Gå til innhold

Hvordan er lønnen som lege?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Noen leger her? Hva tjener dere og hvor mye jobber dere? Hvilken spesialitet har dere valgt?

 

Anonymous poster hash: b5582...6d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mannen min har ca 800 000 i året, inkludert alle tillegg. Er ass.lege med max ansennitet (C eller hva det er, er usikker), så han har jobbet ganske lenge, blir snart overlege. Han jobber på medisinsk avdeling på et universitetssykehus. Han har vel en vanlig arbeidsuke på 47 timer i uka, tror jeg. Går i vakt (dag/natt/helg). Ikke særlig godt betalt blodslitet og ansvaret tatt i betraktning.  



Anonymous poster hash: 5feca...965
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lege i spesialisering (Lis) (det som tidligere het assistentlege) jeg har grunnlønn på 503000. Er i kategori a, som er den laveste anseniteten. Siden jeg for tiden jobber på poliklinikk og ikke har vakter, har jeg ingen tillegg. Så ganske kjip lønn med tanke på utdannelse og ansvar. Jeg jobber 40t per uke.

 

Ellers er grunnlønn for leger i avtale mellom spekter og legeforeningen slik:

 

Medisinstudent med lisens: 406 000

Turnuslege: 447 000

Lis a: 503 000

Lis b: 542 000

Lis c: 583 000

Overleger: 645 000

 

Dette er altså minimums basislønn uten tillegg.

 

Anonymous poster hash: ba88c...46a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min er overlege. Har vel ca 1,2-1,4 mill i året avhengig av hvor mye ekstra han jobber. Han er anestesiolog og har tilstedevakt på sykehuset på natta. Tjener derfor mer enn medisinere/radiologer/gynekologer/gastro/psykiatere siden de har hjemmevakt ved sykehuset her. Grunnlønna er ikke så mye å skryte av. Men han elsker jobben sin som delvis består av sykehusjobb og jobb i NLA og det er mye viktigere for han enn lønna.

 

Anonymous poster hash: c3ca4...1fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min er overlege. Har vel ca 1,2-1,4 mill i året avhengig av hvor mye ekstra han jobber. Han er anestesiolog og har tilstedevakt på sykehuset på natta. Tjener derfor mer enn medisinere/radiologer/gynekologer/gastro/psykiatere siden de har hjemmevakt ved sykehuset her. Grunnlønna er ikke så mye å skryte av. Men han elsker jobben sin som delvis består av sykehusjobb og jobb i NLA og det er mye viktigere for han enn lønna.

 

Anonymous poster hash: c3ca4...1fe

Det varen veldig høy lønn. Ikke hørt om andre leger på sykehus som tjener så bra. Han må jobbe veldig mye.

 

Anonymous poster hash: c9d1c...b4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Mannen min er overlege. Har vel ca 1,2-1,4 mill i året avhengig av hvor mye ekstra han jobber. Han er anestesiolog og har tilstedevakt på sykehuset på natta. Tjener derfor mer enn medisinere/radiologer/gynekologer/gastro/psykiatere siden de har hjemmevakt ved sykehuset her. Grunnlønna er ikke så mye å skryte av. Men han elsker jobben sin som delvis består av sykehusjobb og jobb i NLA og det er mye viktigere for han enn lønna.

 

Anonymous poster hash: c3ca4...1fe

Det varen veldig høy lønn. Ikke hørt om andre leger på sykehus som tjener så bra. Han må jobbe veldig mye.

 

Anonymous poster hash: c9d1c...b4a

NLA drar nok opp litt. Men ingen av anestesilegene her tjener mindre enn 1 mill. Det er som sagt det at de må være tilstede på natt som drar opp en del. De andre sover hjemme og får da bare betalt for hver 3 el 4 time.

 

Anonymous poster hash: c3ca4...1fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mamma er fastlege. Hun er medeier i privat praksis og tidligere var hun 1 dag på haukeland og jobbet med kreftsyke. Hun tjente da 1,3 mill. Nå jobber hun bare 4 dager i uken, så vet ikke hva hun har nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er turnuslege i distrikt og tjener 475.000,-+ tillegg ved vakter.

 

Anonymous poster hash: f61cb...3cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er turnuslege i distrikt og tjener 475.000,-+ tillegg ved vakter.

 

Anonymous poster hash: f61cb...3cb

Hvor mye hadde du i basislønn i sykehustjenesten? Da jeg hadde turnus i 2010/2011 var basislønn i distrikt noe høyere i distrikt enn sykehus. Og det varierer jo også mellom sykehusene, noen turnusleger får kunne minstelønnen som er nevnt i et innlegg over.

 

Anonymous poster hash: ba88c...46a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Annonse

Blir overrasket over den lave lønna! Man har jo et enormt ansvar, og så lang utdannelse?

 

Anonymous poster hash: e7518...dd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir overrasket over den lave lønna! Man har jo et enormt ansvar, og så lang utdannelse? Anonymous poster hash: e7518...dd5

Ja, helt enig. Det er alltid mye fokus på at lærere og sykepleier tjener så dårlig og ønsker høyere lønn. Alle tenker at leger tjener så godt så dem er det ikke synd i.

 

Anonymous poster hash: 6bbf4...710

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg jobbet på sykehus hadde jeg 546.000 kr i grunnlønn. Jobbet rundt 42 timer i uka med varierte arbeidsoppgaver på poliklinikk, medisinsk og kirurgisk avdeling og turnus.

Nå jobber jeg som fastlege på en privat klinikk. Nå har jeg ei grunnlønn på 1,1 mill, har mange fler fordeler og en mer forutsigbar arbeidsdag. Elsker jobben min mye mer nå enn tidligere!



Anonymous poster hash: b8afe...45a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men få vil bli fastlege til tross for bedre lønn. De fleste praksiser er private, man må kjøpe seg inn (dyrt, her ca 750 000kr), husleie, ha personalansvar, har ikke lønn ved egen el barns sykdom, privat pensjonssparing, mye jobb og vakter i tillegg til vanlig arbeidstid. Rekrutteringen til fastlegepraksis er vanskelig.

 

Anonymous poster hash: e1d95...c29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men få vil bli fastlege til tross for bedre lønn. De fleste praksiser er private, man må kjøpe seg inn (dyrt, her ca 750 000kr), husleie, ha personalansvar, har ikke lønn ved egen el barns sykdom, privat pensjonssparing, mye jobb og vakter i tillegg til vanlig arbeidstid. Rekrutteringen til fastlegepraksis er vanskelig. Anonymous poster hash: e1d95...c29

Tjener man så mye dårligere ved å være ansatt i kommunen da?

 

Anonymous poster hash: 6bbf4...710

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men få vil bli fastlege til tross for bedre lønn. De fleste praksiser er private, man må kjøpe seg inn (dyrt, her ca 750 000kr), husleie, ha personalansvar, har ikke lønn ved egen el barns sykdom, privat pensjonssparing, mye jobb og vakter i tillegg til vanlig arbeidstid. Rekrutteringen til fastlegepraksis er vanskelig.

 

Anonymous poster hash: e1d95...c29

Ja og så er det visst rundt 600 000 i studielån oppå der..

 

De må jo ha over en million for å komme noen lunde ok ut av det..

 

Ille at de som jobber på sykehus har lavere lønn enn mannen min UTEN studielån.

 

 

Anonymous poster hash: 32ae4...48d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Men få vil bli fastlege til tross for bedre lønn. De fleste praksiser er private, man må kjøpe seg inn (dyrt, her ca 750 000kr), husleie, ha personalansvar, har ikke lønn ved egen el barns sykdom, privat pensjonssparing, mye jobb og vakter i tillegg til vanlig arbeidstid. Rekrutteringen til fastlegepraksis er vanskelig. Anonymous poster hash: e1d95...c29

Tjener man så mye dårligere ved å være ansatt i kommunen da?

 

Anonymous poster hash: 6bbf4...710

Vår kommune ønsker ikke å ansette leger som vanlig arbeidstakere, det er for dyrt. Dersom jeg var kommunalt ansatt hadde jeg ikke vært interessert i å gjøre papirarbeid om kveldene eller i helgene, uten lønn/avspasering. Listestørrelsen må reduseres dersom man skal klare jobben på 40-timers uke. Kommunalt ansatte fastleger i en bykommune i nærheten har 640 000 kr i fastlønn.

 

Anonymous poster hash: e1d95...c29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde leger tjente mye mer. Min mann som kun har fagbrev tjener jo mer enn enkelte av legene her som har svart. Han jobber i Nordsjøen og har lønn på 760 000kr brutto i året. 2 uker på og 4 uker fri

 

Anonymous poster hash: 4d7d1...c40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde leger tjente mye mer. Min mann som kun har fagbrev tjener jo mer enn enkelte av legene her som har svart. Han jobber i Nordsjøen og har lønn på 760 000kr brutto i året. 2 uker på og 4 uker fri

 

Anonymous poster hash: 4d7d1...c40

Å nei du, det er nok bare en myte. De tjener ikke så bra, og har lange vakter. Og utrolig nok klager de lite over lønna si i forhold til de andre helse arbeiderne.

 

Jeg selv er utdannet siv. ingeniør, og tjener langt mer enn min mann og lillebroren min hvor begge er leger. Personlig mener jeg leger burde tjener langt mer enn det de gjør mtp utrolig lang utdannelse og større ansvar hviler på dem. Og så må man ikke glemme de lange umenneskelige vakter som dem har..

 

Anonymous poster hash: b3014...92a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Trodde leger tjente mye mer. Min mann som kun har fagbrev tjener jo mer enn enkelte av legene her som har svart. Han jobber i Nordsjøen og har lønn på 760 000kr brutto i året. 2 uker på og 4 uker fri

 

Anonymous poster hash: 4d7d1...c40

Å nei du, det er nok bare en myte. De tjener ikke så bra, og har lange vakter. Og utrolig nok klager de lite over lønna si i forhold til de andre helse arbeiderne.

 

Jeg selv er utdannet siv. ingeniør, og tjener langt mer enn min mann og lillebroren min hvor begge er leger. Personlig mener jeg leger burde tjener langt mer enn det de gjør mtp utrolig lang utdannelse og større ansvar hviler på dem. Og så må man ikke glemme de lange umenneskelige vakter som dem har..

 

Anonymous poster hash: b3014...92a

 

Jeg og trodde leger tjente mye mer. Hvor lange vakter går de?

 

Anonymous poster hash: 70c38...4ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...