Gå til innhold

Hvorfor er det så mye "greier" med damer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er helt fascinerende å observere.

Det er migrene, hodepine, virus, senebetennelser, øresus, slitenhet, leddsmerter, depresjoner, ryggsmerter, knesmerter, bekkensmerter, allergier and the list goes on.

I fare for å generalisere for mye, men hva gjør at kvinner opptrer så mer sykelig enn menn?

Det ligger jo snart naprapat, lege og kiropraktorfakturaer strødd langs fortauet.

Det er heksesaft og juksesaft, flere dagers shred, detox og botox.

Forstår at menn kan være prioritert i arbeidslivet.

Er det flere som deler samme syn?

Videoannonse
Annonse
Gjest Lykkeliggift_
Skrevet

Bekkensmerter har kvinner fordi de føder. Resten er jeg enig i at kvinner ikke er sykere enn menn generelt, men mange blir utslitt på grunn av dobbeltarbeid

Skrevet

Jeg er helt enig. Det florer av utbrenthet, ME, fibromagi osv

Anonymous poster hash: 383b7...7ef

Skrevet

Det er jo bare til å lese litt her inne det, så finner du ut av det ;)

Alt for mange kvinner synes det er greit å være sammen med "menn" som oppfører seg som små bortskjemte drittunger og dermed gir kvinnen dobbelt arbeid og bekymringer. Når en kvinne både jobber, tar seg av 80-100% av hus og barn alene + et stort barn (en såkalt mann), så er det kanskje ikke så rart?

Anonymous poster hash: f36fa...965
Skrevet

Litt enig med deg HI.

Anonymous poster hash: 30cb5...d38

Gjest Pusikatt
Skrevet

Det er nok fordi kvinner jobber dobbelt, de fleste menn ikke.

Skrevet

Aldri hatt manfluensa i hus?

:)

Anonymous poster hash: 6c4e6...dda

Skrevet

Menn skal jo liksom ikke ha noen av slike tilstander, og derfor snakker de ikke om det slik vi gjør.

Hvor finner du et forum tilsvarende dette, hvor menn er virkelig i flertall slik kvinner er her? Og hvor finner du en sykere mann, enn en som er forkjølet? De klager hjemme, de :D Og overdriver så til de grader. Klarer ingenting, og bare ligger der og venter oppvartning. Hvilken kvinne ville gjøre det samme?

Nå må jeg ta med at jeg er arbeidende kvinne, og til og med alenemor. På tross av mange ulike diagnoser, men ikke helt de du ramser opp.

Anonymous poster hash: 41e40...6b8
Skrevet

Jeg tror mange kvinner rett og slett sliter seg ut med tidsklemma, hente og følge unger, de skal prestere på jobb og har gjerne alt av husarbeid i tillegg. De mennene som sliter med fysiske plager tror jeg ofte holder kjeft om det og ignorerer det til de virkelig går på en smell....

Anonymous poster hash: da1ab...0a8
Skrevet

Bekkensmerter har kvinner fordi de føder. Resten er jeg enig i at kvinner ikke er sykere enn menn generelt, men mange blir utslitt på grunn av dobbeltarbeid

. Ja, la en mann gjøre en kvinnes arbeid en måned så skal vi se.. Da tenker jeg på gå gravid med eks to barn først, så når ungene begynner i b hage, gå 100% på jobb, våkennetter med unger, organisere dagen, handle lage middag, husarbeid, og alt det andre en mann ikke tenker på. Det hadde vert deilig å bare stått opp, gått på jobb, komt hjem kanskje laga middag spist og lekt med småen... Thats it. Mannfolk er enkle og ser ting litt enklere. Tror det finns flære sykelige mannfolk med disse kvinneproblrmene nå i dag enn for 50 år siden.. Er nok ikke bare kvinner som er " sykere" samfunnet er blitt hektisk tross alle hjelpemidler får vi det bare travlere

Anonymous poster hash: deae1...a45

Skrevet (endret)

Min teori:

Jo, vi syter for mye her i landet. Har nok hatt for mange goder et par generasjoner nå.

Men likestillingen har hatt sin pris tror jeg.

Vi vil så gjerne påstå at likestillingen er fullstendig på hjemmebane, at vi deler likt på arbeidsoppgaver og unger.

Men vi er ikke der. Jeg tror faktisk at 80% av damer/mødre i arbeid tar størstedelen av husarbeid og barnestell i hjemmet ved siden av jobben.

Om en mann lager middag eller vasker over stuegulvet så er han et funn og en drømmemann. Men om mor i huset er det ingen som løfter et lite øyebryn. Det er en selvfølge.

Det er klart vi blir slitne av et slikt liv! Om jeg hadde hatt jobben min (som er ganske krevende), men kunne tatt plass i sofaen med avisen eller gått til dekket bord hver dag, så hadde jeg ikke vært så sliten som heg er i dag.

For jo, jeg er en av dem som har "forvent" mannen min. Han jobber endel overtid, men jobben er langtfra like krevende som min.

Får sikkert pepper nå, men jeg kjenner faktisk ingen som med hånden på hjertet kan si at de er fullt ut likestilt i hjemmet.

Endret av To med tut og ei snuppe
Skrevet

Min teori:

Jo, vi syter for mye her i landet. Har nok hatt for mange goder et par generasjoner nå.

Vi vil så gjerne påstå at likestillingen er fullstendig på hjemmebane, at vi deler likt på arbeidsoppgaver og unger.

Men vi er ikke der. Jeg tror faktisk at 80% av damer/mødre i arbeid tar størstedelen av husarbeid og barnestell i hjemmet ved siden av jobben.

Om en mann lager middag eller vasker over stuegulvet så er han et funn og en drømmemann. Men om mor i huset er det ingen som løfter et lite øyebryn. Det er en selvfølge.

Det er klart vi blir slitne av et slikt liv! Om jeg hadde hatt jobben min (som er ganske krevende), men kunne tatt plass i sofaen med avisen eller gått til dekket bord hver dag, så hadde jeg ikke vært så sliten som heg er i dag.

For jo, jeg er en av dem som har "forvent" mannen min. Han jobber endel overtid, men jobben er langtfra like krevende som min.

Får sikkert pepper nå, men jeg kjenner faktisk ingen som med hånden på hjertet kan si at de er fullt ut likestilt i hjemmet.

Vi er! Men du kjenner ikke meg da ;) I noen perioder tar mannen mye mer husarbeid og unger enn det jeg gjør, i andre perioder er det omvendt. Vi er flinke på ulike ting da. F.eks. er det nesten bare jeg som følge opp skolearbeidet til barna, mens det nesten alltid er han som ordner med kveldsmat og legging. Det er nesten bare jeg som støvsuger, men bare han som vasker badene. Totalt ender vi likevel opp meg like mye arbeid hver.

Skrevet

Min teori:

Vi er! Men du kjenner ikke meg da ;) I noen perioder tar mannen mye mer husarbeid og unger enn det jeg gjør, i andre perioder er det omvendt. Vi er flinke på ulike ting da. F.eks. er det nesten bare jeg som følge opp skolearbeidet til barna, mens det nesten alltid er han som ordner med kveldsmat og legging. Det er nesten bare jeg som støvsuger, men bare han som vasker badene. Totalt ender vi likevel opp meg like mye arbeid hver.

Og slik burde det jo være hos alle. Men jeg tør påstå at de færreste har det som dere. Men det er fyfy å henge ut mannen sin på den måten eller innrømme at man er litt konservativ i fordelingen, så de fleste dekker nok over det.

Skrevet

Fordi kvinner har et ustabilt hormonnivå, mens menns hormonnivå er stabilt hele tida.

Anonymous poster hash: b546d...889

Skrevet

Fordi kvinner har et ustabilt hormonnivå, mens menns hormonnivå er stabilt hele tida.

Nei, vær grei!

Vi kan ikke dra hormoner fram og skylde på for alt.

De hadde hormoner i kroppen for 50 år siden også...

Anonymous poster hash: 9c854...05a

Skrevet

Er helt fascinerende å observere.

Det er migrene, hodepine, virus, senebetennelser, øresus, slitenhet, leddsmerter, depresjoner, ryggsmerter, knesmerter, bekkensmerter, allergier and the list goes on.

I fare for å generalisere for mye, men hva gjør at kvinner opptrer så mer sykelig enn menn?

Det ligger jo snart naprapat, lege og kiropraktorfakturaer strødd langs fortauet.

Det er heksesaft og juksesaft, flere dagers shred, detox og botox.

Forstår at menn kan være prioritert i arbeidslivet.

Er det flere som deler samme syn?

Med unntak av bekkensmerter er da ikke noe av dette typiske kvinneplager. Jeg kjenner ett eneste menneske som har migrene, det er en mann. Min mann har mye oftere hodepine enn det jeg har. Virus angriper meg bekjent ikke etter kjønn. Min mann ble nylig operert for kneplager. Jeg kjenner like mange menn som kvinner som sliter med ryggen.

Har du statistikk som viser at kvinner opptrer mer sykelig enn menn? For det stemmer ikke helt med virkeligheten slik jeg opplever den.

Når det er sagt, så er det dessverre slik her i livet i 2014, at kvinner jevnt over jobber mer og tar langt mer ansvar for hjem og barn enn det menn gjør. Og samtidig er typiske kvinneyrker dårlig betalt og fysisk belastende.

Skrevet

En annen ting er at jeg tror menn har lettere for å slippe ansvar hvis han vet andre gjør det eller at det kan gjøres senere.

Kvinner er mer der at de tankemessig bruker tid på alt mulig, også det som mannen skal gjøre. Selv om vi vet vi skal gjøre noe i morgen og det ikke trengs å gjøres før i morgen, så bruker vi ofte energi på det i dag likevel. Hvis vi har bestemt at noe skal utsettes til i morgen, så bruker vi gjerne energi på å tenke at "hvis vi bare hadde gjort slik i stedenfor, og den hadde gjort det, da kunne jeg ha gjort det i dag og sluppet å gjøre det i morgen, og i morgen kan det hende det krasjer med noe annet hvis ikke den gjør slik og jeg gjør slik..." osv.

Men har mye bedre evne til å koble av og på, og da bruker de også mindre energi på det. Og å bekymre seg for noe han vet dama gjør, det er jo ingen vits i, for han stoler på at hun gjør sin del uansett. Mens dama gjerne føler ansvar også for det hun vet mannen gjør.

I tillegg tror jeg at altfor mange ikke tar nok ansvar for egen helse. Alle problemene HI lister opp er problemer de fleste (ikke riktig alle) pådrar seg pga et dårlig kosthold, dårlig livsstil, stress osv.

Når man begynner å bli sliten så begynner man å ta lettvinte løsninger, og da er man inne i en vond sirkel helsemessig.

Anonymous poster hash: a4f8e...fe4
Skrevet

Nei, vær grei!

Vi kan ikke dra hormoner fram og skylde på for alt.

De hadde hormoner i kroppen for 50 år siden også...

Anonymous poster hash: 9c854...05a

Ja, men kvinnene jobbet ikke da! Også tror jeg mye av grunnen er dårlig kosthold. :)

Skrevet

Min teori:Jo, vi syter for mye her i landet. Har nok hatt for mange goder et par generasjoner nå.Men likestillingen har hatt sin pris tror jeg.Vi vil så gjerne påstå at likestillingen er fullstendig på hjemmebane, at vi deler likt på arbeidsoppgaver og unger.Men vi er ikke der. Jeg tror faktisk at 80% av damer/mødre i arbeid tar størstedelen av husarbeid og barnestell i hjemmet ved siden av jobben.Om en mann lager middag eller vasker over stuegulvet så er han et funn og en drømmemann. Men om mor i huset er det ingen som løfter et lite øyebryn. Det er en selvfølge.Det er klart vi blir slitne av et slikt liv! Om jeg hadde hatt jobben min (som er ganske krevende), men kunne tatt plass i sofaen med avisen eller gått til dekket bord hver dag, så hadde jeg ikke vært så sliten som heg er i dag.For jo, jeg er en av dem som har "forvent" mannen min. Han jobber endel overtid, men jobben er langtfra like krevende som min.Får sikkert pepper nå, men jeg kjenner faktisk ingen som med hånden på hjertet kan si at de er fullt ut likestilt i hjemmet.

Vi er! Men du kjenner ikke meg da ;) I noen perioder tar mannen mye mer husarbeid og unger enn det jeg gjør, i andre perioder er det omvendt. Vi er flinke på ulike ting da. F.eks. er det nesten bare jeg som følge opp skolearbeidet til barna, mens det nesten alltid er han som ordner med kveldsmat og legging. Det er nesten bare jeg som støvsuger, men bare han som vasker badene. Totalt ender vi likevel opp meg like mye arbeid hver. Anonymous poster hash: f36fa...965

Sånn er det vanligvis hos oss også. Nå som jeg er gravid er det mer skjevfordeling; dvs han gjør nesten alt hjemme og med snuppa, siden jeg er helt utslitt etter jobben.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...