Anonym bruker Skrevet 4. april 2014 #1 Skrevet 4. april 2014 Ser så ofte når jeg henter barna mine eller går forbi en barnehage at barna på denne tiden går med dresser. På samme tid går de voksne rundt i allværsjakke/fleece-jakke e.l. Grunnen til at jeg reagerer på dette er at dersom været tillater at de voksne, som i langt større grad enn barna spaserer rundt/står og snakker, kun kan gå med jakker , hvorfor må barna da, som er svært aktive, gå med dresser? (-og dette er på dager hvor det er tørt ute vel og merke.) ? Anonymous poster hash: ea8b7...042
Anonym bruker Skrevet 4. april 2014 #2 Skrevet 4. april 2014 I vår bhage tar vi på tykk genser eller fleecegenser/allværsjakke de dagene det er tørt og ganske grei temp. Er det kjølig/fuktig på bakken (f.eks om vi tar turen ut litt tidlig på morgenen) tar vi på dem dressen (evt parkdress med god genser inni). Dette fordi barna sitter mye på bakken også- spesielt de minste, og kan derfor lett bli syke. Vi ser an aktivitetsnivå, alder på barna og justerer såklart klærene ettersom været ofte endrer seg. Anonymous poster hash: 5728a...a72
Anonym bruker Skrevet 4. april 2014 #3 Skrevet 4. april 2014 Parkdresser er beregnet til utendørs bruk i disse månedene. Ikke har de mye tøy under heller. Dette gjør vi i vår barnehage nettopp fordi det er fuktig sand , skog og støvete ute miljø og kaldt på bakken. Slipper vi å dusje ungene fri for sand og annet møkk. Gjør det enklere for oss annsatte som kler den. Vi sjekker om de blir for varme. Er våre barn ute hele dagen. Anonymous poster hash: 5d0f6...b56
Anonym bruker Skrevet 4. april 2014 #4 Skrevet 4. april 2014 det er fordi at på denne tiden av året er det fremdeles fuktig i bakken selv om det er fint i veret, og barn er mye nede i bakken, de setter seg ned , de aker på sklier ,lander i fuktig bakke, det hopper fra husker,lander med knærne i bakken, så de blir utrolig fort skitne og fuktige på klærne, så beste er dress ,så slipper en inn og skifte bukse flere ganger for dag og det sparer både deg klesvask og det sparer på slitasje på klærne...MEN blir det veeldig varmt mot våren og mange varmegrader kan det blir for varmt for enkelte barn, de bør få gå uten mener jeg:)) Anonymous poster hash: 1681a...49b
Appelsinpiken Skrevet 4. april 2014 #5 Skrevet 4. april 2014 Hos oss bruker de nå tynne parkdresser. De voksne ligger ikke og ruller på bakken på samme måten som barna. Setter igrunn pris på at det er utedressen som blir møkkete og ikke inneklærne
Anonym bruker Skrevet 4. april 2014 #6 Skrevet 4. april 2014 Her bruker de tynne parkdresser. Det er ikke særlig mye varmere enn å gå i jakke og bukse, men er vindtett og vannavstøtende. Barn sitter mer på bakken enn voksne osv. Men ser de fleste voksne i bhg her har på seg sånn overtrekksbukse/vindbukse eller hva det er, en litt tykkere bukse når de sitter i sandkasse. Anonymous poster hash: 5d8ac...045
me_87 Skrevet 4. april 2014 #7 Skrevet 4. april 2014 Som jeg har sagt mange ganger før så bruker de fortsatt vinterdress og vintersko i barnehagen til småen på 2 år. Kan ikke helt skjønne at det skal være nødvendig når det er ganske mildt ute. Jeg har liggende joggesko og en tynn parkdress men det har ikke blitt rørt enda.
fine-phine Skrevet 4. april 2014 #8 Skrevet 4. april 2014 Man kan jo være flere grunner til at det er slik i barnehagene. Som pbeskrevet av flere over så har det jo noe med at det ikke egentlig er så varmt som man tror når våren først kommer og det er jo en sesong for å bli syk. Jeg tenker at alle barn reagerer forskjellig på overgangen mellom vinter og vår og at det er rett og rimelig at alle barna går kledd likt ute. Det er også forskjellige krav fra foreldrene om hva de skal ha på seg ute.Den siste uka hvor det har vært mellom 10 og 15 grader har barna fått ha på regnbukse og den jakka de har med. Regnbuksa er egentlig mest for at det ikke skal gå hull på alle klærne i det de går ut av døra. De kan velge om de vil gå i joggesko om de har dem med også. En annen ting man kan ta i betraktning er at selv om voksne i utgangspunktet har en bedre evne til å ta vare på seg selv når det gjelder hvor mye klær man skal ha på. Så er det dessverre silk at mange velger å være litt kald enn å være for varm når våren først har kommet. Man gleder seg over at det er vår og man pakker fort bort vintertøyet. Har sett mange som til og med går uten yttertøy når jeg selv fremdeles går i vintertøy.
Anonym bruker Skrevet 4. april 2014 #9 Skrevet 4. april 2014 Som jeg har sagt mange ganger før så bruker de fortsatt vinterdress og vintersko i barnehagen til småen på 2 år. Kan ikke helt skjønne at det skal være nødvendig når det er ganske mildt ute. Jeg har liggende joggesko og en tynn parkdress men det har ikke blitt rørt enda. Er det vanskelig å ta med hjem de klærne du ikke ønsker skal bli brukt? Anonymous poster hash: 58d1e...432
Anonym bruker Skrevet 4. april 2014 #10 Skrevet 4. april 2014 Man kan jo også faktisk si ifra til personalet hva man ønsker at barnet skal ha på seg ute. Hvis man som mor/far mener man vet bedre, så må man gi beskjed, for personalet i barnehagen er ikke tankelesere og det kan til tider være svært vanskelig å tilfredstille alle foreldres ønsker da det kan være så mangt. Anonymous poster hash: c3ad8...73f
me_87 Skrevet 4. april 2014 #11 Skrevet 4. april 2014 Har da ikke sagt at det gjør noe for meg at de bruker vinterklær,sa bare at det virker litt merkelig å bruke så mye klær nå. Men regner med at de sjekker om han blir for varm etter å ha vært ute litt. Selv bruker jeg å ta på han tynn parkdress og joggesko nå når det er så varmt ute.
Anonym bruker Skrevet 4. april 2014 #12 Skrevet 4. april 2014 Fordi barna ruller og leker og blir skitne men det blir ikke de voksne Anonymous poster hash: 91324...b45
Anonym bruker Skrevet 4. april 2014 #13 Skrevet 4. april 2014 Her om dagen når jeg skulle hente sønnen min var det så varmt at jeg svettet som en gris med jakke på. Men sønnen min er ute i tykk ullgenser + tykk ullbukse + vinterdressen + den varmeste luen han har. Også joggesko. Han hadde heldigvis akkurat komt ut, men syns skikkelig synd på han. De eldste barna hadde bare tynn jakke på og noen ansatte gikk bare i tskjorter.. Anonymous poster hash: 11880...539
Anonym bruker Skrevet 4. april 2014 #14 Skrevet 4. april 2014 Som jeg har sagt mange ganger før så bruker de fortsatt vinterdress og vintersko i barnehagen til småen på 2 år. Kan ikke helt skjønne at det skal være nødvendig når det er ganske mildt ute. Jeg har liggende joggesko og en tynn parkdress men det har ikke blitt rørt enda. Hvorfor i all verden tar du da bare ikke med hjem vinterdressen og vinterskoene da?? det er da litt opp til deg også!noen foreldre vil at barna skal ha vinterdresser når det er varmt,andre ikke. Ta med hjem det du ikke vil at barnet ditt skal ha på, enkelt og greit! Anonymous poster hash: 91324...b45
Anonym bruker Skrevet 4. april 2014 #15 Skrevet 4. april 2014 Som jeg har sagt mange ganger før så bruker de fortsatt vinterdress og vintersko i barnehagen til småen på 2 år. Kan ikke helt skjønne at det skal være nødvendig når det er ganske mildt ute. Jeg har liggende joggesko og en tynn parkdress men det har ikke blitt rørt enda. Er det ikke bare å ta med vintertøyet hjem da? De tror vel at siden du har det der så skal det brukes. Anonymous poster hash: 39ffb...27f
me_87 Skrevet 4. april 2014 #16 Skrevet 4. april 2014 (endret) Som jeg har sagt mange ganger før så bruker de fortsatt vinterdress og vintersko i barnehagen til småen på 2 år. Kan ikke helt skjønne at det skal være nødvendig når det er ganske mildt ute. Jeg har liggende joggesko og en tynn parkdress men det har ikke blitt rørt enda. Er det ikke bare å ta med vintertøyet hjem da? De tror vel at siden du har det der så skal det brukes. Anonymous poster hash: 39ffb...27f Regner med de klarer å finne ut selv hva som er best å ha på han ute. Det som forundrer meg litt er at de har vintersko og kjeledress på,mens luen har de droppet! Syns luen fortsatt er viktig jeg,er ikke sååå varmt enda. Har både en fleecelue og en tynn bomullslue i barnehagen så syns de godt kunne bruke en av de. Endret 4. april 2014 av me_87
Anonym bruker Skrevet 4. april 2014 #17 Skrevet 4. april 2014 er jo vår dresser som blir brukt nå,tror vi hadde fått masse klager hvis vi hadde sendt ut barna i vårjakker eller fleece og de hadde vert kjempe møkkete Anonymous poster hash: 5e854...98b
Anonym bruker Skrevet 4. april 2014 #18 Skrevet 4. april 2014 Dressene de bruker nå er jo uten for, de er ikke spesielt tykke eller vare. Men de beskytter godt mot fuktigheten de finner når de graver i sandkassa, når de sitter på bakken oppi skogholtet, når de griser med noe vann de fant i en bøtte og lager sølekaker osv. Veldig greit å bare vrenge av den dressen og riste den og få en ganske ren unge inn når de er ferdig å leke. Dressen beskytter rett og slett ungen for fukt og kulde som enda sitter i bakken, og den beskytter klærne til ungen mot sand, leire og annen "møkk" de leker i nå om våren. Anonymous poster hash: 707cc...038
Anonym bruker Skrevet 4. april 2014 #19 Skrevet 4. april 2014 Fordi barna ruller og leker og blir skitne men det blir ikke de voksne Anonymous poster hash: 91324...b45 Jeg ruller ikke, men leker og blir skitten gjør jeg. Hilsen voksen i barnehage Anonymous poster hash: 535f2...87a
me_87 Skrevet 4. april 2014 #20 Skrevet 4. april 2014 I dag var det faktisk en forbedring! Endelig brukte de den tynne vårdressen ute. Syns ikke helt om at de ikke bruker lue på han ettersom det blåste litt i dag,men har nevnt det for de.
Anonym bruker Skrevet 4. april 2014 #21 Skrevet 4. april 2014 Jeg er en av de som tar dressen på meg selv og da, eller to delt litt tynnere uteklær... Jeg ruller, kryper, sitter og ligger rundt om nesten like mye som barna... Anonymous poster hash: e63eb...b29
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå