Gå til innhold

Hvordan er lønnen som lege?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Fastlegene her jeg bor tjener mellom halvannen og 2 mill. 

 

Hvilke arbeidsavtaler har de?

 

Det kan godt være at den lønnen skal dekke pensjonssparing (pensjon for leger er et mareritt, og mange fastleger har ingen pensjonsavtale), NAV-forsikring og eventuelt tilleggsforsikring (mange leger er selvstendig næringsdrivende, og da er det ingen sykepenger de første 16 dagene, i tillegg til at utgiftene de har knyttet til legekontoret fremdeles er der), og avhengig av hvordan de fører regnskapet kan den summen godt være før de i det hele tatt har betalt utgiftene til legekontoret, som kan være oppmot 70 000 i måneden. 

Lønnen kan også være fordi de har legevakt så ofte som inntil hver 3.dag (mange småkommuner har 3- eller 4-delt vakt, dvs de er 3-4 leger som deler på ALT av legevakter i løpet av et år). 

Lønnen ser kanskje god ut på papiret, men den er ofte "god" kun fordi det ligger mye jobbing bak. 

 

http://www.abcnyheter.no/nyheter/2013/03/16/169425/virkeligheten-kom-som-en-krasjlanding

 

Anonymous poster hash: 2c817...d37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Fastlegene her jeg bor tjener mellom halvannen og 2 mill. 

 

Hvilke arbeidsavtaler har de?

 

Det kan godt være at den lønnen skal dekke pensjonssparing (pensjon for leger er et mareritt, og mange fastleger har ingen pensjonsavtale), NAV-forsikring og eventuelt tilleggsforsikring (mange leger er selvstendig næringsdrivende, og da er det ingen sykepenger de første 16 dagene, i tillegg til at utgiftene de har knyttet til legekontoret fremdeles er der), og avhengig av hvordan de fører regnskapet kan den summen godt være før de i det hele tatt har betalt utgiftene til legekontoret, som kan være oppmot 70 000 i måneden. 

Lønnen kan også være fordi de har legevakt så ofte som inntil hver 3.dag (mange småkommuner har 3- eller 4-delt vakt, dvs de er 3-4 leger som deler på ALT av legevakter i løpet av et år). 

Lønnen ser kanskje god ut på papiret, men den er ofte "god" kun fordi det ligger mye jobbing bak. 

 

http://www.abcnyheter.no/nyheter/2013/03/16/169425/virkeligheten-kom-som-en-krasjlanding

 

Anonymous poster hash: 2c817...d37

 

Det er en liten kommune med en dyr gjeng leger. Og ja de har legevakt innbakt. Selve driften er et DA. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lege i spesialisering i psykiatri, med den laveste ansienniteten. 7-delt vaktordning med hjemmevakter. Ca 700 000 i året :)



Anonymous poster hash: 7c32b...e89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette visste jeg faktisk ikke :wub:  Trodde leger tjente mye mer. Jeg skal være VELDIG takknemlig for egen lønn kjenner jeg, jobber innen finanssektoren, har ingen formell utdannelse og skal starte i ny jobb etter nyttår med 860 000 i fastlønn.



Anonymous poster hash: 729d4...570
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor mye får legene for vaktene da?

 

Anonymous poster hash: 6bbf4...710

Varierer veldig fra sted til sted og mellom ulike stillinger. Avhenger også av hvilken lønningsmodell de har.

 

 

Anonymous poster hash: 2c817...d37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vaktlønna er ikke spesielt god, tatt i betraktning at legevaktene er arbeid ut over vanlig arbeidstid, dermed er alt legevaktarbeid overtidsarbeid. Dette i motsetning til f.eks sykepleiere, ambulansepersonell mm som har det som en del av en turnus.

 

 

Anonymous poster hash: e1d95...c29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legeforeningen har etter min mening en stor jobb å gjøre i forhold til legers arbeidssituasjon og lønnsbetingelser. At noen leger tjener mye skyldes at de jobber mye, mye mer enn resten av befolkningen. Skulle bare mangle at man ikke får betalt for det.

 

Anonymous poster hash: e1d95...c29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legeforeningen har etter min mening en stor jobb å gjøre i forhold til legers arbeidssituasjon og lønnsbetingelser. At noen leger tjener mye skyldes at de jobber mye, mye mer enn resten av befolkningen. Skulle bare mangle at man ikke får betalt for det.

 

Anonymous poster hash: e1d95...c29

Jeg er enig med deg! Legeforeningen har gjort slett arbeid når det gjelder å stå på for medlemmenes lønns- og arbeidsforhold. Håper fast ansettelse medfører at lisleger i større grad tør å si i fra om dårlige arbeidsvilkår og umenneskelig arbeidsmengde.

 

Anonymous poster hash: f61cb...3cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at generelt tror folk at leger tjener godt, og de fleste vet ikke at legelønnen sakker akterut i forhold til grupper det er naturlig å sammenligne seg med. I tillegg synes jeg sykehusene pålegger legene uendelig med arbeidsoppgaver, ingen overtidsbetaling, så samvittighetsfulle leger ender opp med å jobbe mye gratis, fordi man vil yte god helsehjelp til pasientene.

 

Anonymous poster hash: e1d95...c29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er også at summa summarum så tjener leger "godt", eller, lønna ser god ut på papiret. Når man ser at ene kirurgen i kommunen tjener 1.5 millioner i året så tenker man ikke på at det innebærer 4-delt vakt (vakt hvert 4.døgn og hver 4.helg), og at man da er alene på vakt som kirurg. 

Folk tenker "herregud, for ei lønn, det er jo sinnsykt" når en overlege får 20 000 per vakt, men tenker ikke på at den vakten mest sannsynlig er på enten 19 eller 36 timer, alene overlege innen sitt fagfelt på et helt sykehus. Det er knappe 1 000 kr timen, for 6 års utdannelse, 4-7 års videreutdannelse, og så erfaring, med ENORMT ansvar. 



Anonymous poster hash: 2c817...d37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Annonse

Sykepleier i tyskland: 

300.000 NOK

Sykepleier i norge

450.000 NOK

50% mer i norge

Overlege i tyskland: 

1.260.000

Overlege i norge:

1.130.000

~ 10% mindre i norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, arbeiter skrev:

Sykepleier i tyskland: 

300.000 NOK

Sykepleier i norge

450.000 NOK

50% mer i norge

Overlege i tyskland: 

1.260.000

Overlege i norge:

1.130.000

~ 10% mindre i norge

Tråden er fra 2014..

Anonymkode: 0e069...9a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...