Anonym bruker Skrevet 7. april 2014 #1 Skrevet 7. april 2014 Jeg har studert et lite embryo (ikke av menneske) i tidlig fase og ble svært overrasket over hvor levende og responderende det var. Jeg så det lille hjerte pumpe ut blodceller i årene, jeg såg hjernen, anlegg til ører og øyer og at det lille embyoet rørte på seg. Hvis jeg bevegde litt på underlaget det lå på så respondere den med bevegelse og hvis jeg stilte på lyset på mikroskopet responderte den også med bevegelse. Veldig fasinerende og en liten tankevekker for meg. Jeg har alltid sett på et embryo som en død celleklomp, men dette var alt annet en dødt. En perfekt liten organisme. I starten ser og utvikler alle vertbrater seg likt, så dette lille embryoet kunne like gjerne vært starten på et menneskeliv. Anonymous poster hash: 68855...432
Gjest MammaTilKidsa Skrevet 7. april 2014 #2 Skrevet 7. april 2014 Hvorfor har du sett på det som en død celleklump tidligere?
Anonym bruker Skrevet 7. april 2014 #3 Skrevet 7. april 2014 Jeg har studert et lite embryo (ikke av menneske) i tidlig fase og ble svært overrasket over hvor levende og responderende det var. Jeg så det lille hjerte pumpe ut blodceller i årene, jeg såg hjernen, anlegg til ører og øyer og at det lille embyoet rørte på seg. Hvis jeg bevegde litt på underlaget det lå på så respondere den med bevegelse og hvis jeg stilte på lyset på mikroskopet responderte den også med bevegelse. Veldig fasinerende og en liten tankevekker for meg. Jeg har alltid sett på et embryo som en død celleklomp, men dette var alt annet en dødt. En perfekt liten organisme. I starten ser og utvikler alle vertbrater seg likt, så dette lille embryoet kunne like gjerne vært starten på et menneskeliv. Anonymous poster hash: 68855...432 Hvis du alltid har sett på spiren til liv som en død celleklump, så skjønner jeg godt at dette var en tankevekker for deg. Anonymous poster hash: 7ccf7...9b5
Anonym bruker Skrevet 7. april 2014 #4 Skrevet 7. april 2014 Jeg har studert et lite embryo (ikke av menneske) i tidlig fase og ble svært overrasket over hvor levende og responderende det var. Jeg så det lille hjerte pumpe ut blodceller i årene, jeg såg hjernen, anlegg til ører og øyer og at det lille embyoet rørte på seg. Hvis jeg bevegde litt på underlaget det lå på så respondere den med bevegelse og hvis jeg stilte på lyset på mikroskopet responderte den også med bevegelse. Veldig fasinerende og en liten tankevekker for meg. Jeg har alltid sett på et embryo som en død celleklomp, men dette var alt annet en dødt. En perfekt liten organisme. I starten ser og utvikler alle vertbrater seg likt, så dette lille embryoet kunne like gjerne vært starten på et menneskeliv. Anonymous poster hash: 68855...432 Embryoer dør vel utenfor livmoren? Hvordan kunne hjertet pumpe? Anonymous poster hash: 10fb1...613
Anonym bruker Skrevet 7. april 2014 #5 Skrevet 7. april 2014 Et embryo vil i tidlig fase være omtrent som en liten reke, den beveger seg og oppfører seg på instinkt. Morsomt og spennende å se på. Å se og forstå at et embryo er celledeling i rask aksjon, hvor utvikling av nerver og organer gjør at det ser mer reflekterende levende ut, det er nok en stor opplevelse for mange. Men håper ikke du prøver å legge mer i det enn som så, enn at det er liv i sin spede start. Et embryo har ikke utviklet nervebaner og hjerneceller ennå, det skjer først i fosterstadiet etter uke 10 ca, og et embryo har på ingen måte noen reflekterende evner. Jeg håper at svært få ser på et embryo som en "død celleklump", de fleste vil vel oppfatte det som selvmotsigende. Anonymous poster hash: 5b4ab...981
Anonym bruker Skrevet 7. april 2014 #6 Skrevet 7. april 2014 Hvorfor har du sett på det som en død celleklump tidligere? Det samme lurte jeg på. Hvordan kan noen se på et embryo som det? Er vel noe av det mest levende det. Utvikler seg til et helt lite individ. Du tenker kanskje på u evisdt heller enn dødt? Anonymous poster hash: fb79f...501
Anonym bruker Skrevet 7. april 2014 #7 Skrevet 7. april 2014 Jeg har studert et lite embryo (ikke av menneske) i tidlig fase og ble svært overrasket over hvor levende og responderende det var. Jeg så det lille hjerte pumpe ut blodceller i årene, jeg såg hjernen, anlegg til ører og øyer og at det lille embyoet rørte på seg. Hvis jeg bevegde litt på underlaget det lå på så respondere den med bevegelse og hvis jeg stilte på lyset på mikroskopet responderte den også med bevegelse.Veldig fasinerende og en liten tankevekker for meg. Jeg har alltid sett på et embryo som en død celleklomp, men dette var alt annet en dødt. En perfekt liten organisme.I starten ser og utvikler alle vertbrater seg likt, så dette lille embryoet kunne like gjerne vært starten på et menneskeliv.Anonymous poster hash: 68855...432 Embryoer dør vel utenfor livmoren? Hvordan kunne hjertet pumpe? Anonymous poster hash: 10fb1...613 Det var en eggleggende vertebrat, altså en fisk. Neste uke skal vi studere embryokyllinger. I starten er utviklingen for alle vertbrater veldig lik, så det gir oss en pekepinne på hvordan menneskeembryoer utvikler seg. Jeg har sett på embryoer som "dødt" fordi jeg trodde ikke det var så utviklet i en så tidlig fase. Jeg hadde aldri forestilt meg at en liten spire til liv kunne sanse omgivelsene sine såpass. Hi Anonymous poster hash: 68855...432
Gjest MammaTilKidsa Skrevet 7. april 2014 #8 Skrevet 7. april 2014 Et embryo vil i tidlig fase være omtrent som en liten reke, den beveger seg og oppfører seg på instinkt. Morsomt og spennende å se på. Å se og forstå at et embryo er celledeling i rask aksjon, hvor utvikling av nerver og organer gjør at det ser mer reflekterende levende ut, det er nok en stor opplevelse for mange. Men håper ikke du prøver å legge mer i det enn som så, enn at det er liv i sin spede start. Et embryo har ikke utviklet nervebaner og hjerneceller ennå, det skjer først i fosterstadiet etter uke 10 ca, og et embryo har på ingen måte noen reflekterende evner. Jeg håper at svært få ser på et embryo som en "død celleklump", de fleste vil vel oppfatte det som selvmotsigende. Anonymous poster hash: 5b4ab...981 Hvorfor trekker du frem dette med reflekterende evner?
Anonym bruker Skrevet 7. april 2014 #9 Skrevet 7. april 2014 Et embryo vil i tidlig fase være omtrent som en liten reke, den beveger seg og oppfører seg på instinkt. Morsomt og spennende å se på. Å se og forstå at et embryo er celledeling i rask aksjon, hvor utvikling av nerver og organer gjør at det ser mer reflekterende levende ut, det er nok en stor opplevelse for mange. Men håper ikke du prøver å legge mer i det enn som så, enn at det er liv i sin spede start. Et embryo har ikke utviklet nervebaner og hjerneceller ennå, det skjer først i fosterstadiet etter uke 10 ca, og et embryo har på ingen måte noen reflekterende evner. Jeg håper at svært få ser på et embryo som en "død celleklump", de fleste vil vel oppfatte det som selvmotsigende. Anonymous poster hash: 5b4ab...981 Hvorfor trekker du frem dette med reflekterende evner? Fordi jeg fikk en litt ekkel følelse av at innlegget var skrevet som et ledd i en anti-abort-kampanje... Må jo bare håpe at jeg tar feil. Anonymous poster hash: 5b4ab...981
Gjest MammaTilKidsa Skrevet 7. april 2014 #10 Skrevet 7. april 2014 Et embryo vil i tidlig fase være omtrent som en liten reke, den beveger seg og oppfører seg på instinkt. Morsomt og spennende å se på. Å se og forstå at et embryo er celledeling i rask aksjon, hvor utvikling av nerver og organer gjør at det ser mer reflekterende levende ut, det er nok en stor opplevelse for mange. Men håper ikke du prøver å legge mer i det enn som så, enn at det er liv i sin spede start. Et embryo har ikke utviklet nervebaner og hjerneceller ennå, det skjer først i fosterstadiet etter uke 10 ca, og et embryo har på ingen måte noen reflekterende evner. Jeg håper at svært få ser på et embryo som en "død celleklump", de fleste vil vel oppfatte det som selvmotsigende. Anonymous poster hash: 5b4ab...981 Hvorfor trekker du frem dette med reflekterende evner? Fordi jeg fikk en litt ekkel følelse av at innlegget var skrevet som et ledd i en anti-abort-kampanje... Må jo bare håpe at jeg tar feil. Anonymous poster hash: 5b4ab...981 Jeg skjønner likevel ikke hva du ville fram til? Er det mindre trist med abort fordi de reflekterende evnene ikke er utviklet?
Anonym bruker Skrevet 7. april 2014 #11 Skrevet 7. april 2014 Et embryo vil i tidlig fase være omtrent som en liten reke, den beveger seg og oppfører seg på instinkt. Morsomt og spennende å se på. Å se og forstå at et embryo er celledeling i rask aksjon, hvor utvikling av nerver og organer gjør at det ser mer reflekterende levende ut, det er nok en stor opplevelse for mange. Men håper ikke du prøver å legge mer i det enn som så, enn at det er liv i sin spede start. Et embryo har ikke utviklet nervebaner og hjerneceller ennå, det skjer først i fosterstadiet etter uke 10 ca, og et embryo har på ingen måte noen reflekterende evner. Jeg håper at svært få ser på et embryo som en "død celleklump", de fleste vil vel oppfatte det som selvmotsigende. Anonymous poster hash: 5b4ab...981 Hvorfor trekker du frem dette med reflekterende evner? Fordi jeg fikk en litt ekkel følelse av at innlegget var skrevet som et ledd i en anti-abort-kampanje... Må jo bare håpe at jeg tar feil. Anonymous poster hash: 5b4ab...981 Jeg skjønner likevel ikke hva du ville fram til? Er det mindre trist med abort fordi de reflekterende evnene ikke er utviklet? De som har, eller skal ta abort, av ulike grunner, har det ofte allerede ganske trist, og da hjelper det ikke at abortmotstandere prøver alt de kan å personifisere embryoet eller fosteret. Var ikke meningen å gjøre en hyggelig opplevelse og innsikt om liv til en diskusjon om abort, ville bare poengtere at et embryo som beveger seg i et så tidlig stadiet kun er celledeling. Anonymous poster hash: 5b4ab...981
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå