Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det høres unektelig digg og godt ut å bake eget brød, men hvordan ordner dere dette rent praktisk? Altså hvor meget brød forbruker hustanden, hvor ofte bakes det, og hvor mange i slengen? Tidsforbruk på bake-heve-stekeprosessen?

Tror ikke min kjøkkenmaskin kan takle mer deig enn til 3 brød, stekeovnen kan vel takle 6 med varmluft? Her trengs 5-6 kjøpebrød i uken (pluss rundstykker til helgen). Har kun kvelder til rådighet... (og må kjøpe større fryseboks).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg savner rundstykker her nede på langtvekkøya.

Har noen en god oppskrift?

Skrevet

For min del går det slik til:

Jeg kan ikke lenger elte for hånd, så baker bare tre brød i slengen for det går i maskinen. Vi bruker omtrent ett brød om dagen når vi er to voksne og tre barn. Baker søndag, dvs skolder mel om morgenen, og brødene er ferdig stekt om kvelden(du vet mine). Ett brød ligger i friluft om natten for å få litt god skorpe. To brød legges i plastpose mens de er varme(ikke så varme at plasten smelter, såklart!). Mandag morgen går ett av de to i pose i fryseren. Vi spiser detsom har ligget i friluft på mandag og spiser det andre tirsdag. Tirsdag kveld tar jeg ut fra fryseren så vi har til onsdag.  Onsdag morgen skolder jeg mel før jeg går på jobb og baker tre brød på ettermiddagen. Samme prosess som over og har da brød til torsdag og fredag og ett på lur i fryseren. Så blir det som oftest rundstykker lørdag og søndag morgen, evt har jeg jo brød i fryseren i bakhånd om det dukker opp noe. Har også veldig grei rundstykkeoppskrift som slåes sammen på null svisj om man plutselig får gjester til lunsj.

Skrevet

3 i slengen og 2 ganger i uka altså. Rugbrødene? Ser oppskriften jeg har fått er på 2 stk. 1,5 gangen på alt untatt gjæren da?

Hm, Kanskje jeg skal innføre tirsdagskvelsdbrødbaking som en start :)

Gjest Jigglewiggle
Skrevet

Oh, noen som har noen gode oppskrifter? Uten hele korn, men gjerne grove :jepp:

Skrevet

Jeg bakte ett og ett daglig (nattlig) i mange år. Nå spiser vi mindre brød enn da tenåringspøbelen vokste som mest, men uansett er det absolutt best om det er helt ferskt (mitt (det som er i Sut Lut-tråden) bør egentlig ikke i plast, men blir fort litt for hardt i skorpa om det skal ligge flere dager, selv om innsiden er like god).

Skrevet

Åh, nå kom jeg på en kjempeplan. Jeg lærer mannen å bake!

:D

Skrevet

3 i slengen og 2 ganger i uka altså. Rugbrødene? Ser oppskriften jeg har fått er på 2 stk. 1,5 gangen på alt untatt gjæren da?

Hm, Kanskje jeg skal innføre tirsdagskvelsdbrødbaking som en start :)

Rugbrødene, men litt på slump og med litt ekstra. Dvs skolder med en liter vann og tja ca 200 g hver av store havregryn, grov sammalt rug og hele hvetekorn. Senere dæsjer jeg i en knapp liter vann til, og 50/50 fibra og siktet hvetemel og gjær. Det blir tre ganske store brød.

Skrevet

Åh, nå kom jeg på en kjempeplan. Jeg lærer mannen å bake!

:D

Spørs om ikke han er mer interessert i å kna boller enn brød.

(nei, jeg kunne ikke la være.)

Skrevet

Jeg baker når jeg har mulighet for det, så vi spiser litt hjemmebakt og litt kjøpebrød. For meg er det viktig at det ikke blir enten eller, for da blir det bare kjøpebrød. Vi spiser mindre brød enn de andre her, for jeg pleier å bake tre store brød av gangen og fryser to av dem halve og spiser opp det siste i løpet av et par dager. Da har vi (nesten) brød for en uke. Det tar egentlig ikke mye tid å bake brød, men det tar tid fra man starter til man er ferdig... Med en god kjøkkenmaskin tar det ikke lang tid å ordne deigen, så står den veldig bra alene mens man kjører barn til fotball osv, så kan man bake ut brødene når man kommer hjem og så legge ungene og sette brødene i ovnen når ungene er ferdig lagt og så avkjøles de mens man slapper av i sofaen (og spiser ferskt brød til kveldsmat).

Skrevet

Vi både kjøper og baker. Og bakingen er av veldig lettvint slag: kjøper melblandinger på tilbud, gjerne kornbrød. Så bruker jeg noen ekstra dl vann, og noen ekstra dl havregryn. Og det gjør hele forskjellen - det blir nå to saftige og store brød på en ganske kjedelig ferdig brødpose :)

Lager deigen i kjøkkenmaskin, forhever i denne. Lemper over deigen i brødformene med slikkepott og etterhever. Da behøver jeg ikke rydde&vaske kjøkkenbenken for elting av deig - og all oppvasken går i maskinen etterpå. Og dette er viktig - blir det for mye organisering rundt bakingen blir det ikke gjennomført :)

Baker kveld, fryser det emne brødet lagt lunkent i plastpose. Det andre holder 2 dager hos oss.

Men nå tenkte jeg å prøve meg på brettebrød - noen som har tips/erfaring?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...