Anonym bruker Skrevet 5. april 2014 #1 Skrevet 5. april 2014 Kan jeg spørre om det i barnehagen? Gutten min på snart fem år kan lese, skrive og regne. Han kjeder seg i barnehagen. Bør de legge opp til ekstra utfordringer for han eller må vi følge opp dette hjemme? Anonymous poster hash: 874bc...46b
Anonym bruker Skrevet 5. april 2014 #2 Skrevet 5. april 2014 Han kommer til å kjede seg i skolegruppa også. Det er jo ikke akkurat sånn at de lærer noe annet enn å skrive navnet sitt der.... Anonymous poster hash: e7b66...4a1
Anonym bruker Skrevet 5. april 2014 #3 Skrevet 5. april 2014 Er det sant? Ja, da hjelper det ikke stort. Noen forslag? Anonymous poster hash: 874bc...46b
Anonym bruker Skrevet 5. april 2014 #4 Skrevet 5. april 2014 I førskolegruppa i vår bhg lærer barna bokstaver, navnet sitt, andre korte ord, tall, enkle pluss-stykker, noen engelske ord og sanger, i tillegg til tema som f eks brannvern... Anonymous poster hash: a7475...9dd
Anonym bruker Skrevet 5. april 2014 #5 Skrevet 5. april 2014 Hva som gjøres i førskolegruppa er nok veldig varierende fra barnehage til barnehage. Men barnehagen skal møte barn på det nivået de er på, uavhengig am de er sterke eller svake. Dette kan du lese mer om i rammeplanen for barnehager. Ville tatt det opp på en hyggelig måte med ped.leder. Ikke kreve noe, men legge frem at dere ønsker at barnet får større utfordringer for å kunne utnytte sitt potensiale. Barnehagen plikter til å samarbeide med foreldrene, mer om det i bhgloven. Det er samfunnets ønske at evnerike barn får utvikle sitt potensial. Man skal ikke kede seg i bhgen, eller på skolen for den saks skyld. Selv om dette ofte skjer de sterke elevene i skolen... Anonymous poster hash: 8b68d...4cf
Anonym bruker Skrevet 5. april 2014 #6 Skrevet 5. april 2014 Ja, da skal jeg ta det opp med dem. Vil at han skal få utvikle evnene sine. I natt vekket han meg for å si at 112+112 er 224. Det hadde han ligget og tenkt på.. Anonymous poster hash: 874bc...46b
It's all about me Skrevet 5. april 2014 #7 Skrevet 5. april 2014 Førskolegruppa er stor stas og noe de fleste ser fram i mot gjennom det meste av barehagetiden. Å få være eldst og gjøre ting som egen gruppe, bare skolestarterene. Og ikke minst forbrede seg så smått på å begynne på skolen. Å begynne i førskolegruppa et år for tidlig blir helt feil. Men å be barnehagen legge opp noen aktiviteter til din gutt etter hans nivå når det er frilek kan du og bør du derimot gjøre.
Anonym bruker Skrevet 5. april 2014 #8 Skrevet 5. april 2014 OM han vil kjede seg så veldig får du heller be om at han begynne på skolen et år for tidlig da. Anonymous poster hash: 0df9f...9cf
Anonym bruker Skrevet 5. april 2014 #9 Skrevet 5. april 2014 Syns dere som foreldre bør ta i et tak! Hva med å lære han sjakk? Spille avanserte spill med han hjemme? Spør om de kan lage en turgruppe i barnehagen så han og de andre 5 åringene får brukt seg fysisk. Han er nok ikke den eneste i barnehagen som er kommet då langt faglig. Hva tenker du at han skal gjøre i førskolegruppa det året han skal være i den gruppa? Jeg ville også jobbet med å få han til å slappe av i hjernen på nettene. At han vekker dere og ligger våken for å tenke på matte på nettene er ikke bra. Det må du jobbe med. Anonymous poster hash: 63b7e...708
Anonym bruker Skrevet 5. april 2014 #10 Skrevet 5. april 2014 La ham være barn så lenge som mulig! Ikke la ham gå i skolegruppa nå for så å ikke begynne sammen med de andre på skolen Gi ham utfordringer privat. Det er mange fine ting å gjøre - mightymind og andre ting som utvikler evnen til å tenke (så noen nevne sjakk her) La ham begynne å spille et instrument (finnes f.eks. små fioliner eller så er det jo ukulele e.l.). Håndarbeid, tegning..... det er så mye! Er han helt på høyden sosialt? La det være utfodringen! Er han langt fremme i fysiske ferdigheter? La ev det være utfordringen! Er han så smart som du sier, vil han måtte lære å ta hensyn til dette hele livet. Like greit å lære det med en gang (har venninne med mensabarn - det går helt fint i vanlig skole det fordi hun har lært barnet å ta hensyn, være grundig og hjelpe andre) Anonymous poster hash: 6306d...f66
Anonym bruker Skrevet 5. april 2014 #11 Skrevet 5. april 2014 Kommer an på om det er gruppe noen timer i uken, eller helt egen førskoleavdeling? Anonymous poster hash: 62622...c76
Anonym bruker Skrevet 5. april 2014 #12 Skrevet 5. april 2014 Datteren min begynte i førskolegruppa den høsten hun fylte 4 år, men det var fordi hun begynte på skolen den høsten hun ble 5 år. Hadde hun ikke begynt på skolen 1 år før tiden ville jeg ikke latt henne gå 2 år i førskolegruppa. Anonymous poster hash: c79c1...791
Anonym bruker Skrevet 5. april 2014 #13 Skrevet 5. april 2014 Kan jeg spørre om det i barnehagen? Gutten min på snart fem år kan lese, skrive og regne. Han kjeder seg i barnehagen. Bør de legge opp til ekstra utfordringer for han eller må vi følge opp dette hjemme? Anonymous poster hash: 874bc...46b I førskolegruppa i min barnehage lærer de ikkeå lese, skrive og regne noe særlig. De lærer b.l.a og klare seg selv : gå på do, kle av og på seg yttertøy, knytte sko, sitte stille og rekke opp hånden. Dette er det skolene her ønsker de skal lære seg. Skrive, regne og lese lærer de på skolen. Anonymous poster hash: 926c2...d01
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå