det har visst noe med typen inngrep å gjøre, jeg hadde fremfall av bakre skjedevegg og derfor bakre plastikk. Dette var overhodet ingen grunn til ks, fikk jeg høre. Noe annet hvis det hadde vært fremfall av fremre skjedevegg med på følgende operasjon, tror den kalles Manchesterplastikk. Da hadde det vært ks- indikasjon ifølge gynekologene. Og jeg spurte flere. Fødselen gikk fint, men det som er nå i ettertid er at det ser ut som operasjonen holdt, men nå buler fremre vegg ut :/ Så nå ser det ut som om det blir operasjon fortil også. Anonymous poster hash: cbca8...0b0
Anonym bruker Skrevet 8. april 2014 #10 Skrevet 8. april 2014 Jeg er veldig for vaginal fødsel,men hadde jeg vært igjennom det du har vært igjennom så hadde jeg ikke hatt en eneste betenkelighet en gang. Du ble ødelagt nedentil av en fødsel!Du måtte operere underlivet for å funkere bra igjen!Vil du virkelig gjennom dette igjen?? Hadde ikke vært tvil i det hele tatt!Mitt underliv er viktigere enn å føde vaginalt i sånne gitte situasjoner! Anonymous poster hash: 3cdec...925
Anonym bruker Skrevet 8. april 2014 #11 Skrevet 8. april 2014 Jeg var i samme situasjonen som deg i fjor. Operert for flere år siden etter tvillinger Det har visst noe med typen inngrep å gjøre, jeg hadde fremfall av bakre skjedevegg og derfor bakre plastikk. Dette var overhodet ingen grunn til ks, fikk jeg høre. Noe annet hvis det hadde vært fremfall av fremre skjedevegg med på følgende operasjon, tror den kalles Manchesterplastikk. Da hadde det vært ks- indikasjon ifølge gynekologene. Og jeg spurte flere. Fødselen gikk fint, men det som er nå i ettertid er at det ser ut som operasjonen holdt, men nå buler fremre vegg ut :/ Så nå ser det ut som om det blir operasjon fortil også. Anonymous poster hash: cbca8...0b0 Det er nettopp det jeg er redd for også... Syns det er så kjipt å risikere det gode utfallet forrige gang nå som alt fungerer 90%... Dessuten føler jeg at et planlagt keisersnitt føles tryggere enn det å evt måtte igjennom en ny underlivsoperasjon uten sikkert utfall og med en større baby å ta vare på... Anonymous poster hash: 039f9...4d5
Anonym bruker Skrevet 8. april 2014 #12 Skrevet 8. april 2014 Jeg er litt i samme båt som HI, men har et spørsmål til dere som fikk keisersnitt - fikk dere noen underlivsplager etter KS (urinlekkasje etc)?? Skjønner at det tar en stund før såret på magen gror da... Anonymous poster hash: 039f9...4d5
Anonym bruker Skrevet 8. april 2014 #13 Skrevet 8. april 2014 Huff er vanskelig dette, fikk også ruptur etter sist fødsel og måtte operere, har lite plager i ettertid. Men har nå 6 uker igjen til termin, er blitt anbefalt vaginal fødsel på ny, men må innrømme at svarene her skremmer meg! Vil absolutt ikke slite for resten av livet med plager, men vil heller ikke ha keisersnitt sånn i utgangspunktet:( Anonymous poster hash: eb6be...f21
Anonym bruker Skrevet 8. april 2014 #14 Skrevet 8. april 2014 Jeg er litt i samme båt som HI, men har et spørsmål til dere som fikk keisersnitt - fikk dere noen underlivsplager etter KS (urinlekkasje etc)?? Skjønner at det tar en stund før såret på magen gror da... Anonymous poster hash: 039f9...4d5 Ikke noe sånt, men det er vondt lenge, og det er ikke en dans på roser kan jeg si. Jeg hadde det for 4 år siden og magemusklene er fortsatt ikke på topp etter mye trening og har til og med hatt personlig trener. Mistet masse blod og måtte ha blodoverføring. Fikk ikke se sønnen min første dagen omtrent, så selve barseloppholdet var en kjip affære. Men for meg var det likevel eneste alternativ, så var jo verdt det. Men hadde ønsket det annerledes. Det er en ting når det er nødvendig, da er det livreddende, men er det ikke nødvendig så er det en unødvendig belastning. Jeg hadde forøvrig en fin opplevelse av selve operasjonen. Anonymous poster hash: 143ed...520
Anonym bruker Skrevet 8. april 2014 #15 Skrevet 8. april 2014 Jeg er litt i samme båt som HI, men har et spørsmål til dere som fikk keisersnitt - fikk dere noen underlivsplager etter KS (urinlekkasje etc)?? Skjønner at det tar en stund før såret på magen gror da... Anonymous poster hash: 039f9...4d5 Ingen plager overhodet - hadde planlagt KS. Fikk baby oppe på brystet (nesten under haka ) med en gang han var ute, så ble far og baby tatt med bort for veiing og måling og greier mens jeg ble sydd igjen. jeg ble liggende på postoperativ hvor jeg fikk morfin - sov litt der så jeg merka ikke mye til at jeg var borte i en time før jeg ble trilla opp på barsel hvor baby ventet med far. noe smerter like etter at kateteret ble tatt ut, den første turen på do for å tisse var om mulig det værste med hele KS var oppe å gikk samme ettermiddag og alt gikk egentlig uforskammet bra har venninner som har tatt akutte KS og historiene våre kan ikke sammenlignes. Går nok helt fint skal du se! Anonymous poster hash: 4ba2f...734
Anonym bruker Skrevet 8. april 2014 #16 Skrevet 8. april 2014 Huff er vanskelig dette, fikk også ruptur etter sist fødsel og måtte operere, har lite plager i ettertid. Men har nå 6 uker igjen til termin, er blitt anbefalt vaginal fødsel på ny, men må innrømme at svarene her skremmer meg! Vil absolutt ikke slite for resten av livet med plager, men vil heller ikke ha keisersnitt sånn i utgangspunktet:( Anonymous poster hash: eb6be...f21 Har du vært inne til samtale på sykehuset ang fødselen? Hvis ja, følte du at du har et valg eller at legen har bestemt at det blir vaginal fødsel? Anonymous poster hash: 039f9...4d5
Anonym bruker Skrevet 8. april 2014 #17 Skrevet 8. april 2014 Ikke gi deg hvis du bestemmer deg for ks. Ikke la sykehuset styre valget ditt ihvertfall. Jeg skal fortelle hvordan alt gikk med meg Anonymous poster hash: 33e92...2b1
Anonym bruker Skrevet 8. april 2014 #18 Skrevet 8. april 2014 Har vært på samtale ja, "alle" jeg har pratet med anbefaler vaginal, men legen skulle høre på meg sa han. Så er nok jeg som bestemmer ja... Skal på vekstestimering i uke 37, og vi skal da bestemme hva vi gjør videre. Første var 4,2 kg 8 dager før ul termin,(15 dager før menstermin) så jeg vil bli igangsatt eller få keisersnitt dersom barnet er stort... Men stoler jo ikke helt på disse målingene heller da! Vil helst føde vaginalt, men er livredd for ny ruptur! Er ikke helt klart hva som gikk galt første gang heller, var spontan fødsel med gode rier, pressetid på 20 min, og jeg følte jeg hadde kontroll. Eneste er at jordmor sa "litt til nå" hele tiden og "press" så jeg gav jo alt jeg hadde! Burde nok holdt litt igjen? Blir gal av å tenke på dette! Skulle vært mulig å se inn i fremtiden! Anonymous poster hash: eb6be...f21
Anonym bruker Skrevet 8. april 2014 #19 Skrevet 8. april 2014 Har vært på samtale ja, "alle" jeg har pratet med anbefaler vaginal, men legen skulle høre på meg sa han. Så er nok jeg som bestemmer ja... Skal på vekstestimering i uke 37, og vi skal da bestemme hva vi gjør videre. Første var 4,2 kg 8 dager før ul termin,(15 dager før menstermin) så jeg vil bli igangsatt eller få keisersnitt dersom barnet er stort... Men stoler jo ikke helt på disse målingene heller da! Vil helst føde vaginalt, men er livredd for ny ruptur! Er ikke helt klart hva som gikk galt første gang heller, var spontan fødsel med gode rier, pressetid på 20 min, og jeg følte jeg hadde kontroll. Eneste er at jordmor sa "litt til nå" hele tiden og "press" så jeg gav jo alt jeg hadde! Burde nok holdt litt igjen? Blir gal av å tenke på dette! Skulle vært mulig å se inn i fremtiden! Anonymous poster hash: eb6be...f21 Hvis det blir vaginalfødsel på deg, så prøv i det minste å få vannfødsel. Jeg revnet fælt første gang med samme pressingen som deg, men det gikk så mye bedre i vann andre gangen!! Ble bare et lite innvendig sting da. Anonymous poster hash: 039f9...4d5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå