Gå til innhold

Hva gjør jeg nå da kloke damer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en datter på 15. Gjennom de 3 siste år på barneskolen ble hun fryst ut av de andre i klassen sin. Vi bor i en liten bygd og vi har ikke egen ungdomsskole. Når de begynner på ungdomsskolen har de 4 de kan velge mellom. De fleste valgte en av disse, noen få valgte de 3 andre. Min datter valgte den de færreste valgte for å få en ny start. De er slik 3 elever fra barneskolen som har begynt her. Liten skole og bare to klasser. Barna fra vår bygd ble plassert i samme klasse.

Nå har disse to andre elevene klart det... Alle fryser ut datteren min igjen. Hun kom tilbake på skolen i dag etter 2 uker hjemme med lungebetennelse. Ingen hilser. Ingen snakker med henne. Hun snakker med de hun hele tiden har snakke med, men de snur seg og går. Lærer reagerer og ringer meg. Sier at on dette fortsetter, så kjører hun datteren min hjem, for det er så vondt å se på. Datteren min blir oppfattet som søt og hyggelig hele tiden. (Hun er ikke det hjemme, der er hun i opprør, så jeg vet hun kan være sta og vrang.)

Hva gjør jeg nå? Hun vil ikke tilbake til skolen. Får akutt vondt k magen når jeg nevner i morgen uansett hva i morgen, for hun vet at i morgen er skole. Hun får "flashback" til barneskolen og blir "liten".: krabber opp i fanget mitt og sier at det er så trygt hos meg.

Faren hennes bor 30 min unna. Han er hjemme hver 4 uke grunnet jobb. Hun kan derfor ikke flytte dit med mindre jeg kan kjøre henne 3 av 4 uker. Det er det mulig jeg kan til høsten, men ikke nå. Alternativ er å bytte klasse, slik at hun begynner i A i stedet for B, som hun går i nå, eller at hun søker seg inn på skole med sine tidligere mobbere.

Jeg tror det beste vil være å endre adresse til far og begynne på ny skole det ingen kjenner henne og hennes bakgrunn, men det kan jo bli vanskelig med reiseveien. Det går ikke buss. Hjemmeskole er ikke aktuelt.

Hva ville dere gjort? Dette er jo barnet mot og jeg selger huset og flytter om jeg må for at hun skal ha det bedre. Men så har jeg to andre barn med bestevenner på skolen da......

Anonymous poster hash: a3f1a...448

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enten ta det grundig opp med skolen, kanskje ha en runde i klassen med lærer og alt, og gjerne pedagoger eller det som måtte være av ressurser - slik at det ble tatt dønn alvorlig av alle i klassen. De er alle mobbere og må få passet skikkelig påskrevet. Ville tatt av silkehanskene, og gjerne ringt andre foreldre etc. for å få dette skikkelig på dagsorden.

Om det ikke er en god mulighet for dere, kan å flytte skole være eneste siste mulighet. Obs - det er alltid noe som kjenner noen, og de nye klassevennene kommer garantert på et eller annet tidspunkt til å få vite om dette fra noen. Da er det viktig å introdusere henne slik at hun har vært utsatt for alvorlig mobbing tidligere - og ha med det som kan krype og gå av ressurser i skolen slik at den nye vil fungere.

Skrevet

Huff så leit! Som mor til en 14 år gammel jente så klarer jeg veldig å sette meg inn i hvordan hun har det. Stakkars, dette må være grusomt for henne :(

Men skolen MÅ jo gjøre noe mer for jenta enn å bare kjøre henne hjem! Hva med å kalle sammen til et foreldremøte hvor mobbing/utfrysing er på agendaen? Gjør foreldrene i klassen oppmerksomme på hva som faktisk foregår.

OG en samtale med foreldrene til disse jentene, gjør dem oppmerksomme på hvordan deres søte uskyldige små faktisk opererer! Hadde dattera mi holdt på sånn som disse jentene gjør så ville jeg ønsket å få vite det. For mine barn SKAL IKKE være mobbere! Dessverre er det mange foreldre som så vidt gidder å engasjere seg når ungene blir såpass store. Mange tenker at de ordner opp selv, men dessverre er det ofte deres barn som gjør mest f...skap også, nettopp fordi foreldrene ikke har kontroll...

Jeg ville prøvd dette først, og blir det ikke noen bedring hadde jeg flyttet. Evnt kjørt hver dag (men det kan jo bli vanskelig ift jobb og de andre barna)..

Nei, jaggu ikke lett dette her :(

Men lykke til, hi!

Anonymous poster hash: aa8bb...d20

Skrevet

Nå har hun nettopp kommet ut av rommet for å si at hun ikke vil sove, for hun vet at om hun sovner går det "fortere" til i morgen. Sender jeg hennenpå skolen i morgen? Får så vondt når hun sier at det ville vært best om hun ikke var født.

HI

Skrevet

Jeg ville antagelig flyttet. For to-tre år siden, riktignok.

Anonymous poster hash: 30ec3...44b
Skrevet

Nå har hun nettopp kommet ut av rommet for å si at hun ikke vil sove, for hun vet at om hun sovner går det "fortere" til i morgen. Sender jeg hennenpå skolen i morgen? Får så vondt når hun sier at det ville vært best om hun ikke var født.

HI

Nei, ikke send henne på skolen! La henne være hjemme og ta en streng!!! tlf til skolens rektor og forklar situasjonen. Jeg hadde sikkert også truet med at datteren min ikke kommer tilbake før skolen tar tak!

Jeg er sikkert irrasjonell i mine svar, men jeg jobber med unge jenter og fy f... så stygge de kan være imot hverandre :(

Skrevet

Joda. Men jeg har to barn til som har sine bestevenner her. De stortrives her vi bor og har etablert gode, solide vennskap. Det er ikke så lett om vi bare flytter. Gjett hvem de tar det ut på...

Skrevet

Jeg ville bedt om et møte med rektor og hørt hvordan de tenker de kan håndtere dette før jeg bestemte meg. Ville holdt henne hjemme inntil møtet er gjennomført. Hvis de ikke klarer å komme opp med en troverdig plan og hvis den ikke gir rask effekt, tror jeg nok jeg ville flyttet. 

Skrevet

HI

Nei, ikke send henne på skolen! La henne være hjemme og ta en streng!!! tlf til skolens rektor og forklar situasjonen. Jeg hadde sikkert også truet med at datteren min ikke kommer tilbake før skolen tar tak!

Jeg er sikkert irrasjonell i mine svar, men jeg jobber med unge jenter og fy f... så stygge de kan være imot hverandre :(

Dette startet i dag og læreren tok tak med en gang og har innkalt meg og henne til møte på onsdag. Så det er gjort noe fra første sekund på denne skolen. Læreren på barneskolen så på henne som et problem fordi hun gjemte seg hver gang hun ble utfryst.

Skrevet

Nei, du sender henne ikke på skolen i morgen. Du skal ringe rektor på skolen, og de skal ta deg alvorlig umiddelbart. Og de skal i klassen ta det opp med en gang, spesielt jentene som gjør det, og foreldrene til jentene skal kontaktes. 

Jeg har selv en jente på 13 år, som har opplevd lignende, mer mobbing, og sist gang var det nettmobbing. Begge gangene har skolen tatt tak umiddelbart. Og sist gang ble hun som startet det hele truet med utvisning. Det er barnet som er mobber som må ut. Ikke ditt barn.

Anonymous poster hash: 310b0...413
Skrevet

Nei, du sender henne ikke på skolen i morgen. Du skal ringe rektor på skolen, og de skal ta deg alvorlig umiddelbart. Og de skal i klassen ta det opp med en gang, spesielt jentene som gjør det, og foreldrene til jentene skal kontaktes.

Jeg har selv en jente på 13 år, som har opplevd lignende, mer mobbing, og sist gang var det nettmobbing. Begge gangene har skolen tatt tak umiddelbart. Og sist gang ble hun som startet det hele truet med utvisning. Det er barnet som er mobber som må ut. Ikke ditt barn.

Anonymous poster hash: 310b0...413

Hun har fått en del stygge kommentarer på Facebook som jeg har sett. Da har faktisk en av disse jentene forsvart henne. Hun har en god venn på skolen, men de er ikke sammen på skolen for de ble konfrontert med at de var et par daglig, så de er bare sammen på fritiden.

Det er ikke bare jenter som fryser ut. Det er også gutter. Jeg tror læreren har tatt tak i dette veldig godt. Men er så usikker på om hun skal på skolen frem til møtet på omsdag.

Men ser ut til at jeg bør holde henne hjemme. Skal jeg ringe skolen i morgen og be om undervisningen før i morgen og onsdag og ta hjemmeskole? Har allerede mistet to uker nå.

HI

Skrevet

la henne være hjemme. du kan få leseplan og info fra læreren og hun kan holde tritt på den måten.

dette er skolens ansvar å ordne opp i. de er forpliktet til å stoppe mobbing i alle former og å flytte datteren din er ikke løsningen. det sees igjen og igjen at dersom elever flyttes tar nettmobbingen over og mobbingen følger eleven til ny skole.

Skrevet

la henne være hjemme. du kan få leseplan og info fra læreren og hun kan holde tritt på den måten.

dette er skolens ansvar å ordne opp i. de er forpliktet til å stoppe mobbing i alle former og å flytte datteren din er ikke løsningen. det sees igjen og igjen at dersom elever flyttes tar nettmobbingen over og mobbingen følger eleven til ny skole.

Vet ikke helt hvordan nettmobbing foregår, men har sagt til henne at OM det blir aktuelt å flytte, så skal disse slettes fra Facebook tvert. Vet ikke om deg hjelper, men...

Skrevet

Vet ikke helt hvordan nettmobbing foregår, men har sagt til henne at OM det blir aktuelt å flytte, så skal disse slettes fra Facebook tvert. Vet ikke om deg hjelper, men...

problemet med nett og tenåringer sammen er at nettet er så forbasket stort og tenåringer er utrolig dårlige på konsekvenstenkning...

tenk deg at en eller to i klassen hennes kjenner noen på den nye skolen... rykter sprer seg så sinnssykt fort og er umulige å stoppe når de er i gang.

Skrevet

problemet med nett og tenåringer sammen er at nettet er så forbasket stort og tenåringer er utrolig dårlige på konsekvenstenkning...

tenk deg at en eller to i klassen hennes kjenner noen på den nye skolen... rykter sprer seg så sinnssykt fort og er umulige å stoppe når de er i gang.

Ja, det er nok fort gjort. Holdt henne hjemme i dag. Vet ikke om skolebytte er det beste, men å reise fra alt virker fristende akkurat nå. I alle fall for henne og meg. Men absolutt ikke for de to andre...

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...