Gå til innhold

Nyfødt på 3 dager, som gulper og gulper

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter hver eneste amming, så gulper lillegutt så fælt. Ofte må han jo gulpe opp all melken han drakk, fordi det kommer så mye. :-/

I tillegg så bæsjer han hvertfall 10 ganger om dagen.

Var å fikk veid lillegutt og han hadde gått ned 10%, og veier nå stakkarslige 2500 gram. Det er jo derfor viktig at han ikke kaster opp all maten han får :-(

Kan det være melka mi han reagerer på?? Har ikke opplevd det tidligere at nyfødte gulper så mye. I tillegg virker han ikke spesielt tilfreds, gråter mye og roer seg nesten bare med puppen. Og jeg tenker jo at det kanskje ikke er så heldig at han pupper hele tiden, siden han gulper så mye. Men hvis han ikke får puppen, så er det bare gråt.

Har dere noen tips, råd eller erfaringer å dele med en nervøs og småredd mamma?? :-)

Anonymous poster hash: 7d195...f7e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde dratt tilbake på barsel, fått en barnelege til å skjekke:-)

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Allergi mot melk? Min var sånn, og har melkeproteinallergi...

Skrevet

Ungen til en venn av meg gulpa/spydde opp all maten han fikk i seg og la ikke på seg. Gråt en del også. Viste seg at han hadde reflux eller noe. Ta deg en tur på barsel du og få en barnelege til å se på han :) Lykke til :)

Skrevet

Han er 3 dager!! Det tar tid før han finner en egen rytme på spisingen, det er helt normalt at de går ned 10%... Sa de ikke noe på barsel om dette? Og helt normalt at de gulper mye etter mat uten at det trenger å være noe. De er glupske når de er så små.

Kan og hende at han har noe fostervann igjen i magen..

Ville selvsagt tatt en telefon til barsel, eller hs og hørt med de og, men ville ikke bekymret meg nevneverdig for allergier og refluks enda. Det ta og tid før systemet funker siden han er nyfødt. 10bleier om dagen er og normalt.

Anonymous poster hash: be38c...668
Skrevet

Alle mine 3 gutte har gulpet masse. Sistemann nå veldig masse ! Han hang i puppen døgnet rundt , kavet endel og var urolig. Høres litt ut som din gutt er nå.

Dra på helsestasjon og vei han en gang i uken,da ser du om han går opp nok. Følg med på at han har flere våte bleier i døgnet .se på ammmehjelpen sine sider hvor mange våte bleier de skal ha som nyfødte.

Min gutt gikk opp ekstremt mye. 500 gr i uken i 7 uker. Så han fikk i seg nok selvom han sprutgulpet flere ganger daglig....

Jeg fant ut etter mye lesing at jeg overproduserte melk. Fulgte ammehjelpen.no sine råd om hva man gjør da og ungen forandret seg på under et døgn....

Gå inn og les på ammehjelpen sider og da kanskje spesielt på det med overproduksjon av melk, følg med fremover på om du og ungen har noen av " symptomene " ....litt tidlig ennå å følge det opplegget de da anbefaler kanskje men sjekk om du syns det stemmer for dere : )) det gjorde hverdagen vår myyyye bedre hvertfall. Jeg fulgte dette opplegget når han var ca 6 uker : ))

Masse lykke til !

Skrevet

Syntes alt dette hørtes nomalt ut for en nyfødt på 3 dager. Begge mine har vært sånn. Og da har vi vært på sykehuset enda. Tror heller ikke gulpingen har noe å si med at barnet går ned i vekt. Dette er helt vanlig at de gjør de første dagene. Mine har gått ned en halv kg hver på den tiden.

Husk at magesekken ikke er stå stor enda. Kan være mye styrtgulp den første tiden. Og at babyen har mange bleier betyr bare at den får nok mat har jeg lest. Datteren min hadde også veldig mange bleier de første månedene.

Men ring sykehuset om du er usikker.

Skrevet

Og gi han så mye pupp han vil. :)

Skrevet

Min er 6 mnd og gulpet enormt mye i begynnelsen men var ikke noe galt, gutter er og mer umodne i lukkerefleksen. Min gulper ennå en del. Men det var så mye i begynnelsen at vi grua oss til hver gang ammingen var over.

Anonymous poster hash: bff19...135

Skrevet

Min datter hadde reflux øsofagitt, en svekkelse i lukkemusklen mellom spiserøret og magesekken.

Det at det nyfødte barnet ditt gulper så mye, er ikke nødvendigvis noe unormalt, mange gjør det.

Men jeg merket tidlig at min datter hadde mye mer ubehag. Hun ville f.eks ikke ligge på ryggen og aldri helt flatt.

Vi måtte bygge opp og legge henne på siden for at noen av oss i det hele tatt skulle noe søvn.

Er du veldig bekymret så snakk med helsesøster på helestasjonen, men jeg tror du ville merket det hvis det var reflux.

Skrevet

Allergi mot melk? Min var sånn, og har melkeproteinallergi...

Min og. Og reflux. Helt likt. Vår fikk også pustebesvær da mageinnholdet rant ned i lungene når han sov, og pleide å "stå i bro" når han spiste/gulpet. Ville satt igang m melkefri diett i samråd m lege. Vi fikk også noen medisiner mot refluxen (det kan skade ham å holde på sånn over tid, da spiserøret blir "etset" når alt kommer opp igjen.. Det er selvsagt ikke noe som skjer på en-to-tre, men er uansett viktig å få ham sjekket ordentlig.) Lykke til!

Anonymous poster hash: 76eb5...a6c

Skrevet

Prøv å ikke gi han så ofte. Er viktig at han drikker "sluttmelken". Er den som virkelig metter. Og ring føden. Bedre å ta en sjekk for mye. Hilsen 5 barns mamma.

Anonymous poster hash: b620c...5fc
Skrevet

Du tilhører sykehuset de første to ukene etter fødsel, så ta en telefon ned til barsel i morgen :) Her inne får man noen ganger gode tips, men kan være godt å snakke med fagfolk også. Kanskje det er en ammepoliklinikk i nærheten også? 

Min har forresten melkeproteinallergi men er ikke en gulper, så er ikke nødvendigvis en sammenheng der. Og kan være vanskelig å påvise allergi på så små barn, men foreslå det for lege og se hva de sier :)

(og gratulerer så masse med baby!)

Anonymous poster hash: bf34c...a73
Skrevet

Tusen takk for svar og råd damer.

Jeg vet bare ikke mine arme råd her altså. Nå har gutten skreket i nesten tre timer i strekk. Han henger konstant i puppen, eneste da han ikke gråter. Meninger gang jeg kobler han av puppen, så raper han opp noe oppstøt, for så å ligge og svelge på det igjen. Så det høres jo ut som om han har fått mat. Men nå hører jeg jo at det bråker og romesterer i den lille magen. Nesten slike lyder som når min mage er sulten. Har han ikke fått nok mat da?? I tillegg blir han helt vill når han får puppen og kan bare ikke få den fort bok inn i munnen. Men han spiser bare litt, så sovner han. :-( :-(

Dette er så vanskelig. Mannen mener jeg bør varme han litt NAN, slik at ikke ungen sulter :-/ men jeg ønsker å vente med det evt. Vil jo prøve litt lengre før jeg evt går over til MME.

Skal til kontroll på sykehuset på mandag, så da kan jeg få dem til å se på vekta hans da. Og evt høre hva dem mener jeg skal gjøre.

Huff, bare gråter og gråter her. Føler meg fullstendig mislykket som mamma. Første barnet mitt fikk MME fra han var 2 mnd, og nå går det vel mot MME igjen. Og jeg som har så lyst til å amme :-(

Hi

Skrevet

Tusen takk for svar og råd damer.

Jeg vet bare ikke mine arme råd her altså. Nå har gutten skreket i nesten tre timer i strekk. Han henger konstant i puppen, eneste da han ikke gråter. Meninger gang jeg kobler han av puppen, så raper han opp noe oppstøt, for så å ligge og svelge på det igjen. Så det høres jo ut som om han har fått mat. Men nå hører jeg jo at det bråker og romesterer i den lille magen. Nesten slike lyder som når min mage er sulten. Har han ikke fått nok mat da?? I tillegg blir han helt vill når han får puppen og kan bare ikke få den fort bok inn i munnen. Men han spiser bare litt, så sovner han. :-( :-(

Dette er så vanskelig. Mannen mener jeg bør varme han litt NAN, slik at ikke ungen sulter :-/ men jeg ønsker å vente med det evt. Vil jo prøve litt lengre før jeg evt går over til MME.

Skal til kontroll på sykehuset på mandag, så da kan jeg få dem til å se på vekta hans da. Og evt høre hva dem mener jeg skal gjøre.

Huff, bare gråter og gråter her. Føler meg fullstendig mislykket som mamma. Første barnet mitt fikk MME fra han var 2 mnd, og nå går det vel mot MME igjen. Og jeg som har så lyst til å amme :-(

Hi

Jeg synes det høres helt normalt ut. Men kontakt fagpersonale! Forstår at det er enklest å spørre her, men skal du ha gode svar må du snakke med noen som jobber med dette. Og hvis du VIL amme anbefaler jeg deg å kontakte ammehjelpen! Les masse på nettsida deres og ring en ammehjelper, evnt send pm til lillenims her som er ammehjelper. For hvis du virkelig vil få det til hjelper det masse å ha god hjelp. (Ikke at det er noe galt i mme, men hvis du ønsker å amme må du jobbe for å få til det).

Anonymous poster hash: bf34c...a73

Skrevet

Jeg synes også dette høres helt normalt ut. Jeg husker min gulpet dobbelt så mye som han drakk i perioder, virket det som. Når de er så små er det ingenting som er regulert eller på plass enda, og både kaving, hysterisk gråt når puppen ikke er der, masse gulping, sovning med puppen og ja, alt du nevner er fullstendig normalt de første dagene, uten at det trenger å bety at noe er feil. Og det er iallefall ikke noe galt i det du gjør. Men som flere andre her er inne på; ta kontakt med fagfolk/helsestasjon/barsel, be om vektkontroll og veiledning, så er jeg helt sikker på at du får den hjelpen og ikke minst støtten du trenger. 

Du er en super mamma! 

Skrevet

Ta små pauser i måltidet - "rap" ham da. Kan være at han spiser for fort

Anonymous poster hash: bc6db...b26

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...