Bustetroll Skrevet 5. april 2014 #1 Skrevet 5. april 2014 Jeg sliter med den dumme samvittigheten min. Jeg har ingen grunn til å ha dårlig samvittighet, men følelsen går ikke vekk. Hva hjelper?
Lyckelin Skrevet 5. april 2014 #2 Skrevet 5. april 2014 Å som jeg skulle ønske jeg satt inne med den oppskriften! Har desverre ingen råd, bare trøsten at vi er fler i samme båt!
Light of my life Skrevet 5. april 2014 #3 Skrevet 5. april 2014 Den som hadde funnet opp en pille mot dårlig samvittighet hadde nok blitt rik ja.... Hvor konstruktivt det ville vært sammfunnsmessig er en annen sak
Iiiiik Skrevet 5. april 2014 #6 Skrevet 5. april 2014 Sinne. Gjerne berettiget overfor den som gjør at det gnager. Faen heller, det skulle da bare mangle at jeg ikke skulle drite i deg nå. Du fortjener ikke bedre. Når stilte du sist opp for meg liksom?
Bustetroll Skrevet 6. april 2014 Forfatter #7 Skrevet 6. april 2014 Gode råd, men både vin og sjokolade er uaktuelt dessverre.Får kjøpe meg en boksesekk
Gjest Jigglewiggle Skrevet 6. april 2014 #8 Skrevet 6. april 2014 Det som hjelper meg er å prate om det, få andre sine synspunkter og meninger, da selvfølgelig med noen jeg stoler på Ellers vinner som regel sunn fornuft over det meste til slutt, men det kan være en lang og tung vei dit at man lytter til den.
Bustetroll Skrevet 6. april 2014 Forfatter #9 Skrevet 6. april 2014 Det som hjelper meg er å prate om det, få andre sine synspunkter og meninger, da selvfølgelig med noen jeg stoler på Ellers vinner som regel sunn fornuft over det meste til slutt, men det kan være en lang og tung vei dit at man lytter til den. Fått masse synspunket. Alle er like, så vet at jeg ikke har noen grunn til dårlig samvittighet, men den går ikke vekk for det!
Gjest Jigglewiggle Skrevet 6. april 2014 #10 Skrevet 6. april 2014 Det som hjelper meg er å prate om det, få andre sine synspunkter og meninger, da selvfølgelig med noen jeg stoler på Ellers vinner som regel sunn fornuft over det meste til slutt, men det kan være en lang og tung vei dit at man lytter til den. Fått masse synspunket. Alle er like, så vet at jeg ikke har noen grunn til dårlig samvittighet, men den går ikke vekk for det! Som sagt, en kan og tung vei før sunn fornuft vinner... Nå vet ikke jeg hvem du har dårlig samvittighet for, men prøv å si til deg selv at du ikke trenger å ha det. Stå foran speilet med rak rygg og gjenta til det kjedelige. Si det til du tror det! Høres helt teit ut, men det er jo faktisk forsket på at man skal kunne endre sin tankegang på denne måten
Bustetroll Skrevet 6. april 2014 Forfatter #11 Skrevet 6. april 2014 Det som hjelper meg er å prate om det, få andre sine synspunkter og meninger, da selvfølgelig med noen jeg stoler på Ellers vinner som regel sunn fornuft over det meste til slutt, men det kan være en lang og tung vei dit at man lytter til den. Fått masse synspunket. Alle er like, så vet at jeg ikke har noen grunn til dårlig samvittighet, men den går ikke vekk for det! Som sagt, en kan og tung vei før sunn fornuft vinner... Nå vet ikke jeg hvem du har dårlig samvittighet for, men prøv å si til deg selv at du ikke trenger å ha det. Stå foran speilet med rak rygg og gjenta til det kjedelige. Si det til du tror det! Høres helt teit ut, men det er jo faktisk forsket på at man skal kunne endre sin tankegang på denne måten Hm... Men tror jeg kommer til å føle meg så dum at det ikke virker? Kan jo prøve. Takk for tips!
Iiiiik Skrevet 6. april 2014 #12 Skrevet 6. april 2014 Jeg tror den dårlige samvittigheten oppstår når man kjenner på motstridende følelser. Eller når fornuften har tatt en avgjørelse og følelsene ikke helt henger med. Noen ganger er den dårlige samvittigheten en god korreksjon, når man har bestemt noe for kjapt og empatien roper. Som regel tror jeg allikevel det er sånn at man henger igjen i en god følelse, i forelskelsen eller i familiekjærligheten eller minnet om venninnen sånn som hun var. På tross av hendelser som har gjort at fornuften har sagt at nok er nok, så forstyrrer disse gamle og gode minnene. For meg hjelper det å sortere, å trekke frem de gode grunnene og la dem dekke over de gamle og gode følelsene. Det hjelper også å minne meg selv om at jeg fortjener da f... bedre enn å skulle trekke med gammel dødvekt, stille opp for folk som aldri gjør gjengjeld.
Bustetroll Skrevet 6. april 2014 Forfatter #13 Skrevet 6. april 2014 Jeg tror den dårlige samvittigheten oppstår når man kjenner på motstridende følelser. Eller når fornuften har tatt en avgjørelse og følelsene ikke helt henger med. Noen ganger er den dårlige samvittigheten en god korreksjon, når man har bestemt noe for kjapt og empatien roper. Som regel tror jeg allikevel det er sånn at man henger igjen i en god følelse, i forelskelsen eller i familiekjærligheten eller minnet om venninnen sånn som hun var. På tross av hendelser som har gjort at fornuften har sagt at nok er nok, så forstyrrer disse gamle og gode minnene. For meg hjelper det å sortere, å trekke frem de gode grunnene og la dem dekke over de gamle og gode følelsene. Det hjelper også å minne meg selv om at jeg fortjener da f... bedre enn å skulle trekke med gammel dødvekt, stille opp for folk som aldri gjør gjengjeld. Det er i alle fall litt lettere nå som jeg får ting fra flere perspektiver. Offentlig, og dere flotte damer her inne Alt ordner seg til slutt!
Løvemor79 Skrevet 8. april 2014 #14 Skrevet 8. april 2014 Å drite i de som gir en dårlig samvittighet, og huske på at man faktisk gjør så godt man kan!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå