Gå til innhold

aap eller overgangsstønad?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Det går mot brudd i forholdet...jeg har et barn fra før og er halveis med nr 2. Jeg går på aap som gir 11800 etter skatt i mnd,men det er vel noe mer i overgangsstønaden som man får som alemor? Kan jeg velge det det som gir mest utbetalt i permisjonen? Kan jeg i såfall velge overgangstønad og samtidig søke engangsutbetalingen ,skulle virkelig trengt den nå,den er vel p rundt 37ooo? Noen som vet?

 

Anonymous poster hash: 3f3b3...1a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du får ikke engangsstønad om du har tjent opp foreldrepenger og det har du vel på AAP... 

 

Hvis du blir alene og har opptjent foreldrepenger, men det er under en viss sum kan du få OS i tillegg til foreldrepengene :) 

 

https://www.nav.no/rettskildene/Vedlegg/Vedlegg+2+til+kap.+15+-+Overgangsst%C3%B8nad+og+s%C3%A6rtillegg+fra+1.+mai+2013.348396.cms Der ser du hva du kan få i OS...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aap og overgangsstønad kan samordnes på samme måte som vanlig lønnsinntekt og overgangsstønad. Du kan ikke velge engansstønad fremfor foreldrepenger i utgangspunktet. Kun hvis du har en veldig lav dagsats som man kan ha på dagpenger (feks 3-400 dagen) ikke aap. Det er fordi aap regnes etter et minstebeløp på minimum 2x G beløpet i folketrygden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man står helt fritt til å velge mellom engangsstønad eller foreldrepenger om man har rett på begge deler, men det er ikke særlig smart å velge engangsstønad pluss full overgangsstønad kontra fulle foreldrepenger pluss redusert overgangsstønad.. Husk at som enslig forsørger får du fedrekvote ukene og dermed 14 uker lengre permisjon - disse må også taes med i regnestykket... Jeg er rimelig sikker på at du vil få mer totalt med foreldrepenger pluss redusert overgangsstønad.. 



Anonymous poster hash: 9407b...e9b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...