Gå til innhold

SFO har tatt over skogen vår

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi eier en liten skogteig rett ved en skole. Både skolen og sFO bruker den mye. SFO har nå satt opp gapahuk og laget i stand bålplass. Minst 3 dager i uka brukes området av 40-60 unger i regi av SFO. Dette sliter selvfølgelig mye på området.

Må jeg tillate denne bruken? Kan jeg kreve leie?

Er det noen som vet hvordan lovverket er på dette området?

Anonymous poster hash: 098b2...155
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Privat grunn er privat grunn. Du kan jo gi beskjed om at du enten ikke tillater det, eller at du ønsker kompensasjon for ødelagt mark.

Kan du ta kontakt med kommunen? Jeg kjenner ikke helt regelverket.

Anonymous poster hash: 380bc...07c
Skrevet

De kan da ikke bare ta seg til rette i privat skog?

Greit at man som skogeier ikke kan nekte folk å gå på tur i den, men å lage digre leirplasser i den kan da umulig være lov?

Anonymous poster hash: a5dc9...c9c
Skrevet

De kan da ikke bare ta seg til rette i privat skog?

Greit at man som skogeier ikke kan nekte folk å gå på tur i den, men å lage digre leirplasser i den kan da umulig være lov?

Anonymous poster hash: a5dc9...c9c

Til å begynne med var de mer bare på tur innimellom, men så økte det bare på. Nå har de det som fast tilholdssted.

Skrevet

Fra linken over:

Områder med mye ferdsel

På områder som brukes veldig mye av folk til friluftsaktivitet kan det settes opp egne regler av kommunen og eieren av området for å verne naturen mot slitasje.

Skrevet

Jeg trodde en måtte ha tillatelse for å sette opp slikt. Barnehagen vår snakket med grunneiernom å sette opp en gapahuk og gjøre litt rundt der. De fikk skriftelig tillatelse. De fikk lov mot at de holdt det ved like, kuttet ned litt trær og grener slik at stien dit ble grei.

Sfo her vet jeg ikke får lov å bruke skogen utover å gå der og slike ting her hos oss. Friferdsel er t vel i skoger uansett hvem som eier, men bruksrett er en annen ting.

Anonymous poster hash: 706bb...834

Skrevet

Jeg trodde en måtte ha tillatelse for å sette opp slikt. Barnehagen vår snakket med grunneiernom å sette opp en gapahuk og gjøre litt rundt der. De fikk skriftelig tillatelse. De fikk lov mot at de holdt det ved like, kuttet ned litt trær og grener slik at stien dit ble grei.

Sfo her vet jeg ikke får lov å bruke skogen utover å gå der og slike ting her hos oss. Friferdsel er t vel i skoger uansett hvem som eier, men bruksrett er en annen ting.

Å gå der har de nok lov til, ja. Det er den permanente bruken jeg ikke er begeistret for. For å si det som det er har jeg ganske lyst til å sette i gang med litt vedhugst akkurat i det området bare for å markere at de må tilpasse seg.

Skrevet

Å gå der har de nok lov til, ja. Det er den permanente bruken jeg ikke er begeistret for. For å si det som det er har jeg ganske lyst til å sette i gang med litt vedhugst akkurat i det området bare for å markere at de må tilpasse seg.

Kan du ikke ta en prat med SFO da?

Skrevet

Kan du ikke ta en prat med SFO da?

Må selvfølgelig det, men det er best å sjekke hva lovverket sier først. Damene som jobber det er ikke spessielt godt bevandret på det området og kan komme med de pussigste påstander.

Skrevet

Det stod veldig enkelt forklart i linken over her :)

Men de bør jo skjønne at man ikke kan bygge på andre sin eiendom? Det er ikke sikkert de har tenkt på at noen eier skogen ;)

Skrevet

Det stod veldig enkelt forklart i linken over her :)

Men de bør jo skjønne at man ikke kan bygge på andre sin eiendom? Det er ikke sikkert de har tenkt på at noen eier skogen ;)

Skulle ikke forundre meg om de har "glemt" det nei ;)

Skrevet

Jeg vil tro at de må ha tillatelse for å sette opp gapahuk. Jeg jobber på sfo og hos oss har vi en gapahuk som vi har sammen med skole og bhg. Men vi har skriftlig tillatelse  fra eier av skogen

Anonymous poster hash: b745a...096
Skrevet

Her hos oss ble det et forferdelig rabalder, da skolen gjorde det samme som hos dere. De kom til en leieavtale, og dette fikk vi foreldre hjem i et skriv fra skolen....

Jeg synes ikke skole / sfo har noen rett til å gjøre sånt uten å undersøke om det er lov. De vet nok at det er privat....

snakk med kommunen de vet hva som er lov....

Anonymous poster hash: 6bff4...015
Skrevet

Her har du muligheten til å gi masse barn fine opplevelser i skogen din, men du vil heller markere at den er din. Resultatet kan fort bli mer innetid og færre turer for barna. Hvor stort problem er det egentlig for deg? Kan du ikke heller se på det som at du gjør en god gjerning ved å la dem få være der?

Anonymous poster hash: 01bf1...898

Skrevet

Her har du muligheten til å gi masse barn fine opplevelser i skogen din, men du vil heller markere at den er din. Resultatet kan fort bli mer innetid og færre turer for barna. Hvor stort problem er det egentlig for deg? Kan du ikke heller se på det som at du gjør en god gjerning ved å la dem få være der?

Det handler nok mer om at skolen her tar seg til rette uten i det hele tatt å snakke med grunneier.

Anonymous poster hash: 17a42...c56

Skrevet

Så ifølge deg kan man bare ta seg til rette så lenge det gir barn mulighet til å være ute?

Anonymous poster hash: 8075b...8ff

Skrevet

Er du bydame?

Det er greit å gå tur og spise niste, plukke bær osv i andres skog, men man setter da ikke i gang bygging av permanent leirplass uten å spørre først. Dessverre mange som tror det er bare å ta seg til rette..

Skrevet

De kan jo ikke bare ta seg til rette på privat grunn uten å ha spurt om tilatelse.

Barnehagen vår hadde et tursted. De hadde tillatelse fra grunneier.

Når de ville bygge gapahuk og gjøre litt forandringer, snakket de med grunneier og spurte om lov.

Anonymous poster hash: 01c05...e65

Skrevet

Er du bydame?

Det er greit å gå tur og spise niste, plukke bær osv i andres skog, men man setter da ikke i gang bygging av permanent leirplass uten å spørre først. Dessverre mange som tror det er bare å ta seg til rette..

Jeg er klar over at det er hi som formelt sett har rett her, og at sfo burde gjort ting annerledes. Likevel mener jeg at hun kan hjelpe til å prøve å finne en god løsning for alle i stedet for å stå på krava.

Skrevet (endret)

Vi eier en liten skogteig rett ved en skole. Både skolen og sFO bruker den mye. SFO har nå satt opp gapahuk og laget i stand bålplass. Minst 3 dager i uka brukes området av 40-60 unger i regi av SFO. Dette sliter selvfølgelig mye på området.

Må jeg tillate denne bruken? Kan jeg kreve leie?

Er det noen som vet hvordan lovverket er på dette området?

De kan ikke sette opp gapahuk uten tillatelse. Ei heller gjøre skade på området. Litt usikker på grensen for regelmessig bruk slik du beskriver, men da ville jeg hørt med kommunen.

Hvis du leser friluftloven kan du se at de har tråkket over flere grenser til nå.

http://lovdata.no/dokument/NL/lov/1957-06-28-16

Har tidligere eiet en del skog, så har vært borti en del problemstillinger selv.

Endret av MotherOf3
Skrevet

Er du bydame?

Jeg er klar over at det er hi som formelt sett har rett her, og at sfo burde gjort ting annerledes. Likevel mener jeg at hun kan hjelpe til å prøve å finne en god løsning for alle i stedet for å stå på krava.

Det er jo ganske mange andre som også kunne stilt opp frivillig med sine resurser hvis det var det om å gjøre. Det kan vel ikke gjøre noe for rutebåtselskapet å la skolen bruke båten gratis hvis den likevell ikke var full eller å la en barnehafe ha fast tilhold i hagen din på dagtid når du likevell er på jobb heller?

Jeg vet det er å sette det på spissen, men jeg er litt lei av at alle bare tar det som en selvfølge at alt som er mitt automatisk skal kunne brukes av alle andre og at jeg altid skal stille opp gratis bare fordi jeg har utstyr som mange er interessert i. Når det gjelder SFO hadde jeg nok vært mer positiv om de hadde gitt ungene mine et godt tilbud, men det gjør de ikke.

Skrevet

Det er ikke tillatt å sette opp noe fast på annen manns grunn - det er jeg rimelig sikker på.

At de bruker det (om det er utmark), så kan du ikke nekte for det.

Sjekk med landbrukskontoret i kommunen din.

Snakk med skolen ifht bruken "fint at dere er mye ute og lærer barna om skog og mark, men...."

Anonymous poster hash: 8d9db...fd3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...