Anonym bruker Skrevet 5. april 2014 #1 Skrevet 5. april 2014 Bare et lite hjertesukk fra meg.... Synes det er så voldsomt fokus på hva diagnoser her inne.... Det skrikes opp diagnoser så¨fort noe faller litt utenom det normale. Som f.eks denne moren som var bekymret for babyen som gikk ved 7 mnd alder - ADHD med en gang. Har ikke barnet begynt å sykle innen en gitt alder, eller liker ikke barnet at man skjærer med motorsag så er det noe galt. Hypersensitivitet, tilknytningsforstyrrelser, aspergers, tourettes and so on.... Jeg ser selvsagt nytten av diagnoser, slik at man får satt i gang behandling og riktige tiltak, men skal man ikke være veldig forsiktig med å kaste ut diagnoser på et nettforum - med den lille informasjonen man får her? Man ser en flik av virkeligheten som sikkert er grundig anonymisert og man skal skrike ut TOURETTES, ASPERGERS; ADD med en gang? Anonymous poster hash: 8a561...fbf
Anonym bruker Skrevet 5. april 2014 #2 Skrevet 5. april 2014 Jepp. Alt skal ha en merkelapp. Og det er de kapable til å sette bare fra noen tekstlinjer på nett. Det jeg liker dårligst her inne. Behovet for at alt MÅ være innenfor normalen. Ellers er det sykdom og diagnoser. Forstår ikke behovet. Det blir jo bare veldig stusslig å lese. Anonymous poster hash: b955c...b3b
Modesty Blaise. Skrevet 5. april 2014 #3 Skrevet 5. april 2014 Er så enig med deg HI. Blir helt matt av at det minste lille avvik fra normalen skal ha en diagnose. Det er ikke alt som trenger merkelapper, det er ikke vanskligere enn at mennesker er forskjellige og har forskjellige forutsetninger.
DramaMama Skrevet 5. april 2014 #4 Skrevet 5. april 2014 Helt enig!! Men jeg opplever også at enkelte foreldre nærmest tillegger ungene sine diagnoser de ikke har for å forsvare uønsket atferd e.l.
Anonym bruker Skrevet 5. april 2014 #5 Skrevet 5. april 2014 Mye lettere å forholde seg til en konkret merkelapp enn noe som er mer diffust, tror jeg. Men er det egentlig så rart - alt i dag skal settes i bås og forstås fullt ut. Vi snakker om at samfunnet aldri har vært åpnere enn det er i dag. Men samtidig så er vi altså i ferd med å katalogisere og sette alt i bås, liker ikke det som går utenfor en av malene våre, da må noe være galt. Hos noen (et fåtall, tror jeg) så er det også lettere å få en merkelapp enn å måtte legge om livene sine der man tar feil valg og har uhensiktsmessig adferd. Og alt dette er forferdelig synd, for de som virkelig har diagnoser må "betale" for fordommer... Men på et forum som dette bør man være bevisst både når det gjelder å gi råd og å ta til seg råd. Det sitter mange som synser, det sitter mange som kan litt, det er lett å trekke konklusjoner ut fra den informasjonen man har - men man vet ikke om det er vitale detaljer som fagfolk kunne sett i sammenheng og dermed kommet til andre konklusjoner.... og så sitter det også mange veldig dyktige personer her inne med store kunnskaper og mye erfaring. Mitt inntrykk er at de som virkelig sitter på kunnskap, de kommer med konstruktive forslag, hvem man kan oppsøke, alternative utfordringer/diagnoser/løsninger som også bør sjekkes ut. Jo mer bastant noen er, jo mer kritisk bør man kanskje være. Anonymous poster hash: eb6a9...fdc
Anonym bruker Skrevet 5. april 2014 #6 Skrevet 5. april 2014 I motsatt ende her... Mini har utviklet seg særdeles sent og takket være mitt pågangsmot overfor det offentlige så er behandling og opptrening satt i gang tidlig. Det har gitt resultater!! Anonymous poster hash: 7aa84...453
Anonym bruker Skrevet 5. april 2014 #7 Skrevet 5. april 2014 Helt enig. Ikke bare foreldre med også barnhager, helsestasjon, skoler osv. Alt skal ha en merkelapp. Hvis barnet sliter så er det selvfølgelig greit med en diagnose så barnet kan få hjelp. Men syntes det tar litt av. Har mye ADHD i familien og mine barn skal ikke ha noen diagnose før de virkelig trenger det. Har så vidt nevnt det på helsestasjonen og helsesøster var enig. Nå vet jeg ikke om mine barn har ADHD siden vi sjelden tenker over det. Men de sliter heller ikke med så mye heller. Aktive ja men det er det eneste foreløpig Anonymous poster hash: 67bc0...6ec
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå