Anonym bruker Skrevet 7. april 2014 #1 Skrevet 7. april 2014 Jeg skal gi henne div oppgaver, som gå ut med søppel, vaske doen, tørke støv, inn/ut av oppvaskmaskina, sette på vaskemaskin med klær, brette tøy, Disse opg tengte jeg skulle ha hver sin verdi. Feks kr 10 for å gå ut med søppel, kr 15 for vaske du,kr 10 for å støvsuge osv........ Og så legge sammen og så blir det ukelønn utbetalt på fredag. Hvordan gjør dere det? Tenker 1 til 2 opgaver daglig. -Vi kan gjøre det sammen da så klart, men hun skal lissom også være med å bidra...... Er dettefor mye? Hvordan gjør du det med arbeidsoppgaver, og lommepenger? Anonymous poster hash: f1bc5...5b1
Anonym bruker Skrevet 7. april 2014 #2 Skrevet 7. april 2014 Forventer at barna bidrar i huset ten å få lønn for det. De får husly, mat, klær, varme osv. De trenger vitterlig ikke lønn for å bidra i eget hjem med det som skal gjøres. Anonymous poster hash: 7dd38...1fd
Anonym bruker Skrevet 7. april 2014 #3 Skrevet 7. april 2014 Tenkerlønn som motivasjons faktor her da. Og siden jeg tenker hun skal begynne få ukelønn, så kan hun kanskje gjøre noe for det?? Er jeg heilt på bærtur her ?? HI. Anonymous poster hash: f1bc5...5b1
Anonym bruker Skrevet 7. april 2014 #4 Skrevet 7. april 2014 Har en 4.klassing og en 5.klassing, de får 50 kr hver lørdag i lommepenger. Sin del av lasset hjemme må de dra uten å få betalt for det. Jeg forventer og forlanger at alle bidrar etter evne uten å kreve lønn for det når det kommer til daglig husarbeid. De har ansvar for søppelet, de bærer ut papirsøppel, plast og restavfall. De må også hjelpe til med ting som å dekke bordet, rydde av bordet, sette inn og ut av oppvaskmaskin, rydde på plass sine egne rene klær, holde rommet i orden, rydde og støvsuge kjellerstuen osv. Hadde de forventet penger for disse tingene hadde jeg blitt sur, dette er ting som må gjøres i et hus og vi hjelper hverandre uten å forvente lønn for det. Men jeg kan godt tilby de litt penger for ting jeg ønsker at de skal gjøre for meg ellers, vaske bilen min, stable ved når den blir levert om høsten, klippe gresset osv. De er også vant til å jobbe litt for penger både hos besteforeldre og naboer. Ene naboparet her (pensjonister) gir de 50 kr for å sjekke postkassa hver dag når de er i syden i 3 uker f.eks (de stopper selvfølgelig post og avis, men det hender jo det havner noe reklame der likevel). Andre naboen her gir de 50 kr hver gang de klipper gresset for han. Bestefaren kan gi de 50 kr for å hjelpe med bilvask, stabling av ved e.l. osv. Onkelen kan lønne dem for å skrubbe verandaen eller lufte hunden... Men penger for å delta i den daglige driften av hus og hjem her hos meg, det får de ikke altså. Anonymous poster hash: 77eec...616
Anonym bruker Skrevet 7. april 2014 #5 Skrevet 7. april 2014 Her får ingen betalt for å gjøre helt vanlig husarbeid, men fireåringen får 20kr hver lørdag. Snop for mer enn det synes jeg ikke han trenger, og ofte putter han mynten på sparegrisen heller enn å bruke den. Kommer aldri til å betale for at de hjelper til med husarbeid. Når de blir gamle nok til det, typ 13år kan de begynne å gå med aviser hvis de vil ha mer penger. Er selv vokst opp med at det man vil ha må man jobbe for, og det er mye kjekkere å tjene egne penger på realt arbeid enn å smiske med foreldrene sine for noe man måtte gjort likevel. Anonymous poster hash: 21aa7...ac0
Anonym bruker Skrevet 7. april 2014 #6 Skrevet 7. april 2014 Jenta mi er tung å be til å gjøre husarbeid,så det har desverre blitt til at jeg gjør det meste selv, Men nå kom hun selv og kom på dette med ukelønn, for det var noen andre på skolen som hadde fått ukelønn, og da kom hun med forslaget om å gjøre forskjellig i huset............... Jeg syntes det var en god ide... men det er tydeligvis ikke det? Anonymous poster hash: f1bc5...5b1
Jojo x3 Skrevet 7. april 2014 #7 Skrevet 7. april 2014 Min tredjeklassing spurte om han kunne få oppgaver og ukelønn. Vi har blitt enige om 30kr hver fredag. Har vært litt usikker på hvor mye/lite jeg skulle gi så får følge med på denne tråden..Da har han 1-2 oppgaver 6 dager i uken. Vi er også enige om atvi som familie hjelper hverandre uansett penger eller ikke. Han har alltid vært flink til å hjelpe uansett.
Anonym bruker Skrevet 7. april 2014 #8 Skrevet 7. april 2014 Min 1 klassing får 50 kr hver fredag. Han gjør litt småtteri i huset. 50-lappen går rett i lommeboka hans. Han sparer veldig til en legobåt. Snop etc på lørdag kjøper jeg Anonymous poster hash: 36fc4...71d
Anonym bruker Skrevet 7. april 2014 #9 Skrevet 7. april 2014 flere innspill ?? Anonymous poster hash: f1bc5...5b1
boblulf Skrevet 7. april 2014 #10 Skrevet 7. april 2014 Vi har ein avtale med 3.klassingen at han får 50 kr i veka dersom han vasker trappa og støvsuger rommet sitt (rydde må han då sjølvsagt også gjere). Det er ikkje kvar veke han gjer dette, men hjelper sjølvsagt med enkle ting (rydding av bordet osv) i tillegg. Dette er penger som han disponerer fritt, lørdagsgodt kjøper vi inn felles, så det blir blad eller sparing. Eg synes under 50 er litt lite, men det spørs vel kva det går til, donald-blad som er populært her koster jo nesten 50.
Honningmelon Skrevet 7. april 2014 #11 Skrevet 7. april 2014 Min 2. klassing får 50 kr. i uka og 4. klassingen får 60 kr. Eldste gjør mest. Men, de har en god del oppgaver begge to, og må betale for svømming selv (20 kr) hvis de ønsker å dra på det. Klage de på ting de må gjøre, så er tilbudet å bli fratatt ukepengene.
Anonym bruker Skrevet 7. april 2014 #12 Skrevet 7. april 2014 Synest de var snakk om mye penger jeg da. Tenker en femtilapp i uka er greitt, så kan du heller gi litt mindre om hun ikke gjør jobbene sine. Anonymous poster hash: e9aa0...7cb
Anonym bruker Skrevet 7. april 2014 #13 Skrevet 7. april 2014 Oi. Har en i 1. Og en i 2. Jeg. Har ikke en gang vært inne på hverken ukepenger eller faste oppgaver enda... Anonymous poster hash: 70db1...28f
Anonym bruker Skrevet 7. april 2014 #14 Skrevet 7. april 2014 1 klassing ( 6-7 år) og 50kr? Oj hjelpes.... Hva skal du gi han som 12-14 åring? Min 5 åring får 5kr uka for å rydde rommet mange ganger i uka. Og 2-3kr for å støvsuge bittelitt på stua. Han er kjempe fornøyd. Anonymous poster hash: 7f631...89d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå