Gå til innhold

Når noen ber barnet ditt med på noe

Anbefalte innlegg

Skrevet

Søstera til samboeren spurte om de kunne ha barnet vårt med på kino for de hadde lovet barnet sitt det om han var flink til å gjøre et eller annet. Det var liksom barnet deres sin belønning. Jeg sendte derfor bare med penger til drikke/chips og ikke til inngangen. Tenkte ikke over det engang før hun kom og ba om penger når de kom tilbake, for kinobilletten. 

Vi har veldig dårlig råd for  tiden så om jeg hadde visst jeg måtte betale for det så hadde jeg ikke gjort det. En annen gang kan jo heller vi ta barnet deres med på noe. Synes det var smålig.. 

Anonymous poster hash: 7cdad...09b
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig med deg, smålig av søsteren til samboeren  din. Inviterer man, spanderer man.

Skrevet

Eg tilbyr meg alltid å betale.

Men om tanta vet at dere sliter så kunne hun jo ha punget ut.

Anonymous poster hash: 68fa8...b49
Skrevet

Jeg tilbyr å betale, og vil ikke tenke det er smålig om de tar i mot. Jeg ville ikke spurt etter penger selv, men tatt i mot om det ble tilbudt av noen av de jeg vet har fin økonomi. Vi tar i blant med barn som kommer fra direkte fattige familier, da insisterer vi på at det er på oss.

Anonymous poster hash: b9515...5a1
Skrevet

Jeg synes det blir spesielt å be om det etterpå. Syns at man enten skal avklare slikt på forhånd, eventuelt ta i mot hvis det blir tilbudt. Men sørlig siden det er nær familie så skjer det jo fort at det spanderes litt på kryss og tvers og så går det opp til slutt...

Anonymous poster hash: a50fc...b11

Skrevet

Om andre ber med ungene våre regner jeg med de betaler om de ikke forteller samtidig at vi må betale.

Om noen vil vi skal betale får de fortelle det da slik at vi kan si nei. Og ikke si noe til ungene før de har hørt med oss.

Jeg syns det er frekt å invitere med og kreve betaling etterpå.

veldig spesielt av familie til og med.

Anonymous poster hash: 7c077...754
Skrevet

Ja, jeg synes det var litt rart rett og slett. Jeg hadde tilbudt meg å betale om det ikke var så nær familie, men vi har jo tatt barnet deres med på ting og aldri bedt om penger for det. Så tenkte at det går opp i opp. Men kanskje hun bare er litt rar? Hun har også bedt oss på pizza, og da ba hun oss om å ha med egen bunn så stilte hun med resten :o

HI

Skrevet

Ja, jeg synes det var litt rart rett og slett. Jeg hadde tilbudt meg å betale om det ikke var så nær familie, men vi har jo tatt barnet deres med på ting og aldri bedt om penger for det. Så tenkte at det går opp i opp. Men kanskje hun bare er litt rar? Hun har også bedt oss på pizza, og da ba hun oss om å ha med egen bunn så stilte hun med resten :o HI Anonymous poster hash: 7cdad...09b

Siste setninga di sier jo sitt ;)

Når jeg inviterer med barn på kino eller andre aktiviteter , altså jeg ringer og ber barnet med,

Betaler jeg alltid, og avslår penger om foreldrene tilbyr det.

Skrevet

Ja, det sier jo kanskje sitt da. Hun tilbyr seg alltid å bake eller lage noe til bursdager også, og jeg tenker det er kjempefint. Så kommer hun med regningen etterpå, og da har jeg bakt mange kaker til henne, både til dåp og selskap. Jeg gir henne aldri noe regning på det! Og hun lager toro liksom og ber gjerne om 200 kr etterpå. 

Nå sporet det litt av, men det fikk meg til å tenke :P 

HI

Skrevet

Eeeeh seriøst om jeg inviterer noen med så betaler jeg. om de tilby takker jeg pent nei. 

Hvis jeg mener noe annet, så sier jeg fra når jeg spør! 

Om barnet mitt blir invitert bort på noe tar jeg også for gitt at det betyr de betaler.

Jeg og foreldrene til kompisen til barnet mitt betaler heldigvis annenhver gang likssom. sender gjerne med pengbok ( i begynnelsen og de rørte ikke pengene hans) 

Mener dette er sunn folkeskikk jeg da. Noe annet er frekt.

Anonymous poster hash: 452ca...f08
Skrevet

Jeg betaler når jeg ber med andre, og betaling ellers avtales på forhånd. Men alt det andre sier vel sitt :P

Anonymous poster hash: 14984...a7b

Skrevet

Jeg betaler når jeg ber med andre, og betaling ellers avtales på forhånd. Men alt det andre sier vel sitt :P

Anonymous poster hash: 14984...a7b

Skrevet

Jeg hadde kanskje tilbudt meg å betale om hun ikke hadde bare "bestemt" at hun skulle være med. Hun sa liksom at den og den dagen kom hun og hentet henne for hun hadde lovet barnet sitt det som en belønning. Så da er jeg kanskje så frekk at jeg gidder ikke å betale for at hun skal belønne barnet sitt. Dattera skulle egentlig i svømmehallen, men hun synes jo det var gøy å få være med på kino da.

HI

Skrevet

Så det som egentlig skjedde, var at din slektning - som du fra før av vet mangler normal folkeskikk og er en gnienknark av dimensjoner - ga beskjed om at hun skulle ha med datteren din på kino. Hvorpå hun fremviste manglende normal folkeskikk og gnienhet av dimensjoner. Da ble du forbauset.

Hvorfor det?

Anonymous poster hash: b9515...5a1
Skrevet

Du får lage en regning til henne på alt du har bakt og gjort for henne, så kanskje hun ser hvor gjerrig hun er.

Selvfølgelig skal hun spandere når hun inviterer barnet med på kino.

Skrevet

Nei, jeg har liksom ikke tenkt så mye over det tidligere, men nå når jeg legger sammen alt så er hun jo skikkelig gnien.. 

HI

Skrevet

Eg ville definitivt sendt med billettpengar, men hadde blitt noko overraska om dei ikkje vart med heim att også.

Skrevet

Jeg har bedt med barn på kino/badeland/lekeland uten å ha planer om å betale for de. Da har jeg informert mens vi snakker sammen at det koster så og så mye. Noen ganger har jeg spandert, og noen ganger har jeg sagt hvor mye penger det koster. Det kommer litt ann på om det er barn som ber mitt tilbake på noe, og hvor god råd jeg har der og da. 

Hadde aldri bedt om penger i ettertid om jeg ikke nevnte det før avtalen ble gjort. Når mitt barn blir bedt med på noe spør jeg alltid hvor mye hun skal ha med. Noen ganger sier de at de spanderer, og da prøver jeg å huske det neste gang vi ber med nevnte barn på noe. 

Skrevet

Joda, men siden hun er i så nær familie så tenkte jeg at hun spanderte siden datteren min var "belønningen" til barnet deres. Mannen min sier nå i etterkant at han spurte om hun skulle ha penger, men da hadde hun sagt de hadde penger de. Men så kom hun og ba meg om penger etterpå, 80 kr skulle hun ha. Så da mente hun vel bare at de hadde penger til å legge ut. De har god økonomi så jeg skjønner ikke at det heller kan gå litt på å gi og ta. I stedet for å veksle penger hit og dit. Hun spurte heller ikke på forhånd, bare forlangt at hun skulle bli med, men selvfølgelig ville hun bli med på kino da, men det er liksom måten det blir gjort på. 

HI

Skrevet

Mye rart her.

Å ha en belønning til barnet sitt som andre må betale er det første jeg reagerer på;-)

Videre syns jeg at når en inviterer på den måten bør en betale. Hvis ikke bør en ta det opp med foreldrene uten at barna involveres. Jeg har grei økonomi selv, men som alenemor kan vi ikke gå på kino flere ganger i mnd. Om andre da skulle bedt barna med på kino, badeland og andre ting og jeg måtte betalt hadde det blitt veldig feil. Da vil jeg heller ha mulighet si nei, og kanskje heller brukt tiden/pengene på å dra med barnet selv;-)

Har selv med barn på ting nå og da og da betaler jeg.

Anonymous poster hash: aa3eb...4d8

Skrevet

Den som inviterer betaler. Du får kvinne deg opp og si fra, også om kaker etc.

Skrevet

Det som er vanlig er vel at den som inviterer betaler, iallfall billetten. Men vi pleier allikevel å tilby oss å betale for våre unger når de er invitert med. Blir som oftest avslått, men vi sender med litt lommepenger til snacks ol uansett :)

Noe annet vil jo bety at man risikerer å sette andre folk i forlegenhet, ikke alle har like god råd bestandig og kino er rådyrt...

Skrevet

Jeg ville sendt med penger til billett med venner som inviterte. Når barnets tante inviterer ville jeg trodd det ble spandert.

Det kaketullet må du få slutt på. Tilbyr hun seg å bake, så si at dere har nok kaker. Kommer hun uoppfordret med kake, så takk for gaven, og ikke betal.

Anonymous poster hash: 6d577...57d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...